Noua etapă de dezvoltare în care a intrat divizia E-Mobility de la ZF vizează mediul academic și industrial din Timișoara!

Timișoara oferă mediul academic și industrial pe care ZF îl consideră potrivit pentru planurile sale de dezvoltare extinsă. Interviu în exclusivitate cu Dr. Otmar Scharrer, Senior VP at ZF R&D Electrified Powertrain Technology.

Alex Șincan: Mulți dintre cei interesați de domeniul auto asociază furnizorul de componente ZF cu bine-cunoscuta cutie de viteze automată 8HP. În trecutul apropiat, ZF și-a extins implicarea mult dincolo de sectorul transmisiilor. Când au început prospecțiunile pentru această lărgire a orizontului?

Otmar Scharrer: Încă din 2008, pe când electromobilitatea era în stadiul de noțiune exotică, ZF a fost prima companie din Europa care a introdus în producția de serie motoare electrice pentru automobile. Acesta a fost începutul unui nou capitol de succes pentru ZF. Primul nostru set de angrenaje cu demultiplicare unică pentru automobile electrice cu baterii a debutat pe piață în 2012. Un alt moment important a fost consemnat în 2014, când a demarat proiectarea și dezvoltarea elementelor tehnice de propulsie pentru Formula E. În 2018, primul nostru ansamblu de propulsie tip e-drive a fost preluat de către un producător auto premium în regim OEM (Original Equipment Manufacturer). Între timp, ZF a avansat la statutul de top ca furnizor de sisteme e-drive alimentate la tensiunea de 800 V. Până acum, ZF a livrat peste două milioane de motoare electrice vizând un spectru larg de aplicații. Iar cifrele de vânzări s-au dublat de-a lungul ultimilor doi ani. Aș numi asta un succes real și substanțial.

Alex Șincan: Ar putea experința câștigată de divizia E-Mobility să fie de folos pentru perfecționarea altor produse din portofoliul ZF?

Otmar Scharrer: Da. Chiar viitoarele cutii de viteze 8HP hibridizate vor trage foloase de pe urma cercetărilor privind electromobilitatea. Aceste cutii de viteze vor intra în componența sistemelor de transmisie ale unor automobile cu propulsie hibridă foarte avansate. Ele vor avea de preluat un cuplu de 450 Nm încă din prima clipă a punerii în mișcare. Vehiculele de care vorbesc vor dispune de motoare electrice de înaltă performanță, capabile să asigure lejer deplasarea, fără ca motorul cu ardere internă să mai intre în funcțiune. Ce-i drept, funcționarea strict electrică limitează autonomia și prestațiile pe autostradă. Pe de altă parte, prezența motoarelor electrice va elimina orice urmă de turbolag, iar asta îi va atrage pe cei care doresc cursivitate în dinamimul mașinii. Dincolo de asta, angrenajele cu demultiplicare unică pe care le oferim pentru vehiculele cu propulsie complet electrică vor aduce o simplificare în tratarea elementelor de transmisie pentru viitor.

Alex Șincan: Nu cumva aveți deja intenția de a lăsa în urmă industria transmisiilor tradiționale?

Otmar Scharrer: În esență, cutiile de viteze cu mai multe trepte vor dispărea cu timpul din partea mecanică a automobilelor deoarece vehiculele electrice au nevoie doar de o singură demultiplicare. Nici măcar de marșarier nu mai e nevoie, fiindcă inversarea sensului de rotație a motorului electric se face din alimentarea cu energie! Cum se simte mașina în mers și cum răspunde la comenzi, aspectele de acest gen se rezolvă la nivelul de „power electronics', în partea de gestiune a funcționării. Aici va fi nevoie de foarte mult soft și avem mult de lucru la tema aceasta. Avem nevoie de mulți specialiști pentru a ține pasul. În viitor, sectorul software va deveni pilonul principal pentru dezvoltarea tehnologiilor auto, faptul respectiv fiind subestimat până de curând. ZF a anticipat acum câțiva ani anvregura orientării E-Mobility. Ca urmare, pe data de 1 ianuarie 2021 a luat ființă divizia Electrified Powertrain Technology. În prezent, aceasta numără 30.000 de angajați, din care 6000 sunt ingineri. 100 dintre cei 400 de specialiști ani noștri din Timișoara fac parte din personalul diviziei E-Mobility. Numărul lor va crește rapid, avem semnale puternice în sensul acesta…

Alex Șincan: În ce măsură interacțiunea cu clienții grupului ZF va fi afectată de tendințele notate mai devreme?

Otmar Scharrer: Ca și până acum, clienții vor putea veni la noi pentru a solicita, de exemplu, motoare electrice conforme unor specificații definite de ei – dimensiuni, cuplu, performanțe și altele. Ei vor trebui să le integreze apoi în tehnica vehiculului pe care îl produc. Dar noi le vom face și alte propuneri: punți complete, cu sistemul de propulsie gata integrat, dimensionate și concepute pentru diverse clase de automobile pe care ei le asamblează. Unii clenți, care nu dispun de departamente specializate în realizarea componentelor pentru trenul de rulare, sunt deja interesați de inițiativa noastră. Noi am reușit să facem tranziția de la statutul de producător de componente integrabile la cel de furnizor de subansamble funcționale complete. Acestea pot fi montate ca atare direct pe platformele tehnice ale clienților.

De fapt, cuvântul cheie pentru noi este acum „platformă'. Intenționăm să dezvoltăm o astfel de abordare în viitor, de asemenea. Deocamdată, ne-am concentrat pe componente de platformă care sunt compatibile cu asamblarea în configurații dimensionate diferit. Aceasta ne va feri de necesitatea de a proeicta un set complet nou de hardware și software pentru fiecare client nou. Ne dorim să integrăm în oferta noastră toate componentele necesare pentru a alcătui platforme tehnice depre care știm precis ce conțin, cum funcționează și ce performanțe oferă. În pirmăvara lui 2022 ne-am apropiat cu un pas mare de acest deziderat. Este de așteptat să găsim destui clienți care vor prefera să cumpere o astfel de platformă în locul unei liste mai mult sau mai puțin lungi de diverse piese. Într-o asemenea situație, vom putea discuta despre configurarea, personalizarea și rafinarea caracteristicilor platformei noastre în conformitate cu exigențele lor. Dezvoltarea unui produs final ar trebui să dureze mai puțin pe această cale. Implicit, noi vom putea prelua în mai mare măsură asamblarea automobilului în sine decât până acum. Avem clienți care intenționează să prezinte vehicule noi la intervale de doi ani. Iată încă un motiv pentru care vom avea nevoie de și mai mulți specialiști.

Alex Șincan: Într-adevăr, perspectivele electromobilității sunt vaste și sunt în plină fază de deschidere. Pe de altă parte, vehiculele electrice au nevoie de energie pentru a funcționa și actualele baterii și-au arătat deja limitele: masă proprie mare, timp de încărcare considerabil și autonomie relativ redusă. Vedeți la orizont soluții tehnice care să ducă la îmbunătățirea bateriilor sau să le înlocuiască?

Otmar Scharrer: Asemenea altor furnizori din domeniu, studiem posibilitățile pe care le oferă alimentarea cu pile cu combustie, așa-numitele „fuel cells'. Oricum, tehnologia fuel cell nu va fi disponibilă prea curând pentru automobile personale obișnuite. Infrastructura dedicată alimentării cu hidrogen este scumpă și deosebit de exigentă din punct de vedere tehnic. Nu cred nici că alimentarea în sine, umplerea unui rezervor cu hidrogen, poate fi lăsată pe mâna oricui. Pe de altă parte, tehnologia fuel cell se arată a fi mai potrivită pentru vehiculele comerciale de dimensiuni mari, care au de parcurs distanțe lungi. Alimentarea unor astfel de autocamioane poate fi făcută în condiții strict profesionale, în incinta operatorului. Acești operatori vor fi interesați, la un moment dat, să investească într-o infrastructură de alimentare cu hidrogen. Mai am ceva de adăugat aici: vehiculele de acest gen ar putea să se deplaseze complet autonom, având traseul programat din punctul de plecare. Toată tehnologia necesară în acest scop există deja, dar mai are nevoie de dezvoltare și integrare. Cred că astfel va fi soluționată și actuala criză a șoferilor de autocamioane.

Dr. Otmar Scharrer – biografie

Absolvent al Universității Johannes Kepler din Linz (1990-1996), dl. Scharrer și-a continuat studiile Ph. D. la Berlin în intervalul 2002-2005. Ca profil profesional, el este inginer de mecatronică, robotică și automatizări. În cadrul companiei ZF, ocupă funcția de Senior Vice President Research & Development al diviziei Electrified Powertrain Technology.

Adaugă un comentariu

Articole similare