Un eveniment cu statut incomparabil în România, desfășurat weekendul trecut, a adus sub privirile invitaților câteva automobile mai mult decât excepționale.
Faima de cel mai înalt nivel a unor mărci precum Ferrari sau Lamborghini ajunge să fie pe undeva insuficientă când mașinile lor sunt expuse alături de exemplare ale unor producători de serie foarte discretă, cum ar fi Bugatti sau Koenigsegg. Adevăratul exclusivism înseamnă să vii cu ceva ce mai nimeni nu a mai întâlnit, în pofida caracterului extrem al mașinii, iar aici vine vorba despre Praga Bohema.
Toți cei interesați de automobile știu, fără doar și poate că, printre pionierii domeniului, s-au numărat și cehii. Laurin & Klement au prezentat primul lor automobil în 1895. Mai puțin cunoscut este că aspirațiile către performanțe de excepție și interesul pentru tehnologia motorsportului au făcut, de asemenea, parte din preocupările cehilor încă din zorii erei automobilului. Marca Praga are deja în spate o istorie de 118 ani, activitatea sa debutând în 1907.
Praga Bohema, hypercar-ul exclusivist care tocmai a fost expus și în țara noastră, devine lesne sesizabil că avem de-a face cu o realizare total ieșită din comun dacă ținem cont de următoarele precizări: Praga Bohema are o construcție ultralighweight, bazându-se pe o monococă din fibre de carbon armate care a permis limitarea masei proprii la numei 982 kg. Pentru propulsie, s-a recurs la o motorizare de 710 CP, derivată din cea care animă redutabilele Nissan GT-R. Cu toate că Praga Bohema rămâne un vehicul compatibil cu utilizarea stradală, aerodinamica sa a fost pusă la punct conform exigențelor competiționale. În aceste condiții, Praga Bohema a doborât recordurile pe Top Gear Track, Brno Autodrome, Most și Slovakia Ring – ultimele trei fiind stabilite în aceeași, zi folosind același set de pneuri, specific sportivității stradale. Pentru că Praga Bohema definește propria sa clasă și nu se potrivește cu clasele oficiale ale universului sport-GT, nu-i de mirare că foarte puțină lume a auzit de ea. Praga Bohema și-a făcut apariția avându-l alături pe Ben Collins, faimosul pilot al emisiunii Top Gear, „The Stig'. La eveniment au fost expuse două exemplare!
Cât despre renașterea postbelică a mărcii Bugatti, aceasta este în general asociată cu preluarea sa de către grupul VW. Mai puțin cunoscut e faptul că, înaintea respectivului moment, Bugatti a fost readus la viață în anii 90 de către Romano Artioli. Între anii 1992 și 1995 au fost asamblate oficial la Campogaliano numai 139 de exemplare ale modelului Bugatti EB110, în al căror design a fost implicat și ilustrul Marcello Gandini. Bugatti EB110 a fost o mșină eminamente dedicată pilotajului, motorul său V12 de 3,5 litri amplasat central și supraalimentat cu patru turbocompresoare furnizând până la 612 CP în versiunea Super Sport. Indiferent de versiune, cutia de viteze a fost manuală cu 6 trepte! Invitații evenimentului din România au putut vedea exemplarul personal al multiplului campion mondial de Formula 1 Michael Schumacher, singurul Bugatti EB110 SS de culoare galbenă din lume.
Invitații au mai putut admira și un exemplar Koenigsegg Jesko (parte din Cobyx Collection), acel hypercar care poartă numele tatălui fondatorului companiei de hypercar-uri din Suedia, ci și cea mai rapidă mașină de producție din lume care a primit omologarea pentru circulația pe drumurile publice. În momentul lansării, despre Koenigsegg Jesko s-a menționat că are capabilitatea tehnică de a atinge 482 km/h, dar faptul nu era încă posibil din cauza limitărilor impuse de anvelope și a studiului aerodinamic nedefinitivat. Masa proprie este de 1420 kg, puterea maximă atingând 1622 CP (alimentare cu combustibil E85).
Au mai fost la fața locului și alte exponate demne de toată atenția, dar ne vom opri acum, adăugând pe listă și un Ferrari 296 GTS Novitec cu totul deosebit (există numai 15 exemplare în lume). Dincolo de modificările pe care tunerul bavarez specilizat în mașini italiene de top le-a aplicat asupra mașinii, aici vorbim de un design personalizat în România – o premieră marcantă pentru compatrioții noștri de la Custom Tuning.
Imaginile care vin în completarea articolului de față vă vor reda imaginea de ansamblu și câte ceva din atmosfera de la fața locului. Bineînțeles, dat fiind caracterul de circuit închis al acestui gen de evenimente excepționale, rămâne foarte puțin probabil ca publicul, chiar și segmentul său de pasionați auto, să ajungă să vadă altfel decât în imagini acest gen de automobile.