(P) Confruntarea regilor ATV Touring: Polaris Sportsman Touring 570 DPS vs. Can-Am Outlander MAX DPS 570 ABS

ATV-urile Touring sunt caracterizate prin faptul că designul pune accent pe confortul pilotului și al pasagerului pe tot parcursul traseului – din acest motiv, ele sunt potrivite pentru plimbări lungi de agrement pe trasee mai puțin dificile, deși pot fi folosite cu succes și la sarcini mai complexe ori în zone cu teren foarte variabil. Ne propunem aici să facem o analiza comparativă a două dintre cele mai populare modele de ATV touring mid-size, Polaris Sportsman Touring 570 și Can-Am Outlander MAX DPS 570 ABS.

Motorizare
Modelul de ATV Polaris Sportsman Touring 570 DPS este dotat cu o motorizare ProStar de 567cc, monocilindru în 4 timpi. Acest motor este specializat pentru vehicule off road și a fost construit în acest sens de inginerii de la Polaris – ProStar-urile sunt compacte, foarte ușoare și deosebit de eficiente, iar atâta timp cât sunt îngrijite cu seriozitate, nu necesită reparații de mentenanță, reducând astfel costurile de întreținere pe termen lung. Un astfel de motor eficient și longeviv se potrivește de minune cu un ATV touring, iar cel de față dezvoltă până la 44cp, forță suficientă pentru un vehicul cu o greutate de numai 344Kg.

Celălalt model, Can-Am Outlander MAX DPS 570, se bazează pe o motorizare Rotax cu 2 cilindri în V, de 570cc, răcit cu lichid. Motoarele Rotax sunt produse de compania austriacă BRP-Rotax, deținută de Bombardier Recreational Products (BRP), compania care deține și Can-Am – din acest motiv, ca și motoarele ProStar, Rotax-urile sunt perfect adaptate ATV-urilor Can-Am. Motorul de față este unul dintre cele mai apreciate din industrie și are un randament superior față de ProStar-uri, mai ales prin raportul între cilindree și puterea rezultată; Rotax 570 dezvoltă 48cp, așadar cu 4 cai putere mai mult decât celălalt. Posesorii de vehicule cu motorizare Rotax 570 se declară întotdeauna mulțumiți de puterea și fiabilitatea acestuia, însă unii sunt de părere că acestea vibrează și sunt un pic prea gălăgioase pentru un model Touring. Din acest punct de vedere, trebuie să precizăm că un astfel de tip de ATV este mai bine deservit de o motorizare mai puțin gălăgioasă și care permite un traseu mai confortabil, dar testdrive-urile efectuate de noi nu au scos la iveală o diferență semnificativă între cele două.

Suspensii
Din punct de vedere al sistemului de suspensii, Polaris Sportsman Touring vine echipat cu suspensii MacPherson pe față, cu o cursă de 208mm, iar cele de pe spate se bazează pe brațe duble de tip A, independente și cu bară stabilizatoare, având o cursă de 241mm. Nimic ieșit din comun, dar suficient pentru a vă garanta că veți rămâne în siguranță fixat pe cele 4 roți pe orice teren, cu unele pierderi ale stabilității la viraje luate cu viteză – având în vedere că vorbim despre un model touring, viteza nu este o prioritate, iar suspensiile lui Sportsman Touring sunt suficiente pentru utilizare convențională.

Pe de cealaltă parte, Can-Am Outlander MAX DPS 570 are un sistem de suspensii net superior, cu braț dublu de tip A pe față, cursă de 229mm și TTI independentă pe spate, cursă de 224mm. În schimb, modelul de față nu dispune de bară stabilizatoare, fapt care permite vehiculului să se încline mai mult în cazul unor curbe strânse, luate la viteză crescută, dar si menține suspensia de pe spate cu adevărat independentă, nepermițând transferul forței de ciocnire de la o roată la cea opusă. Așadar, la bordul unui Outlander veți avea parte de un traseu mai confortabil, în timp ce Sportsman-ul își păstrează mai bine stabilitatea la viraje. Din nou, deoarece vorbim despre un model touring, îl vom prefera pe cel mai confortabil.

Dotări, sisteme, tehnologii
La capitolul dotări, Can-Am Outlander MAX DPS 570 vine echipat standard cu system ABS și servodirecție cu 3 moduri de funcționare, precum și sistemul Brake Traction Control – acestea oferă garanția frânării controlate pe orice fel de teren, iar servodirecția ușurează categoric sarcina pilotului și limitează efectul pe care lovirea roților de obstacole îl are asupra ghidonului. Dacă preferați un grad mai scăzut de asistență, servodirecția poate fi comutată între trei moduri (MAX, MED și MIN).

Polaris Sportsman Touring 570 nu dispune de ABS, iar servodirecția este electronică (EPS), fără moduri diferite – în schimb, acestea sunt completate de un sistem de control electronic al accelerației (ETC – Electronic Throttle Control). Acesta are rolul unui sistem de siguranță prin oprirea motorului în caz că sistemul detectează o problema mecanică în sistemul de accelerație – nu deosebit de util în 99% dintre cazuri, dar vă poate scăpa de câteva zgârieturi sau vânătăi în anumite momente cruciale, ori de a da bani pe reparații. De asemenea, Sportsman Touring 570 include și tehnologia Active Descent Control (control activ la coborârea pantelor) – aceasta funcționează asemănător cu frâna de motor și vă permite să coborâți pante abrupte mult mai ușor, fără a fi nevoie de acționarea permanentă a frânei, o trăsătură deosebit de utilă în multe situații.

Din acest punct de vedere, deși lipsit de ABS, înclinăm să acordăm punctul vehiculului Polaris, în mare parte datorită sistemului de coborâre a pantelor – este ușor de utilizat și funcționează exact așa cum v-ați aștepta, iar la drumuri lungi prin pădure sau pe dealuri vă va scuti de mult stres la coborâre. Cu toate acestea, pentru rulare pe teren plat, Outlander-ul câștigă prin servodirecția sa excelentă și prin adiția sistemului ABS.

Concluzie
Cele două modele sunt destul de apropiate din punctul de vedere al parametrilor de rulare, dar noi suntem de părere că ATV-ul Can-Am Outlander MAX DPS 570 dispune de o motorizare mai bună, de suspensii mai eficiente și mai potrivite unui model touring de off road și de dotări perfect adaptate rolului acestui vehicul. Cu toate acestea, Polaris Sportsman Touring 570 nu rămâne prea departe în urmă – un utilizator convențional va fi perfect satisfăcut de oricare dintre acestea, iar dacă sunteți tentați să cumpărați unul, puteți lua contact cu unul dintre dealerii ATV din România , precum ATVRom. Vor fi mai mult decât încântați să vă ofere recomandări și să vă lămurească.

Adaugă un comentariu