Volvo XC90  − Calea către longevitate

Primul VOLVO XC90 a fost probabil cel mai important model din evoluția modernă a mărcii suedeze, bucurându-se de o popularitate î‌nsemnată grație sistemelor de siguranță revoluționare, a versatilității remarcabile și a unui design subtil, dar foarte inspirat.

După 12 ani, istoria pare că se repetă. Cea de-a doua generație are o sarcină foarte grea, fiind practic mașina care marchează relansarea mărcii după preluarea  acesteia de grupul chinez Geely Holding. Noul Volvo XC90 introduce o platformă tehnică dezvoltată de la zero și un limbaj de design radical, care anunță direcția în care vor evolua toate modelele viitoare.

Test_Volvo_XC90_D5 (11)

Așadar, ce s-a schimbat la acest Volvo? Pe scurt, cam totul. Doar numele modelului a rămas același, plus câteva elemente de design care transmit reminiscenț‌e către predecesorul său (suedezii având în vedere și clienții mai conservatori, care au apreciat vechiul XC90). Ah,  și conceptul general de SUV mare cu șapte locuri  produs în Suedia.

Test_Volvo_XC90_D5 (4)

Secretul saltului uriaș pe care l-a făcut noul SUV scandinav comparativ cu modelul anterior − la capitolele tehnologie, rigiditate structurală, spațiu interior și dinamică − este noua platformă modulară în dezvoltarea căreia au fost investiț‌i 11 miliarde de dolari. Aceasta poate fi  modificată în toate direcțiile, de la lungime și ampatament și până la lungimea consolelor, permițând dezvoltarea unor modele din segmente diferite pe baza ei. Astfel, deși XC90 este cel mai nou model din gamă, Volvo anunță o ofensivă care îl va transforma din nou într-un veteran în numai patru ani.

Test_Volvo_XC90_D5 (15)

Sub capota lungă sunt oferite doar motoare cu patru cilindri în linie de 2,0 litri — unul pe benzină, un diesel și un hibrid — toate cuplate la un sistem de tracțiune integrală permanentă. După ce în numărul anterior al revistei Auto BIld (15/2015) am testat versiunea T6 de 320 CP pe benzină, acum ne-am concentrat atenția pe varianta cu propulsor diesel, denumită D5. Cu aportul a două turbosuflante, unitatea de 2,0 litri dezvoltă un total de 225 CP și 470 Nm. Primul lucru care impresionează la aceasta este funcț‌ionarea silențioasă și lipsită de vibraț‌ii, pentru că, în ciuda arhitecturii cu patru cilindri în linie, nu se simt trepidaț‌ii nici măcar la pornire. Poate că unii vor suspina după sunetul gutural al vechilor motoare diesel cu cinci cilindri în linie folosite până acum de Volvo, dar noul propulsor Drive-E este atât de tăcut, încât nici nu ai ce să-i reproșezi.

Test_Volvo_XC90_D5 (21)

Cuplat la o transmisie automată cu opt rapoarte — dotare standard pentru toată gama — XC90 D5 AWD este capabil să accelereze până la 100 km/h în 7,8 secunde și să atingă o viteză maximă de 220 km/h. Deși își devansează rivalii cu motorizări comparabile (BMW X5 25d și Mercedes GLE 250 d), trebuie ținut cont și că modelul suedez nu dispune și de alte versiuni mai puternice. Volvo a jucat toate cărțile pe acest diesel, obligându-i pe cei care vor mai multă putere să se orienteze către varianta pe benzină sau către hibrid.

Test_Volvo_XC90_D5 (2)

Însă dinamica nu a fost niciodată o prioritate absolută pentru Volvo. În schimb, suedezii s-au concentrat pe construirea unei experiențe unice în interior. Chiar și într-o versiune de echipare mai modestă, fără toate opționalele care aduc mașina aproape de spectrul opulenț‌ei, XC90 te face să te simți special. Designul organic al interiorului induce un soi de emoție rece, care calmează ritmul cardiac și te face mai încrezător. Și mai longeviv, cumva. Mai ales că Volvo a anunțat că, din 2020, nimeni nu-și va mai pierde viața în modelele sale.

Verict:

Probabil că fanii BMW vor considera anost acest Volvo. Iar conservatorii nici nu-și vor lua ochii de la steaua de pe volan. Însă XC90 schimbă regulile jocului și face viața mai frumoasă. Și mai lungă.