Noul Suzuki SX-4 S-Cross se lupta cu Chevrolet Trax si Nissan Qashqai pe sosea si in off-road

Nissan Qashqai este cel cu experienta, Chevrolet Trax este noul-venit, iar Suzuki SX4 S-Cross s-a reinventat: oare cine este cel mai bun din segment?

De ce numim aceasta clasa polivalenta? Pentru ca, in teorie, SUV-urile de clasa compacta sau crossoverele, asa cum le numesc unii, permit abordarea unui teren mai dificil, dar ramân economice, usor de condus in oras si destul de agile, in timp ce interiorul este inteligent organizat si spatios. Pare o reteta perfecta si nu este de mirare ca toti produ­catorii
cauta sa ofere modele noi in acest segment si solutii cât mai eficiente si inteligente pentru modelele lor. In acest test analizam cum se comporta trei modele, toate echipate cu propulsoare diesel de cilindree mica si cu tractiune integrala. Cel mai vechi in segment este Qashqai, lansat in 2007 si foarte bine vândut de-a lungul timpului. Acesta are sub capota noul propulsor de 1,6 litri al grupului Renault, care dezvolta 130 CP. Suzuki SX4 S-Cross este un model ce s-a reinventat recent, având acum dimensiuni mai mari cu 20 cm fata de modelul precedent, si practic putând fi considerat nou in aceasta clasa. Motorizarea de sub capota lui S-Cross este 1.6 DDiS, de origine Alfa Romeo, care dezvolta 120 CP.  La fel de nou, dar fara o istorie in spate este Chevrolet Trax. Acesta este frate geaman cu Opel Mokka si este propulsat de un diesel de 1,7 litri, cu o putere de 130 CP.

 

Ce ofera

Cu dimensiuni foarte apropiate (vezi tabelul), cele trei modele sunt destul de greu de departajat când vine vorba de spatiu interior. Trax este cel mai spatios in partea din fata, ofera o pozitie de conducere mai i­nalta si o buna senzatie de spatiu. Qashqai nu este prea departe si mizeaza pe o vizibilitate mai buna, cu spatii vitrate generoase si montanti fata mai subtiri. In schimb, S-Cross este cel care ofera cel mai mult când vine vorba de spatiu la genunchi pentru pasagerii din spate, Trax fiind cel mai generos la nivelul capului. Ambele modele japoneze au o bancheta pozitionata mai sus, ceea ce face ca pasagerii mai inalti sa atinga plafonul cu capul. In materie de modularitate, Qashqai ofera cel mai mult, datorita banchetei spate care culiseaza pe sina inainte-inapoi, cu spatar ce poate fi ajustat pe mai multe inclinatii. Astfel, se poate alege intre mai mult spatiu pentru genunchi sau mai mult pentru portbagaj. Toate cele trei modele au bancheta fractionabila 60/40 in serie. Daca la Qashqai si Trax, rabatarea banchetei creeaza o suprafata perfect plana, la S-Cross, aceasta ramâne usor inclinata, fara a avea insa un prag ce poate afecta incarcarea bagajelor. Calitatea de fabricatie este apropiata, cu un mic plus pentru Nissan Qashqai, a carui consola este imbracata in plastic mai moale si mai placut vizual.

 

Cum se conduc

Când vine vorba de condus pe sosea, cel mai agil si mai placut este Suzuki S-Cross, insa foarte aproape de el se situeaza si Chevrolet Trax. Ambele modele sunt dinamice pentru segmentul din care fac parte si pot fi conduse in regim alert pe un drum virajat, fara prea mari dificultati. Trax are o directie foarte precisa, iar S-Cross este foarte previzibil si neutru in viraje. Pe sosea, Nissan plateste tribut pentru trenul sau de rulare elastic si are un ruliu mai pronuntat, dar si o directie mult prea indirecta si fada, care nu ofera foarte multa incredere. In schimb, Nissan Qashqai este cel mai confortabil,
fiind cel care absoarbe cel mai bine denivelarile, iar asta se simte cel mai bine in teren accidentat. Acolo, comparat cu celelalte doua modele, Qashqai parca pluteste, fiind net superior in ceea ce priveste confortul la rulare, in special in fata lui Trax, care adopta un tren de rulare prea rigid.

Toate modelele prezente in test au fost echipate cu sisteme de tractiune integrala, dar principiul de functionare este usor diferit. La Trax, soferul nu trebuie sa intervina niciodata, neexistând un comutator, sistemul fiind complet automat. In conditii normale, Trax ruleaza doar cu trac-
tiune fata, iar atunci când este nevoie, sistemul cupleaza puntea spate si distribuie spre aceasta cuplu in functie de necesitati. La S-Cross si Qashqai exista un comutator pentru a selecta intre mai multe moduri: 2WD, Auto si Lock (ce permite blocarea diferentialului central intr-un raport fix) la Qashqai si Auto, Snow (program special pentru rularea pe zapada), Lock si Sport (aduce o setare a transmisiei pentru un comportament neutru in viraje, dar si un raspuns mai bun la apasarea pedalei de acceleratie) la S-Cross. In modul Auto, ambele functioneaza similar cu sistemul de la Trax. Astfel, Qashqai si S-Cross sunt usor avantajate in conditii mai grele si ofera un plus la capitolul tractiune.

Sub capota, toate cele trei modele au fost echipate cu propulsoare diesel foarte economice. S-Cross ofera un diesel de provenienta Alfa Romeo, cu o cilindree de 1,6 litri si o putere maxima de 120 CP. Desi are un dezavantaj la capitolul putere, S-Cross are sensibil cele mai bune reprize si o acceleratie 0-100 km/h apropiata de ceilalti doi. Motorul functioneaza rafinat, dar este usor zgomotos dupa 3000 rpm, in sarcina ridicata. Cilindreea motorului de la Trax este de 1,7 litri, iar puterea de 130 CP. La capitolul acceleratie, acesta este cel mai rapid, dar cutia de viteze etajata lung ii rapeste timp pretios la reprize. Motorul este vivace, insa nu foarte rafinat si destul de zgomotos. Qashqai are un propulsor de 1,6 litri care dezvolta 130 CP, silentios, rafinat si cu un raspuns foarte bun la apasarea pedalei de acceleratie. Cel mai economic dintre cele trei modele este Chevrolet Trax (5,5 l/100 km), cu S-Cross destul de aproape (5,6 l/100 km), in timp ce Qashqai are cel mai mare consum din test (5,9 l/100 km). Pentru SUV-uri compacte cu tractiune integrala, aceste valori pot fi considerate foarte bune, toate cele trei propulsoare diesel putând fi catalogate ca economice.

 

Cât costa

Capitolul costuri este dominat in mod pozitiv de Chevrolet Trax (21.240 de euro). Acesta are un pret de baza cu 3.000 de euro, respectiv 5.000 de euro mai mic decât S-Cross (24.300 de euro) si Qashqai (26.290 de euro), in conditiile in care Trax a fost comparat cu nivelul de top, iar celelalte doua cu al doilea nivel de echipare. De asemenea, Trax e câstigator absolut si la pretul pe puncte. S-Cross este echipat usor mai bine, iar Qashqai ramâne alegerea cea mai scumpa.

 

Verdict

Suzuki SX4 S-Cross este cel care, in final, ofera cel mai bun pachet. Se conduce placut, este economic si ofera suficient de mult confort chiar si pentru utilizarea in teren accidentat. Nissan Qashqai are un propulsor rafinat, este cel mai confortabil, dar nu e foarte agil si are un consum mai mare decât ceilalti. Trax este campionul capitolului Costuri, insa este si foarte economic, dar si dinamic pentru segmentul sau. Trenul sau de rulare este cel mai rigid si tractiunea in conditii grele nu este cea mai buna.

 

Clasament

  1. Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS    461 puncte

Suzuki S-Cross este foarte agil, are reprize si frâne foarte bune, consuma putin si are un sistem de tractiune integrala inteligent. In spate, este relativ mic la cap si e mai scump decât Trax.

 

  1. Nissan Qashqai 1.6 dCi   444 puncte

Nissan Qashqai ofera cel mai ridicat nivel de confort si este foarte modulabil la interior. Are un ruliu mare, o directie fada si este cel mai scump
model din test.

 

  1. Chevrolet Trax 1.7 D       438 puncte

Chevrolet Trax are cel mai bun pret de achizitie, se conduce agil si are cel mai mic consum din test. Dieselul sau nu este foarte rafinat, iar trenul de rulare este rigid.

 

[table id=436 /]

Adaugă un comentariu