Proiect RAR: ITP diferențiat în România

Săptămâna trecută vă spuneam că Registrul Auto Român (RAR) își dorește să introducă un proiect prin care mașinile mai vechi de 12 ani să efectueze Inspecția Tehnică Periodică (ITP) la 12 luni. Acum, oficialii RAR revin și completează proiectul care a fost deja avansat legislativului.

Registrul Auto Român va propune, ca o măsură de sporire a siguranţei rutiere, în actualul context al evoluţiei parcului auto naţional, creşterea frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturisme începând cu vechimea de 12 ani, de la 2 ani cât este în prezent la 1 an. Instituţia noastră a fost şi va rămâne permanent foarte atentă la evoluţia şi la starea tehnică a parcului auto activ din Romania și cu precădere la tendinţele actuale generate de eliminarea timbrului de mediu.

Legat de acelaşi subiect al frecvenţei de efectuare a ITP pentru vehicule, dar în contrapondere cu prima măsură anunţată, RAR are în vedere şi mărirea termenului de efectuare a primului ITP pentru autoturismele noi (M1). Astfel o masina nou achiziționată va efectua primul ITP la 3 ani si nu la 2 cum este în prezent. Această diferenţiere legată de primul ITP este deja implementată pentru vehiculele utilitare uşoare cu MTMA mai mică cel mult egală cu 3.5 t (N1) care efectuează primul ITP la 2 ani iar ulterioarele anual.

Explicația propunerii:

Referitor la propunerea ca ITP să fie efectuat la 1 an pentru mașinile începând cu vechimea de la 12 ani, RAR a efectuat o serie de statistici ca bază argumentativă. Conform acestora, vârsta medie a vehiculelor ce compun acest parc activ, se situează pe un trend crescător începând încă din anul 2009 când această valoare era de 8,63 ani, ajungând anul trecut la valoarea de 12,06 ani.

Tocmai de aceea Registrul Auto Român, ca organism şi serviciu tehnic, consideră oportună şi chiar
obligatorie manifestarea unui anumit tip de reacţie, de natură tehnică, de menţinere sub control a stării
tehnice a parcului auto național, de conservare şi chiar de reducere ulterioară a vechimii medii a acestuia.
Această abordare nu exclude, evident, măsuri şi reacţii diverse pe care alte autorităţi sau instituţii ale statului
pot să le aibă mai devreme sau mai târziu.

Este de remarcat că propunerea noastră de îndesire a ITP este permisă de legislaţia europeană, care stabileşte doar cerinţe minimale pentru ITP inclusiv în ceea ce priveşte categoriile de vehicule supuse inspecţiilor cât şi în ceea ce priveşte frecvenţa acestora. Mai mult chiar, această vechime de 12 ani este confirmată de o prevedere similară (opţională) a noii Directive 2014/45/UE ce va intra în vigoare din mai 2018 şi care dă posibilitatea statelor membre de a introduce inspecţii suplimentare inclusiv pentru vehiculele care depăşesc 160.000 km rulaţi.

Astfel, relativ la această prevedere, pentru o aplicare mai facilă şi obiectivă, fără influenţe din partea unor elemente ce pot fi supuse fraudării (odometru), prin raportare la parcursul mediu anual general al autoturismelor în România – care este de 12.976 km, conform celor mai recente sondaje şi studii realizate de RAR privind parcursurile medii anuale pe categorii şi subcategorii de vehicule – se obţine valoarea de 12,3 ani.

De asemenea, conform datelor furnizate de analizele statistice realizate de RAR ulterior activităţilor de Control Tehnic în Trafic (CTT) şi Supraveghere a staţiilor autorizate de ITP, tot acest prag de aproximativ 12 ani vechime este cel de la care vehiculele analizate înregistrează procente de neconformitate mai mari decât procentul mediu calculat.

Sursa | RAR

Adaugă un comentariu