20 de ani Mazda MX-5 – In afara timpului

Mazda MX5 a implinit recent 20 de ani. Spre deosebire de alte serii de automobile, de-a lungul acestui timp farmecul sau s-a accentuat in loc sa se estompeze.

Au trecut vreo trei decenii bune de cand japonezii au reusit sa convinga lumea de pe mai toate continentele ca masinile fabricate de ei sunt realizari demne de tot interesul. America si Asia au fost cele mai receptive zone pentru mesajul respectiv.

Pentru o vreme, cunoscatorii europeni au mai insistat sa-si exprime distantarea fata de ceea ce faceau japonezii prin observatii legate de lipsa traditiei tehnice, de stilul fara personalitate sau de faptul ca unele modele nipone copiau designul si tehnica din strainatate. Pana la urma, s-a vazut ca japonezii au fost intelepti ignorand acest gen de comentarii si continuand sa lucreze fara zabava la perfectionarea masinilor produse de ei. Mazda MX5 este unul dintre cele mai puternice exemple in legatura cu demersul industriei nipone de automobile.

Mazda MX5 nu a aparut ca urmare a unei cereri din partea pietei. La finele anilor ’80, automobilele sport decapotabile aproape ca disparusera, in voga fiind dezvoltarea dotarilor interioare si oferirea unor conditii de calatorie din ce in ce mai rafinate la automobilele cu caracter familial.

Mazda MX5 a aparut pentru ca Mazda nu avea nici un roadster in gama si s-a considerat ca ar fi necesara extinderea in acest sector, mai mult pentru ca se putea face decat pentru ca s-ar fi anticipat perspective comerciale promitatoare. Nici nu s-a insistat prea mult asupra designului. Pentru ca Marea Britanie este tara cu cel mai bogat patrimoniu in materie de roadstere, japonezii s-au inspirat fara ezitare de acolo.

Prima generatie Lotus Elan a fost, fara doar si poate, obiectul esential al acestei inspiratii. Lansarea unui astfel de model nu putea fi privita din afara decat cu scepticism. Ce alta parere ti-ai putea face despre un model nou care preia stilul unuia din anii ’60 si care urmareste sa atace un segment de piata aproape inexistent la momentul lansarii sale, in 1989? Nici macar nu te puteai supara pe japonezi pentru asa ceva. De atunci si pana acum s-au vandut peste 857.000 de exemplare Mazda MX5. Fara indoiala, nu va mai dura mult pana la atingerea cifrei de un milion. Cum s-a ajuns pana aici?

La succesul lui MX5 (model cunoscut sub numele de Miata pe piata americana) a contribuit de maniera determinanta pretul. Roadster-ul nipon era ieftin, in timp ce putinii producatori de masini decapotabile din lume cereau bani mai multi. Apoi, s-a observat ca masina este impresionant de fiabila. MX5 a devenit dintr-o data alternativa ideala intr-un segment cu nuanta exclusiva, chiar daca prestatiile sale nu ridicau pretentii de sportivitate reala. MX5 si-a inceput cariera cu un motor de 1,6 litri si 110 CP.

Producatorii europeni s-au vazut nevoiti sa raspunda atacului desfasurat de MX5 in zona occidentala. Astfel, au aparut de-a lungul anilor ’90 modele „lightweight“ de inspiratie retro, precum Fiat Barchetta, MGF, BMW Z3, Opel Speedster sau Lotus Elise.

Succesul comercial al lui MX5 nu a determinat salturi spectaculoase de cilindree, putere si performante. Japonezii si-au dat seama ca astfel ar trebui sa ridice si pretul, ceea ce ar fi insemnat o ruptura in baza conceptuala a lui MX5.

Prima serie, purtand indicativul de proiect NA, a fost inlocuita in 1999 de generatia NB. S-a renuntat la farurile escamotabile, conturandu-se astfel o identitate proprie pentru MX5. Totusi, caracterul stilistic britanic, de ansamblu a ramas in vigoare. In 2004 a fost produsa prima versiune turbo oficiala, numita Mazdaspeed MX5. Aceasta dispunea de 178 CP.

In 2005 a aparut o noua generatie, numita NC. Suspensia a fost complet reproiectata, noua punte din spate fiind de tip multilink. De asemenea, au fost introduse noi sisteme electronice de siguranta activa. Designul caroseriei a fost schimbat in toate detaliile, insa fara a devia de la ideea de baza (devenita clasica). Incepand din 2006, in paralel cu versiunea cu pavilion textil, este fabricata si una cu pavilion rigid escamotabil. Acesta se pliaza in 12 secunde. In ultimii ani, clientela isi manifesta din ce in ce mai mult preferinta pentru acest model, desi pretul e mai mare. NC a fost modernizat in 2008.

Cariera comerciala a lui MX5 duce cu gandul la modul de viata al samurailor. Regasim aici modestia (nu au fost propuse motoare mai mari de 2,0 litri si mai puternice de 180 CP), decenta (MX5 nu s-a rupt niciodata in figuri cu accesorii aerodinamice tipatoare, jante supradimensionate, etc.) si, bineinteles, arta de a-si invinge – fara mult zgomot – toti concurentii.

Adaugă un comentariu