Volkswagen Tiguan versus BMW X1 și Mercedes-Benz GLA – Test comparativ

Acesta este regele SUV-urilor compacte, iar noua generație se laudă că ar face totul și mai bine. Noul Volkswagen Tiguan se aliniază la startul acestui comparativ contra lui BMW X1 și Mercedes GLA.

 

Atotputernic, extracapabil și fără cusur: noul Tiguan a primit din belșug lauri în avans și este oricum considerat o bancă sigură. Pentru că SUV-ul german chiar pare să fie un atotpriceput, în special cu motorizarea 2.0 TDI și tracțiune integrală. Pe scurt, cine cumpără acest model face o alegere corectă. Însă și prețul lui Tiguan este pe măsură, așa că se naște întrebarea: nu există și alte modele demne de luat în seamă? Poate că în 2007, când a fost lansată prima generație, piața nu prea oferea alternative, î‌nsă acum mai sunt și alți producători care ară temeinic și eficient această parcelă a SUV-urilor compacte.

De exemplu, BMW. Acesta are în gamă, prin noul X1, un SUV polivalent și foarte capabil, care se încadrează foarte bine descrierii „Sport Utility Vehicle’, fiind pe cât de util, pe atât de sportiv. BMW a reușit să asambleze un habitaclu uriaș peste un tren de rulare activ, cu sistem xDrive, la care cuplează un propulsor vivace și mai ales mult apreciata cutie automată cu opt trepte  oare ce nu ar putea merge aici din perspectiva unui SUV?

Și mai există ceva care ar putea atenua perspectivele de succes ale lui VW. Pentru că în baza acestei rețete funcționează și un Mercedes-Benz. Îmbrăcat ceva mai î‌ndrăzneț, cu forme musculare, GLA se bazează pe un diesel puternic și pe un sistem 4×4 eficient,  plus o gardă la sol generoasă. Prin urmare, oare VW oferă într-adevăr cel mai convingător mix de SUV?

Volkwagen Tiguan / BMW X1 / Mercedes GLA

VW Tiguan/BMW X1/Mercedes GLA

 

Volkswagen Tiguan

Prin noul propulsor 2.0 TDI, VW are o mașină curată, cu alimentare AdBlue (cei 12 l sunt suficienți pentru 6.700 km). Odată pus în mișcare, Tiguan dovedește imediat ce pot face 340 Nm cu cele 1,7 tone.  Concret, pare că accelerația se consumă fără efort, pe cât de nespectaculos, pe atât de viguros, fără a cere prea multă motorină la schimb. De exemplu, în testul nostru, computerul de bord afișează o valoare medie de 6,5 l/100 km. Iar motorul toarce plăcut și silențios. Țăcănitul specific de diesel nu se face auzit niciodată, iar vibrațiile abia dacă se simt. În schimb, plecarea de pe loc este cam smucită uneori, primul ambreiaj al cutiei DSG mușcând prea grosolan după o pauză la semafor. Nici reacț‌ia la kick-down nu este foarte rapidă, lăsându-se mai mult așteptată decât la transmisia cu opt trepte din X1.

Pe de altă parte, Volskwagen Tiguan compensează prin rularea exemplară pe care i-o conferă trenul de rulare armonios. Acesta ține din scurt masele în frâu pe viraje, dar este suficient de elastic pentru a trece lin peste un carosabil degradat. În setarea Comfort a amortizoarelor, SUV-ul VW este un cruiser foarte capabil, singurul capitol în care BMW se comportă mai bine fiind la trecerea peste rosturile transversale. Per total, dacă drumurile sunt bune, Tiguan rulează foarte bine.

Această trăsătură se îmbină foarte bine cu restul mașinii: scaunele se simt de prima clasă, ergonomia este bună, iar  pasagerii  chiar și cei din spate  nu se vor simți înghesuiți. Așadar, încă o confirmare că acestui SUV îi plac drumurile lungi. Noile afișaje digitale nu sunt un etalon de intuitivitate, cerând un timp de acomodare, iar comenzile tactile de precizie sunt dificil de acționat la rularea pe suprafețe denivelate. Cine vrea să transporte obiecte voluminoase are nevoie de brațe puternice, pentru că, deși bancheta se rabatează gravitațional, ridicarea spătarului cere un efort considerabil. Acest aspect nu prea se potrivește cu imaginea modernă a lui Tiguan. Care, de altfel, este plin de sisteme de asistență (chiar și Trailer Assist, capabil să preia controlul volanului la parcare atunci când tractează o remorcă), plus multe alte funcții multimedia (de exemplu, conectivitatea telefonului se face prin App-Connect, ce permite afișarea imaginilor pe ecranul din bord).

2016 Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

 

BMW X1

Conform fișei de măsurători,  X1 este mai mic decât Volkswagen Tiguan, dar asta nu se resimte și în habitaclu. Poate doar portbagajul trădează că BMW a pus pe roți o mașină mai mică, volumul acestuia fiind cu 110 l mai mic decât la VW. În schimb, bavarezul își transpune puterea mai eficient, depășindu-l pe Tiguan, care pe hârtie are o motorizare la fel de potentă. Meritul este al cutiei, care are mai multe trepte și o etajare mai inspirată, iar masa proprie mai mică aduce încă un avantaj. Până la 100 km/h, X1 este mai rapid cu 5 sutimi decât Tiguan, iar la sprintul 80 – 120 km/h mai câștigă o secundă. Dieselul BMW-ului are o funcționare rafinată și consumă 6,1 l/100 km, fiind doar cu puțin mai setos decât recordmanul Mercedes, care se mulțumește cu numai 5,9 l/100 km.

Și la BMW funcționează foarte bine amortizoarele adaptive, care împreună cu arcurile cu reacție progresivă oferă cel mai bun confort la rulare din acest comparativ. Suspensia lui X1 reacționează întotdeauna inspirat și eficient la trecerea peste denivelări, iar la abordarea unui stil de condus mai dinamic îi oferă o încredere plăcută șoferului. Ca orice BMW, X1 poate fi și sportiv  frânele sunt la înălțime, cutia de viteze schimbă rapid, direcția este precisă, iar trenul de rulare reacționează previzibil. Virajele chiar sunt o plăcere la volanul SUV-ului bavarez!

BMW X1

BMW X1

 

Mercedes-Benz GLA

Se vede de la o poștă că acest Benz a fost creat de un suflet pasional. Însă vestimentația îndrăzneață aduce la pachet și câteva dezavantaje. Micul SUV oferă o vizibilitate mai proastă, are un interior mai îngust, iar accesul în spate este un exerciț‌iu de strecurare prin decupajele mici ale ușilor. Bancheta devine inconfortabilă la  drumurile mai lungi, fiind insuficient de profilată, iar plafonul penalizează considerabil spațiul pentru cap.

Măcar ținuta de drum a fost î‌mbu-nătăț‌ită de actualizarea recentă prin care a trecut toată gama de modele compacte Mercedes-Benz, noul tren de rulare adaptiv oferind o ținută de drum mai confortabilă, fără a penaliza dinamica. În ciuda puterii mai mici decât a celorlalți doi rivali, motorul oferă performanțe bune, chiar și la turații mai mici de 1.500 rpm. Însă funcț‌ionează mai zgomotos și mai aspru decât propulsoarele de 2,0 litri de la BMW și VW. Din fericire, GLA este cu 100 kg mai ușor decât Tiguan, așa că măcar nu rămâne mult mai în spate. Nu la fel de bine stă însă la capitolul decelerare, pentru că frânele sale „mușcă’ mai ezitant decât cele ale rivalilor. Cu discurile reci, Mercedesul se oprește cu peste un metru mai târziu  aspect pe care îl evaluăm ca neglijență și-l penalizăm ca atare. În fond, aici căutăm cel mai priceput dintre SUV-uri.

Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz GLA

 

Clasament

1. Volkswagen Tiguan – 595 puncte

Spațios, allrounder capabil și vitrină tehnologică, Volkswagen Tiguan este aproape perfect, și câștigă detașat comparativul.

2. BMW X1 – 566 puncte

Confortabil, practic și plăcut la condus, BMW îi suflă în ceafă lui Tiguan, dar are un preț ceva mai piperat.

3. Mercedes-Benz GLA – 514 puncte

La fel de scump ca X1, dar considerabil mai mic și mai înghesuit la interior. Frumusețea nu poate compensa totul.

 

Verdict – Volkswagen Tiguan câștigă detașat acest meci premium

Tiguan este un adevărat erou al utilizării cotidiene: portbagaj enorm, care poate fi extins la nivelul unui container, masă proprie considerabilă și spațiu generos pentru pasagerii din spate. În plus, scaunele foarte bune îl fac prietenul cel mai bun al unei familii. Volkswagen Tiguan are un tren de rulare excelent, care plusează și la capitolul confort, dar și la dinamică. Și BMW rulează minunat , oferind un compromis chiar mai bun decât la Tiguan, însă este mai scump și nu oferă la fel de multe posibilități de conectare multimedia. Cât despre Mercedes-Benz, deși acesta are un design foarte reușit, este mult prea mic pentru această ligă.

 

[table id=569 /]

Adaugă un comentariu