Zilele toride de vară aproape că îți taie cheful de urcat în sa și doar o motivație specială poate regla puțin percepția, dar pentru cei care iubim 2 roți nu este deloc greu sau complicat. Insă foarte des sunt întrebat, de colegii și prietenii care mă văd echipat urcând pe motocicletă, dacă nu îmi este cald, prea cald sau cum fac față, când la nivelul asfaltului temperaturile ating cifre îngrijorătoare. Cred că vine totul natural când plăcerea este mai mare decât suferință’ sau reușeșți pur si simplu să creezi un echilibrul între pasiune și celelalte laturile implicate, mai puțin plăcute.
Într-o astfel de atmosfera toridă, cu temperaturi de peste 38 de grade în aer, am avut ocazia și bucuria de a testa, pentru câteva zile, modelul Suzuki DL 800 V-Strom iar experiența a fost foarte plăcută. M-am urcat în șa și imediat am apreciat confortul oferit de aceasta, pentru că este lată și destul de moale iar înălțimea la care se regăsește față de sol, cei 825 cm, te fac să ai o poziție relaxată și comodă, atât la drum lung cât și prin traficul urban. Pentru cei mai scunzi, să zicem sub 1.75 cm, cred că poate fi dificil de gestionat la semafor sau pe loc, însă cu siguranță există kit-uri de coborăre sau șei mai înguste. Motocicleta se simte agilă, asta este senzația pe care ți-o lasă încă de la primii kilometrii, în ciuda dimensiunilor – lungime 2255mm, lățime 905mm, înălțime 1355mm – a ampatamentului de 1515mm și a greutății de 223 kg la plin. Poziția de condus este înaltă, spatele aproape în poziție verticală, genunchii stau într-un unghi relaxat iar scărițele sunt plasate neutru, nici prea în față dar nici într-o poziție retrasă, sportivă. În primii kilometrii am tot încercat modurile de mers și combinățiile lor, care schimbă răspunsul motorului, intervenția ABS și traction control și pentru o călătorie relaxată pe drumuri naționale am ales o combinăție de mijloc. Modelul dispune de tehnologie modernă pe care o poți combina în funcție de nevoi, trafic și regimul de mers și aș menționa: Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), Suzuki Traction Control System (STCS), Ride-By-Wire Electronic Trotle System, Bi-directional Quick shif System. Dar plăcerea principala este dată de răspunsul motorului și cuplul generat de acesta, cei 78 Nm oferiți la 6.800 rpm dau accelerări hotărâte și uneori pline de adrenalină. Dacă totuși nu eșți în plajă corectă de turații pentru treaptă de viteză în care te afli, motocicleta va avea trepidații, pentru că nu poți spune că trage la fel de bine în orice treaptă și la orice viteză. Sunetul produs de evacuarea stock este plăcut, grav amintind de motoarele V2 și sunetul lor inconfundabil. La viteze de croazieră simți și puterea celor 83 de cai, oferiți la o turație de 8500 rpm, care deși nu par mulți sunt suficienți cât să ai o deplasare relaxată, să poți face depășiri fără teamă și fără a lua în calcul ceva spațiu și timp suplimentare.
Noul model Suzuki DL 800 V-Strom, cu variantele lui SE și DE, are un Adn care îl va abliga să țină ștacheta foarte sus. Predecesorii lui, V-Strom-ul de 650 cm3 și cel de 1050 cm3, au fost, și încă sunt, modele consacrate și de referință în clasa adventure touring, iar motorul cu 2 ciclindrii în V, folosit pe aceste modele menționate, este o refeință în sine printre motoarele cu 2 cilindrii dispuși în V. DL 800 păstrează și denumirea V-Strom în nume, însă este un motor nou, cu 2 cilindrii gemeni dispuși paralel. Aceasta pare a fi o tendința globală a tuturor producătorilor de motociclete, care găsesc în tehnologia 2 cilindrii paraleli’ o soluție eficientă, general valabilă, fie că vorbim despre motoare de cilindree mai mare sau mai mică, de motociclete sport, touring, cruiser …
Lăsăm însă de-o parte aspectele tehnologice, informații tehnice și caracteristici structurale, datele complete putând fi găsite pe site-ul Suzuki și revenim la experiența de condus trăită în cei 400 Km petrecuți în alaturi de V-strom 800.
În prima parte a călătoriei am mers în regim urban, apoi pe drumuri naționale și porțiuni scurte de autostradă, iar motocicleta s-a simțit foarte bine ancorată în asfalt, cu un comportament previzibil și controlabil.
Suspensia a absorbit cu brio denivelările uzuale ale drumurilor autohtone, iar parbrizul oferă o protecție decentă împotriva vântului, fără a crea turbulențe majore la viteze de croazieră. Dar poziția de condus este una înaltă, verticală aș spune iar asta nu te poate feri în totalitate de prezența vântului. Cred că mi-aș fi dorit puțin mai multă fermitate pe frânare, dar te obișnuiești repede și îți acomodezi stilul de mers după răspunsul motocicletei. Nu te strecori cu cea mai mare ușurință prin traficul aglomerat, motocicleta fiind mare, însă m-am simțit mult mai confortabil decât mă așteptăm. Ghidonul este lat dar și înalt, iar de cele mai multe ori trece peste oglinzile turismelor din trafic.
După oraș, drum național și puțină autostradă am zis că trebuie să ies de pe șosea, fără a-mi propune să travesez câmpuri arate, ci doar cât să-mi fac o părere despre cum s-ar comporta motocicleta dacă ar fi nevoie. La viteze mici și teren foarte accidentat trebuie să ai grijă în gestionarea gabaritului, corectând din poziție și accelerație, iar aici te ajută și sistemul Low RPM Assist. La viteze ceva mai mari rămâi în confort, asta și după ce reglezi amortizorul spate, care împreună cu cei 150mm ai curselor suspensiilor, față și spate, te țin în siguranță pe drum. Pentru ceva mai multă adrenalină poți dezactiva ABS-ul spate și combina modurile de mers și Traction Controlul. Iar dacă vei dori să ieși mult pe drumuri neasfaltate poți opta pentru modelul DL 800 DE, care are roți cu spițe (cea de pe față având un diametru de 21) și o înălțime la sa de 855mm, dar și alte particularități off-road.
Câteva cuvinte și despre consum și mai ales despre autonomie. Rezervorul are o capacitate de 20 de litri, combustibil care îți va permite să parcurgi undeva la 450 km. Ăsta este calculul computerului de bord în regim mixt și este real. Regimurile de mers, urban, autostrada sau teren accidentat îți vor da alte valori ale consumului de carburant, ceva mai mari, dar nu cu mult, însă poți obține și performanțe mai bune – 3.5-3.8 litri / 100 de kilometrii parcurși într-un regim de condus relaxat, legal, pe drumuri naționale.
După cele câteva sute de kilometrii parcurși pot spune că V-Strom 800 este un companion de încredere pentru orice tip de drum. Fie că vorbim de naveta zilnică, excursii de weekend sau aventuri mai îndrăznețe, acest model oferă un echilibru excelent între confort, performanță și versatilitate. Cred totuși că cel mai mult mi-au plăcut confortul șeii și poziția de condus, cât și cuplul oferit de motor în modul A de mers, cel care îți oferă cel mai prompt răspuns la accelerație.
Pentru riderii care caută o motocicletă cu suflet de aventurier, dar care se comportă exemplar și pe asfalt, Suzuki DL 800 V-Strom poate fi alegerea corectă, atât rațional cât și pasional.
Text & foto: Luigi Negoi