(P) Maşini second hand – avantaje şi dezavantaje, recomandări şi reglementări în vigoare

Atunci când trebuie să îţi cumperi o maşină second hand, trebuie să iei în calcul mai multe aspecte. Înainte să vedem care sunt criteriile după care te ghidezi în alegerea unei mașini second hand, ar trebui să stabilim dacă aceasta se potriveşte cu nevoile şi disponibilitatea ta financiară.

Majoritatea românilor cumpără mașini second hand cu prețuri între 5000 si 15.000 de euro. Indiferent cât vrei sa cheltuiești, trebuie să te concentrezi iniţial pe câteva chestiuni.

Ghidul cumpărătorului de maşini second hand

Studiile de specialitate arata ca decizia de cumparare a unui automobil este luata in baza a doua tipuri de argumente: rationale (consum, cost de intretinere, impozite si taxe, valoare de revanzare, volum portbagaj, gabarit exterior, tractiune, accesorii) si emotionale (statusul conferit de marca sau pret, culoare, design, noutatea modelului)

Cum argumentele emotionale sunt… pe persoana fizica vom detalia in continuare argumentele rationale, valabile pentru toata lumea care isi cauta un nou ocupant al garajului personal.

Primul lucru pe care trebuie sa il lamurim este profilul de utilizare al masinii.

  1. Pentru ce îţi trebuie maşina?

Daca vei circula mai mult in oras pe distante scurte cu pana la 2 pasageri iar rulajul anual nu depaseste 20.000 km , atunci cea mai potrivita este o masina de clasa B in 2 sau 4 usi (VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa sunt cele mai cautate modele) sau un SUV de aceeasi clasa (Ford EcoBoost, VW T-Roc, Opel Mokka, Renault Captur sau Peugeot 2008).

Motorizarea este de preferat sa fie pe benzina cu capacitatea de pana la 1.400 cc, dieselul nu este eficient la acest profil de utilizare. Motorul este mai greu, ceea ce poate conduce la probleme cu suspensia fata pe asfaltul nu tocmai neted din oras, se incalzeste mai lent deci iarna ai cam 15 minute pana sa atingi o temperatura confortabila in interior si deloc in ultimul rand costul per 100 km parcursi va fi mai mare.

Un Diesel care nu ruleaza macar 15 km nu atinge parametrii normali de functionare, va consuma mai mult decat motorul pe benzina de putere echivalenta iar reviziile periodice sunt mai scumpe.

Daca in schimb mergi mult in afara orasului atunci vei avea nevoie de loc mai mult pentru bagaje , ceea ce inseamna o caroserie mai mare (clasa C: VW Golf, Ford Focus, Opel Astra sau SUV-uri compacte gen VW Tiguan, Ford Kuga sau chiar BMW X3). Motorul corect pentru acest profil de utilizare este Diesel, mai ales daca optati pentru un SUV cu tractiune integrala unde cuplul superior al motorului Diesel este esential.

Nu este recomandabil sa folosesti un SUV mare si greu cu tractiune 4×4 daca circuli 80% din timp in oras. Tractiunea integrala este inutila 360 de zile pe an, consuma mai mult si este greu de parcat. Daca iti place pozitia mai inalta la condus atunci opteaza pentru un SUV compact cu tractiune fata eventual echipat cu un motor pe benzina, piata abunda de oferte.

La fel de neinspirata se poate dovedi si alegerea unei masini echipata cu propulsie (incorect denumita tractiune spate) daca o folosesti intr-o tara in care cateva luni bune pe an exista riscul unui carosabil cu aderenta scazuta. Cei mai putin amatori de senzatii tari s-ar putea sa foloseasca taxiul in zilele cu polei sau zapada, ceea ce nu prea mai justifica investitia intr-o masina personala cel putin in sezonaul rece.

Dupa ce ne-am ales caroseria si tipul de motorizare potrivite cu profilul nostru de utilizare trebuie sa ne optimizam costul de achizitie

  1. Noua sau second hand?

Dincolo de limitarile de buget, este bine sa tii cont de cateva aspecte esentiale atunci cand faci aceasta alegere.

  • Masina noua este mai scumpa, si vei pierde minim 25% din pretul de achizitie (asta daca o vinzi dupa un an si maximum 30.000 km, dupa 3 ani si 60-70.000 km pierderea tinde spre 50%). Dar cel putin in perioada de garantie costurile de intretinere sunt minime, rezumandu-se in general la revizii si consumabile.
  • Masina rulata este mai ieftina, pierzi mult mai putin la revanzare (5-10% pe an de utilizare) insa ai costuri de service mai ridicate. Vestea buna este ca in cazul masinilor rulate poti beneficia de dotari de top la pret mult mai mic decat in cazul masinii noi.
  • Tinand cont ca durata medie de utilizare a unei masini noi este de 4 ani si 100.000 km, decizia corecta nou versus second hand se ia comparand valoarea de revanzare cu pretul de nou (minim 50% devalorizare) cu costurile de service necesare pentru a folosi o masina rulata similara tot 4 ani si 100.000 km.
  • Daca nu esti limitat de buget, atunci opteaza pentru un second hand de pana la 3 ani cu rulaj sub 75.000 km. Vei beneficia de un cost de achizitie cu pana 50% mai mic decat pretul masinii noi si nu vei avea in nici un caz costuri de service semnficativ mai mari.
  • Daca bugetul este modest, atunci nu cumpara pret. Masinile fara istoric complet de service pot ascunde probleme tehnice scump de remediat, rezultatul final putand fi adesea dureros din punct de vedere financiar. Cere intotdeauna vanzatorului sa iti prezinte istoricul complet de service al masinii pentru a te asigura ca rulajul inscris pe bord este real si ca intretinereaa fost corect efectuata si mai ales verifica masina intr-o reprezentanta autorizata care iti poate confirma cele sustinute de vanzator. NU e o idee rea sa verifici si daca auto a avut daune majore, este destul de simplu sa apelezi la site-uri gen www.autodna.ro pentru a verifica rulajulsi istoricul de service.

Un sfat util: indiferent daca alegi masina noua sau rulata, intretine-o corect pastreaza toate facturile de service. Ajuta mult la obtinerea unui pret de revanzare mai bun, eliminand multe suspiciuni legate de rulaj sau de starea tehnica.

  1. Cât timp vei ţine maşina?

Raspunsul este: Cat timp nu pierd prea mult la revanzare si nu investesc excesiv in reparatii.

O masina noua ar trebui vanduta dupa cel mult 4 ani si 120.000 km pentru a evita o diferenta prea mare intre pretul de achizitie si valoarea de revanzare. Nu va asteptati sa recuperati mai mult de 60% din pretul platit, dar… nici in service nu ati fost prea des.

O masina rulata de 4 ani si 120.000 km deja nu mai inregistreaza pierderi de pret prea mari (in medie 5% pe an) dar ar trebui vanduta inainte sa „sarbatoareasca’ 200.000 km pentru a evita costuri serioase de service. Daca rulezi in jur de 30.000 km pe an inlocuieste-o dupa 3 ani si vei obtine cel mai mic cost de exploatare posibil, recuperandu-ti in medie cam 75% din pretul de achizitie si facturile de service platite.

Cea mai nefericita idee este sa cumperi o masina noua pe care sa o lasi mostenire copiilor, mai ales daca rulezi putin. Sunt frecvente situatiile in care masini de 7-10 ani vechime si sub 100.000 km se vand pe preturi de nimic, de cel mult 30% din pretul de nou. Devalorizarea este cauzata de faptul ca multe componente ale masinii se uzeaza functie de varsta si nu de rulaj (articulatii, electronica, elemente ale caroseriei).

De aceea, sa  iti cumperi o masina noua cu 15.000 de euro sa mai investesti in ea inca 2-3000 euro dupa ce iese din garantie si sa o vinzi pentru 4-5.000 euro dupa 10 ani cu 100.000 km la bord nu este deloc o idee buna.

Toate statisticile indica acelasi lucru: la un rulaj mediu anual de 30.000 km, o masina noua trebuie vanduta dupa 4 ani, iar una rulata achizitionata la 4 ani vechime dupa 3 ani.

  1. Cât de mult contează pentru tine dotările maşinii?

Tehnologia a evoluat dramatic în ultimii zece ani, aşa că o maşina nouă are ABS mai eficient, ESP standard, precum şi alte avantaje tehnologice: şasiu mai rigid, airbaguri mai multe şi mai eficiente, sisteme de asistenţă a şoferului. Un buget mic e posibil să nu îţi ofere toate aceste avantaje, însă ele pot fi prezente pe o maşină veche de 4-5 ani, la cel mult 20% din costul initial.

  1. Ce motorizare îţi trebuie?

O maşină nouă are avantajul unei motorizări moderne, cu un consum mai mic şi un nivel redus de poluare. În aceiaşi bani poţi avea parte de motoare clar mai puternice de la maşini mai vechi, chiar premium. E bine însă sa nu te pripeşti : de multe ori această caracteristică nu îţi este cu adevărat necesară şi te costă foarte mult. Un motor este potrivit pentru tine dacă este adaptat utilizării maşinii – vei avea de suferit dacă alegi un motor de 60-70 CP pentru o maşină de familie, iar 200 CP sunt cam mult dacă nu ieşi des din oraş. Este indicat să ţii cont de reparaţiile uzuale pe care o maşină rulată le necesită – documentează-te pe forumuri online pentru a vedea cât de des pică piesele importante în cazul modelului care îţi face cu ochiul.

  1. De ce dotări-cheie ai nevoie?

Atunci când vine vorba de dotările sale de top, poţi fi atras de o maşină nouă, însă pentru un buget de până în 15.000 de euro, e ceva mai dificil dacă nu imposibil să te atingi de ele. Este indicat să alegi, pe lângă dotările de siguranţă, şi pe cele care îţi asigură un minimum de confort: aer condiţionat automat, geamuri electrice, senzori de parcare. Mai uită-te şi la conectivitatea USB sau AUX şi dacă poţi asculta MP3 la sistemul audio – muzica e foarte importantă când vorbim despre condus pe distanţe lungi.

Evita tapiteria din piele daca masina nu este dotata cu ventilatie in scaune. In prima zi cu temperaturi de peste 30 de grade vei constata ca ai spatele ud in timp ce aerul conditionat te raceste din plin, iar prosopul pe spatarul scaunului nu va rezolva mai nimic. Mai degraba alege o tapiterie cu piele pe laterale si textil pe centru, asigura o sustinere laterala buna, arata bine si iti lasa zona lombara in pace fara sa te coste cine stie ce in plus.

  1. Garanţia

Avantajul unei maşini noi îl reprezintă garanţia oferită de producători. Aceasta a crescut, în ultimii ani, de la numai un an la trei, cinci, sau chiar şapte ani, în anumite condiţii. Aşa că e posibil să beneficiezi de ea şi în cazul unei maşini rulate.

Exista insa si dealeri de masini rulate seriosi care ofera auto cu istoric complet de service si garantie de un an chiar si pentru masini care nu mai sunt in termenul de garantie acordat de constructor.

Aceasta garantie trebuie insa clar specificata intr-un contract, altfel nu este decat o tehnica verbala de vanzare a masinii. Fii atent la detaliile contractului pe care îl semnezi cu dealerul de maşini second hand, ca să stii exact ce acopera garantia si in ce conditii se acorda.

Ce trebuie să ştii dacă te-ai decis să achiziționezi o mașina second hand

Atunci când achiziţionezi o maşină second hand trebuie să fii atent la foarte multe lucruri. Starea generală a autoturismului este foarte importantă, însă pe lângă asta trebuie să ai mare grijă la anumite elemente cu care nu de putine ori te poţi ciocni: rulajul modificat, acte false sau diverse probleme mecanice rezolvate de mântuială doar pentru a vinde mai rapid maşina.

  1. Ai mare grijă la maşinile second hand din Germania care nu pot fi înmatriculate în România!

Atunci când optează pentru achiziţia unei maşini second hand, foarte mulţi cumpărători români aleg piaţa din Germania, recunoscută pentru autoturismele calitative şi preţurile rezonabile. Însă nu sunt mulţi cei care ştiu să verifice actele cu care vine maşina, iar surpriza pe care o pot avea poate să nu fie deloc plăcută: atunci când ajungi la biroul de înmatriculări auto ţi se pot refuza actele.

Mihai Mihalache, director vanzari Weltklasse Automobile, ne spune că motivul pentru care sunt refuzate actele este faptul că pe talon se află o ştampilă pentru „casare/dezmembrare’. Astfel de maşini sunt imposibil de pus în circulaţie, deşi aparent sunt în stare de funcţionare.

Este foarte important ca pe cartea maşinii să nu fie ştampilat termenul Ungultig (invalid). În cazul în care cartea de identitate a maşinii are colţul tăiat, înseamnă că maşina a fost scoasă definitiv din circulaţie în Germania, deci trebuie să facă dovada că a fost transportată pe platformă şi să prezinte talonul provizoriu şi numerele.

Românii prinşi la volanul unei astfel de maşini se aleg cu amendă şi dosar penal, pentru circulaţia pe drumuri publice cu o maşină neînmatriculată.

  1. Un preţ mic de vânzare ar trebui să îţi ridice un mare semn de întrebare

Pentru a fi sigur că nu eşti implicat într-o înşelăciune sau că nu ai căzut victimă acesteia, ANAF recomandă să eviţi plata în numerar a autoturismului.

Un alt lucru la care ar trebui să fii foarte atent este că, nu de puţine ori, autoturismenele second hand se vând fără toate documentele. Solicită actul de proprietate al autoturismului şi verifică preţul la care s-a cumpărat din statul de unde a fost importat. În cazul în care este mai mic, e posibil ca vânzătorul să nu fi achitat TVA în ţara respectivă. Dacă TVA-ul de pe factura iniţială este zero, preţul de revânzare în România de pe factura emisă de firma românească trebuie să includă TVA-ul de 19%, cu exceptia precizării aplicării regimului de TVA la marje de profit direct pe factură.

La ce trebuie să fii atent când achiziționezi mașini second hand

Pe lângă aceste elemente foarte importante, este ideal să fii atent şi la următoarele informaţii, pentru a face o alegere cât mai potrivită.

  • Istoricul complet de service: acesta trebuie să ateste că autovehiculul a fost întreţinut corect şi că rulajul înscris pe bord este cel real (doar 20% din maşinile second hand vândute în România au istoricul de service complet).
  • Fişa tehnică – trebuie să conţină o verificare tehnică detaliată a maşinii într-o unitate service autorizată şi rezolvarea problemelor identificate înainte de ofertarea maşinii.
  • Garanţia – este oferită doar de dealerii autorizaţi de maşini şi, de obicei, acoperă o perioadă de 6 sau 12 luni.
  • Istoricul de daune – apeleaza la o platforma de genul autodna.rosi vezi daca masina care te intereseaza a suferit sau nu avarii majore in trecut. Daunele nu apar intotdeauna in istoricul de service.

Dacă toate acest lucruri sunt în ordine, următorul pas ar fi să faci un test drive pentru a vedea felul în care se conduce maşina. Mare atenţie la cum se simte maşina la frânări, viraje, accelerări şi drum denivelat. Orice sunet suspect ar trebui să îţi atragă atenţia.

Mult succes în cumpărarea unei maşini second hand!

Adaugă un comentariu