#DRIVE YOUR COURAGE – Interviu Cristiana Oprea, pilot și fondator Femei în Motorsport

vezi galeria foto

Cristiana Oprea este singura femeie pilot care a reprezentat România în Campionatul European de Raliuri, la o etapă în afara țării, și fondatoarea proiectului Femei în Motorsport. Și-a urmat visul și nu a greșit!


Cristiana este un model de unicitate si curaj, dar un curaj ghidat, după cum ea însăși spune, este important să dublăm curajul intrinsec, de multă muncă și responsabilitate. A simțit că de la volan poate să schimbe ceva în societate și nu a ezitat să își urmeze instinctul. În anul 2019 a pus bazele singurei platforme dedicate femeilor din motorsport- FIM, recunoscută la nivel internațional de FIA- Federația Internațională de Automobilism.

Cum ai ajuns de la arhitectură la raliuri?
Răspunsul simplu ar fi: am fost invitată să fiu copilot într-o mașină de curse, m-am îndrăgostit de senzație și am făcut demersurile necesare pentru a ajunge la volan, într-o competiție – restul e istorie. Însă evident că e mai complicat de atât: deși am urmat două facultăți în paralel, urbanism și arhitectură (absolvite în 2014, re-spectiv 2017), în 2015 simțeam că nu mă regăsesc în acest domeniu și am început să caut ceva care să îmi aducă cu adevărat satisfacții. știu că pare un clișeu, dar am simțit că la volan pot schimba lumea în bine. Primul a fost blogul despre #masinicupoveste, care m-a introdus în lumea auto. Fără niciun background în automobilism, am avut șansa să descopăr acest sport întâi ca PR, apoi în rol de copilot, ca ulterior să progresez ca pilot. Încă de la început mi-a fost mentor George Grigorescu, Maestru al Sportului și multiplu campion național, căruia îi datorez atât debutul, cât și susținerea în multe momente de cumpănă, în care eram tentată să renunț.


Care a fost prima mașină cu care ai concurat la raliuri?
Primul start oficial l-am luat chiar cu mașina mea de stradă, la o etapă de viteză în coastă pentru amatori. Iar primul raliu la care am concurat ca pilot a fost cu o Dacia Logan închiriată, în cadrul Cupei Dacia. Când am debutat eu, în 2015, nu erau foarte multe variante pentru amatori și bugete reduse. Din fericire, astăzi există Women Rally sau Super Slalom, campionate la care poți participa în siguranță, cu propria mașină, încurajat de comunități deosebite cu oameni pasionați.


Cine te-a susținut la începuturile carierei de pilot de raliuri?
Am avut noroc să fiu susținută necondiționat de mama mea încă de la primii pași în motorsport. Ea mi-a fost alături și atunci când mi-am transformat acest hobby într-o carieră, renunțând la profesia de arhitect și urbanist și investind în propria mașină de curse, o Dacia Sandero. La finalul primului sezon complet în Campionatul Național de Raliuri, adică în 2017, poveștii mele s-a alăturat Michelin, un brand căruia îi voi fi întotdeauna recunoscătoare pentru că a crezut în mine și m-au susținut să cresc în toți acești ani.


Ești prima româncă pilot care a concurat în Campionatul European de Raliuri FIA ERC, în afara țării. Povestește-ne despre această experiență absolut fascinantă.
Totul a pornit dintr-o curiozitate, iar în final a fost cel mai frumos moment al carierei mele de până acum, dar și o nebunie financiară pentru care m-am și împrumutat ca să duc planul la bun sfârșit. Este ceva deosebit să poți concura la un nivel atât de ridicat și nici nu visam să terminăm pe podiumul ERC Ladies, la prima participare cu o mașină nouă pe atunci pentru mine, alături de alte fete pilot care îmi sunt inspirație. Rally di Roma Capitale a fost un raliu dificil, mult mai lung decât cele din campionatul național, și nu cred că aș fi reușit acest rezultat dacă nu o aveam în dreapta pe Diana, copilotul meu din acei ani. Am avut nevoie de multă concentrare și încredere în noi, pentru că orice ezitare putea duce ușor la un abandon. Iubesc atmosfera europeană pentru cât de relaxați și prietenoși sunt piloții, care ne-au încurajat și ne-au felicitat pentru parcurs, dar și pentru că se implică activ în susținerea conceptului women in motorsport.


Care a fost primul podium din cariera de pilot și cum te-a marcat?
Primul podium a fost la Raliul Argeșului 2019, când am urcat pe locul 2 în clasamen-tul general Cupa Dacia. A fost prima etapă a sezonului, la care am decis pe ultima sută să participăm, din cauza unui buget limitat. Am avut o evoluție bună pe Transfăgărășan, am gestionat bine cursa și am avut și puțin noroc, iar la final am devenit, alături de co-pilotul Diana Hațegan, primul echipaj fe-minin care a urcat pe podiumul general ai Cupei Dacia în toate cele 13 ediții. Nicio altă femeie pilot nu a reușit această performanță în competiția monomarcă. Am simțit că toate eforturile au fost în sfârșit recompensate, în special că exact cu un an în urmă, la Raliul Brașovului, ratasem același podium cu doar 4 secunde. Cred că acela a fost momentul în care am câștigat mai mult respect din partea celorlalte echipaje, dar am și început să atrag mai multă invidie.


Cum este să fii femeie în această lume a piloților de raliu? Te-ai confruntat vreodată cu prejudecăți sau asperități venite din partea colegilor de breaslă?
Sportul reflectă societatea în care trăim, astfel că atunci când am început să semnalez diverse derapaje sau să vorbesc despre nevoia de a avea mai multă reprezentare a femeilor în rândul piloților, am fost întâmpinată cu rezistență și, pe alocuri, cu vorbe dure. Mi-a fost foarte greu încă de la început să fiu singura femeie pilot din campionatul național de raliuri și m-am bucurat când au început să mai concureze și alte fete. O mare calitate a motorsportului este faptul că bărbații și femeile concurează de la egal la egal, dar numărul mic de femei pilot este în România o problemă pe care trebuie să o adresăm urgent, cu acțiuni concrete și mai puține orgolii.

În martie 2019 ai lansat Femei în Motorsport – FIM, platforma dedicată promovării tutoror femeilor implicate în automobilismul și motociclismul românesc. Care a fost drive-ul pentru această inițiativă laudabilă?
În lipsa oricărei inițiative de promovare a diversității și egalității de gen în motorsportul românesc, în 2019 am decis să înființez singură un proiect unic în România: platforma Femei în Motorsport, premiată la Gala Societății Civile 2020. Ideea a pornit de la propria mea participare la Rally Sliven 2018, în Bulgaria, când am aflat cu surprindere că eu și Diana am fost primul echipaj feminin românesc care a concurat în afara țării în ultimii 50 de ani. Astfel am început să construiesc o bază de date online, cu informații despre prezențele feminine din motorsportul românesc: piloți, copiloți, arbitri, organizatori, jurnaliști, fotografi. Văzând ce impact pozitiv a avut această platformă în special asupra fetelor tinere, care au făcut primii pași în motorsport și au nevoie de susținere și promovare, am decis să mă implic și mai mult și să le ofer toată susținerea posibilă pe cont propriu: interviuri sau articole dedicate membrilor, legături cu presa, consiliere pe partea de promovare și, încerc acum, o posibilă finanțare a activității sportive prin diverse proiecte.

Femei în Motorsport este afiliată FIA? Care sunt facilită- țile pe care le oferă platforma FIM? Cum se pot înscrie cele care doresc în această comunitate, care este în prezent destul de numeroasă și cu un potențial de creștere imens?
Femei în Motorsport este un proiect independent, construit cu acordul tuturor instituțiilor implicate în motorsportul românesc. Chiar la începutul lunii iulie 2021 am reprezentat România la seminarul FIA Women in Motorsport din Monaco, unde proiectul Femei în Motorsport a fost recunoscut și apreciat de FIA și de comisia dedicată, unde însăși legendara Michele Mouton m-a felicitat pentru demers. Fac totul din resurse proprii, așadar de acum cred că este esențial ca toți cei implicați să își canalizeze eforturile în acest demers coerent și să susțină concret proiectul FIM, pentru că doar un proiect coerent va avea succes și va atinge obiectivul final: mai multe femei implicate în motorsportul românesc. Platforma FIM oferă promovare și vizibilitate oricărei femei ca-re este activă sau care s-a implicat în trecut în automobilismul sau motociclismul românesc. Oricine se poate înscrie completând formularul de o pagină disponibil pe site-ul www.femeiinmotorsport.ro și trimițându-l alături de câteva fotografii reprezentative. Desigur, pe viitor sper să pot colabora mai mult cu federațiile de profil, având acum mai multe cunoștințe și acces la planuri de acțiune concrete, prin legătura cu comisia FIA Women in Motorsport.

Ce parteneri îți sunt alături în activitatea de pilot?
În 2021 eu și copilotul meu, Cornel Șocariciu, concurăm cu un Peugeot 208 R2 mulțumită susținerii UniCredit Leasing, Michelin, Textar și Pierre Zéro. Parteneri tehnici sunt Walero Motorsport UK, FastR și APR Competition, iar parteneri media sunt Autocritica.ro, ProFM și AUTO BILD România.

Cristiana, care este #drive-ul care te trezește în fiecare dimineață cu poftă de raliuri, de viață, de frumos. Știm că folosești frecvent în comunicările tale online #DriveYourCourage. Ce te motivează pe tine și ce sfat poți da altora pentru a-i motiva să își urmeze instinctul?
Mă trezesc în fiecare zi cu setea de a mai trăi încă o dată senzațiile de la volanul mașinii de raliu. #DriveYourCourage a apărut atunci când am înțeles că degeaba am curaj dacă nu îl ghidez zi de zi, pas cu pas în direcția visului meu. Toți avem curajul intrin-sec, dar e important să îl dublăm cu muncă și responsabilitate. Reziliența e și ea importantă pentru că deseori lucrurile nu se întâmplă cum le-am planificat și e important să ne facem treaba cât de bine putem, indiferent de context. Desigur, e frustrant când apar provocări iraționale precum răutatea oamenilor, dar și asta e parte din joc și îți aduce aminte că în primul rând tu trebuie să crezi în visul tău, oricare ar fi acela.

Cum decurge o zi din viața ta?
Partea frumoasă în a fi antreprenor, în special în sport, este că rareori zilele seamănă între ele. Când sunt acasă îmi beau cafea-ua printre florile de pe terasă, alături de labradorii mei, scriu articole sau comunicate de presă, fac grafică, web design sau diverse strategii de comunicare pentru clienți din motorsport, mă duc la antrenament și am diverse întâlniri sau interviuri la TV și radio. Deseori lucrez remote prin țară: în zilele de teste cu mașina de raliu, când am shooting-uri mai ample sau la Cluj, acolo unde se află garajul echipei mele tehnice, H Motorsport.

Ce mașină conduci în viața de zi cu zi?
Conduc un Seat Leon FR din 2014 pe nume Leo, care nu încetează să mă uimească și să mă bucure cu fiecare drum pe care îl fac relaxată, atât din punct de vedere al consumului mic de benzină, cât și prin performanța și fiabilitatea confirmată de-a lungul anilor.

Ce accesorii îți sunt neapărat necesare într-o mașină? Ce anume este impor-tant să ai într-o mașină pentru a-ți ușura cât mai mult viața la volan?
Minimul necesar pe care îl iau cu mine și atunci când testez mașini e format din cablul USB cu care îmi încarc telefonul, o cutie de șervețele, gumă de mestecat și o cană de cafea. Dar în mașina personală am un întreg kit de supraviețuire’: manometru, un multitool, tacâmuri (pentru că mănânc des la drum lung și încerc să aleg variante mai sănătoase decât sandwichurile din benzinării), batoane proteice, o lădiță cu spray de frâne, antigel, lichid de parbriz, WD-40 și diverse produse de îngrijire (inclusiv lavete), o chingă, coliere de plastic, cabluri de curent, parasolar sau perie de zăpadă cu racletă (după sezon).

Care este masina visurilor, daca ai putea să ai orice mașină, pe care ai alege-o și de ce (indiferent de preț)?
Este tortură să pui orice petrolhead să aleagă o singură mașină! Dar, dacă totuși trebuie, acum aș alege un Porsche Panamera GTS Sport Turismo, cu cârlig de remorcare pentru mașinile de curse.

Ce sentiment ai când ești la volan? Care sunt lecțiile pe care le-ai învățat la volan?
De libertate absolută, de control și autodepășire. Îmi plac provocările, iar la volan mi-am confirmat mai mult decât oriunde în altă parte că poți face orice îți propui, atâta timp cât o faci cu pasiune și nu sari pașii. E important să accepți procesul, dar și să ai un dram de noroc.

Care este outfit-ul tău preferat și de ce?
Blugi și un tricou sau o cămașă albă. E un look timeless, în care mă simt confortabil, iar accesorizat corect poate fi potrivit în multe situații.

Întrebări fulger:
Culoarea preferata? Portocaliu
Animalul preferat? Cei doi labradori ai mei, Sara și Tafy
Locul perfect pentru vacanța ta de vis? Visez să ajung în Maldive, dar Grecia este întotdeauna destinația perfectă.
Locul perfect unde ți-ar plăcea să locuiești? Motorsportul mi-a permis să călătoresc mult, așa că nu știu dacă m-aș muta. Iubesc locul pe care îl numesc acasă’.

Proiectul UniCredit Leasing Motorsport Team a fost inițiat în 2017 ca un parteneriat de cursă lungă, bazat pe valori comune: dorința de a face performanță, determinarea de a merge până la capăt în ciuda obstacolelor, curajul și voința necesare pentru a urca și a rămâne în top. În 2021 UniCredit Leasing a continuat investițiile în motorsportul românesc și a inaugurat al cincilea sezon al proiectului într-o echipă extinsă de piloți prin cooptarea Cristianei Oprea, o veritabilă deschizătoare de drumuri pentru motorsportul feminin din România. Proiectul a reușit să aducă împreună oameni ce rezonează cu valorile companiei, începând cu Adi Teslovan care s-a alăturat în 2017 și este astăzi cel mai vechi pilot al echipei, Mihai Leu, campionul echipei la Super Rally, și Alexandra Teslovan, care s-a alăturat în 2020 și care este dovada vie că pasiunea pentru motorsport poate fi transmisă tinerei generații. An de an, UniCredit Leasing Motorsport Team participă la principalele campionate naționale de automobilism, piloții obținând in repetate rânduri rezultate foarte bune, oferindu-ne atât spectacol cât și exemple de curaj și determinare. Mai multe informații despre echipa UniCredit Leasing Motorsport și rezultatele obținute sunt disponibile pe www.unicreditleasing.ro.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE