Prea rare, prea scumpe

Cursa electrificării crește vertiginos și are nevoie de un combustibil pentru a continua, acesta se numește „pământurile rare’. Pământurile rare sunt un grup de metale esențiale necesare pentru producerea unor componente ale mașinilor electrice, turbinelor eoliene și dispozitivelor electronice de ultimă generație.

O știre de la începutul lunii ianuarie aducea speranță pentru piața auto europeană. Compania de stat a Suediei în domeniul mineritului anunța descoperirea celui mai mare zăcământ de pământuri rare din Europa. Acesta are menirea de a scădea dependența de China, care deține peste 90% din piață.

Din păcate, ar putea să dureze între 10 și 15 ani până când va putea începe exploatarea propriu-zisă. Producătorii din industria auto speră în apariția unui val de aprovizionare cu litiu, care să aducă puțină liniște în planurile de expansiune și poate și o micșorare a prețului. Cererea uriașă de litiu datorată producerii de baterii i-a surprins pe cei din industria minieră. Industria
auto a dus la o creștere vertiginoasă a prețurilor, făcând ca valoarea consumului de litiu să crească la 35 de miliarde de dolari, după ce în 2020 măsura doar 3 miliarde de dolari.

Costurile cu bateriile litiu-ion au crescut anul trecut pentru prima dată de la declanșarea revoluției EV. Desigur, au mai apărut mici jucători pe piața litiului, dar toată lumea așteaptă să vadă dacă pot susține ritmul. BYD, cel mai mare vânzător de mașini electrice din China, spune că va conta pe un surplus de litiu în 2023, și asta îi va ajuta în expansiunea vehiculelor electrice pe celelalte piețe din afara Chinei.

Aceste informații dintr-o piață extrem de complexă ne arată că prețurile mașinilor nu vor avea un trend de scădere nici în 2023, iar bătălia stocurilor va fi din nou una importantă și în acest an. Pe măsură ce piața mașinilor electrice se maturizează, asistăm și la eliminarea subvențiilor în mai multe țări precum Norvegia sau China.

Adaugă un comentariu