Renault 5 – Renaulutionary pop icon, țintește puternic și argumentat în zona clienților Mini

Cel mai important pariu al planului Renaulution de până acum, noul R5 E Tech are ca scop democratizarea electrificării și o face într-un mod cât se poate de simpatic.

 

Am făcut cunoștință cu noul R5 la Paris, cu ocazia unei prezentări în mare secret, înaintea premierei mondiale de la Geneva. Recunosc deschis că nu sunt un mare fan al designului de inspirație retro, pentru că este foarte dificil să reușești o reinterpretare valoroasă a unui model iconic fără a exagera, fie printr-un mimetism exacerbat, fie prin rapeluri prea subtile care lasă loc controverselor estetice.

Aproape 4 m de încântare vizuală… Noul R5 are proporții bine studiate cu jante de 18 inchi exclusiv pe toate versiunile și două culori iconice, Pop Yellow și Pop Green.

Ei bine, noul R5 mi-a depășit așteptările și a lăsat în urmă temerile unei banalități stilistice, pentru că se dovedește un amalgam de soluții estetice foarte bine cizelat cu o puternică tușă de simpatie. Așa cum explică oficialii Renault, nu s-a dorit a fi un model nostalgic, ci mai degrabă o traducere postmodernă a memoriei colective din perioada de glorie a culturii pop. „Am luat frânturi din memoria colectivă pe care le-am tradus într-un mod foarte contemporan pentru a crea R5-ul de mâine. Nu ne-am dorit ca acest model să arate nostalgic sau vintage. Am vrut să declanșăm emoții și am creat o mașină care e vibrantă, energică și pop', spune Gilles Vidal, VP Design, Renault & Ampere. Așadar, retrofuturismul a stat la baza acestei reinterpretări a originalului R5 din 1972 și, cu toate că perioada anilor ,70-,80 nu a fost chiar cea mai ofertantă din punct de vedere formal, echipa de design Renault a reușit cumva o transpunere foarte actuală a temei, mizând îndeaproape pe filonul oferit de conceptul prezentat în 2021, cu doar trei ani de dezvoltare, ceea ce este o performanță, așa cum afirmă Luca de Meo, CEO Renault Group. „Unele produse sunt pur și simplu magice. Nu e nevoie de discuții interminabile, toată lumea fiind de acord cu ce trebuie făcut. {i pur și simplu se face. Nu există inerție. Când o companie reînvie un model care a lăsat atât de multe amintiri extraordinare imprimă și o cantitate imensă de afecțiune în proces. Acest lucru este întotdeauna promițător, deoarece și clienții îl pot recunoaște și pot vedea dragostea care s-a pus în crearea mașinii.'

Stopurile sunt unite printr-o bandă în relief, dar nu există siglă Renault aici.

Dotat cu tehnologie electrică și digitală și produs integral în Franța, R5 promite un preț competitiv, începând de la aproximativ 25.000 de euro, foarte bun pe segmentul mașinilor de oraș mici și accesibile moderne, grupul bazându-se pe întreaga sa expertiză, în special pe cea a mărcii Renault, a Ampere, entitatea specializată în vehicule electrice și software, precum și pe cea a diviziei Mobilize.

Detaliile sunt delicioase, iar materialele reflectă o grijă profundă pentru ecologie și calitate.

Emoția inspirată de stilul exteriorului se regăsește și la interior. Renault 5 E-Tech dispune de un ecran tactil multimedia mare de 10.1 inchi, cu o interfață luminoasă și fluidă (există o mascotă animată derivată din sigla Renault care te însoțește prin meniurile sistemului). Designul grafic și cel sonor al secvenței de bun-venit au fost create în colaborare cu Institutul Ircam și cu Jean-Michel Jarre. Renumitul artist, pionier al muzicii electronice și un pasionat de tehnologie, a modelat semnalele sonore de la bord, precum și VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), o alarmă externă emisă de mașină la viteze mai mici de 30 km/h, pentru a avertizarea pietonilor.

Cu toate că oficial nu are ambiții premium, noul R5 devine un puternic concurent pentru Mini Cooper, mizând pe o abordare similară la nivelul designului, dar mult diferită în ceea ce privește caracterul.

Luca de Meo și-a dorit atât de mult acest model după ce a văzut prima machetă a conceptului, încât toată echipa de ingineri a trebuit să lucreze în sens invers procesului firesc, dezvoltând noua platformă tehnică după designul deja creat. Astfel, AmpR Small, noua platformă Ampere dedicată vehiculelor electrice din segmentul B, dezvoltată în mod disruptiv cu ajutorul tehnologiilor avansate, are podeaua plană, un ampatament mare raportat la lungimea totală (2,54 m), un portbagaj de 326 l și o greutate de numai 1500 kg.

Indicatorul extern al stării bateriei pe capota față. Ingenios!

De asemenea, cu ajutorul serviciilor Mobilize, Renault 5 introduce tehnologia încărcării bidirecționale, prin dispozitive V2L (vehicle-to-load) și V2G (vehicle-to-grid), transformându-se într-un jucător activ în ecosistemul energetic urban. Așadar, noul model aduce un plus de imagine, dar e prietenos și cu portofelul.
Motorul lui R5 E Tech este ceva mai compact decât cele utilizate de frații mai mari, Megane E Tech și noul Scenic E Tech, deși are aceeași bază, fiind un sincron cu rotor bobinat, fără magneți și pământuri rare, fiind astfel mai prietenos și cu mediul. El vine în trei versiuni de putere, de 95, 120 și 150 CP, alimentat de baterii de 40 și 52 kWh. Încărcarea AC la11 kW sau DC la 80 și 100 kW alimentează mașina pentru drumuri de până la 400 km WLTP. De asemenea, suspensia multi-link spate promite o ținută de drum foarte bună, contribuind la plăcerea de a conduce, fără compromisuri în ceea ce privește confortul.

Farurile stil pleoapă „clipesc' în întâmpinarea proprietarului.

Mai mult, Renault 5 este un vehicul high-tech plin de inovații de ultimă oră, un creator de experiențe unice la bord prin abordarea funcțională și practică a tuturor detaliilor și materialelor inovative, eco-friendly. Sistemul OpenR Link cu Google încorporat asigură o conectivitate de top, având inclusiv un planificator integrat pentru încărcările din timpul călătoriei. Avatarul Reno, de care vorbeam anterior, este util, eficient și empatic,răspunzând prompt tuturor cerințelor și întrebărilor utilizatorilor. Izolarea fonică inteligentă smart cocoon și parbrizul acustic, alături de o pombă de căldură aduc confort sporit și ajută la economisirea energiei, iar arsenalul sistemului ADAS asigură confortul psihic pe partea de siguranță activă.

 

Interiorul este o desfătare la nivel vizual, totul fiind desenat pentru a destinde, relaxa și chiar amuza. Renault propune o întreagă gamă de accesorii (104 în total), unele din plastic, personalizabile și printate 3D, o soluție de depozitare naturală (coșulețul din răchită atașabil consolei centrale pentru amplasarea baghetelor întregi) și „e-pop shifter', vârful personalizabil al schimbătorului de viteze montat pe volan, care seamănă cu carcasa unui ruj.

Renault va demara producția lui R5 la complexul ElectriCity din Douai, în nordul Franței, din vara lui 2025, modelul revenind la fabrica modernizată a originalului din 1972. Înlocuitorul lui Zoe va avea o amprentă de carbon cu 35% mai mică până în 2030, continuând pionieratul modelului omonim din secolul trecut (a existat și atunci o versiune electrică cu autonomie de 110 km). R5 va avea un nivel general de reciclabilitate de 85%, cu 19,4% materiale reciclate și altele 26,6% recuperate din economia circulară, inclusiv 41 kg de polimeri reciclați.

Iată un model iconic și campion al sustenabilității. „ADN ul lui R5 este unic. Este un vehicul vesel care atrage simpatie, popular și avangardist, venind cu soluții noi pentru vremurile în care trăim. Renault 5 E Tech electric este o lovitură de maestru în ceea ce privește designul, cu un creier format din tehnologii de ultimă oră și cu picioare electrice ce au la bază o platformă unică în Europa: AmpR Small. Este, de asemenea, rezultatul unui angajament față de producția responsabilă și durabilă. R5 are setat un singur obiectiv: să câștige inimile clienților noștri. Își va lăsa amprenta asupra istoriei mărcii', afirmă Fabrice Cambolive, CEO Renault brand.

R5 este considerat un vehicul de sine stătător al gamei Renault ca și viitorul crossover R4 (inspirat de iconicul 4), dar așteptăm cu viu interes și versiunea Alpine, al cărei concept l-am văzut deja, care va avea undeva la peste 260 CP din câte se zvonește.

Date tehnice
Motoare electrice sincron cu rotor bobinat
Putere 95/120/150 CP
Cuplu maxim 215/225/245 Nm
Baterii 40/52 kWh
Autonomie 300/400 km
L/l/h 3920/1770/1500 mm
Ampatament 2540 mm
Masă proprie 1350/1450 kg
Portbagaj 326 l
Încărcătoare 11 kW AC unidirecțional + bidirecțional 80/100 kW DC
0–100 km/h <8 s
80–120 km/h <7 s
Viteză maximă 150 km/h

 

Verdict
Cu noul R5, Renault intră într-un club select al mașinilor iconice, gen VW Beetle, Fiat 500 sau Mini Cooper, reeditând cu succes un model istoric plin de farmec. Rețeta pare magică, realizarea impecabilă, tehnologia omniprezentă și beneficiile electrice foarte evidente, totul ambalat într-un design care convinge și pe cel mai sceptic critic al formelor de sorginte retro.

Adaugă un comentariu