Europa nobila

Cand astfel de limuzine isi fac aparitia, timpul pare sa se opreasca in loc. Continental Flying Spur Speed si Quattroporte S sunt adevarati ambasadori ai culturii tehnice europene.

Lasand la o parte orice fel de sentimente care ar putea genera automobilele mari, opulente, sclipind de detalii scumpe, limuzinele de lux sunt obiecte reprezentative pentru experienta si rafinamentul marcii care le produce.

Intr-un cadru ideal, posesorii unor astfel de automobile ar trebui sa fie priviti prin prisma optiunii lor pentru o marca sau alta, optiune care ar avea ceva de spus despre caracterul, preocuparile si corzile sensibile ale acestora. Din nefericire, acum traim vremuri decadente, iar dificultatile majore de functionare a oranduirii sociale o confirma din plin. Ai nevoie de mult calm si liniste interioara pentru a receptiona frumusetea automobilelor de lux asa cum percepi cromatica unui tablou de scoala clasica sau armonia muzicii culte.

Pe cei mai multi, aparitia unei limuzine de lux ii va duce cu gandul la satisfactia sfidarii pe care o nutresc fata de restul muritorilor, cei ce troneaza nonsalant pe mult prea comodele banchete din spate. Uneori chiar este vorba despre personaje care n-au facut vreun bine real comunitatii de unde-si trag banii si a caror unica preocupare tine, in fond, numai de manifestarea instinctului elementar al puterii, indiferent sub ce forma. Asta este, omenirea nu-i perfecta si fiecare dintre noi simte faptul respectiv pe pielea proprie in fiecare zi. N-avem nicio umbra de indoiala, de aceeasi parere sunt si cei carora sutele de milioane pe care le au li se par mereu insuficiente…

Daca vom continua sa umplem paginile revistei Auto Bild cu astfel de reflectii social-existentiale, veti trage concluzia ca nu meritam banii pe care i-ati platit pentru numarul 5 din 2008 si ca, iata, facem exact asa cum fac personajele despre care pomeneam mai devreme: ne plimbam bine mersi in limuzine scumpe si va ducem cu vorba. Asadar, sa revenim la masini.

Se poate opina ca Maserati Quattroporte ar fi un automobil ieftin? Da, daca il comparam cu Bentley Continental Flying Spur Speed. Diferenta de bani ar permite chiar si achizitia unui Porsche Boxster S. Nimic sofisticat in denumirea masinii: Quattroporte nu inseamna nimic altceva decat „patru usi“. Dar aceasta notiune cat se poate de simpla descrie o imbinare savanta de stil elitist, tehnica avansata si dinamism pronuntat. Maserati are ceva ce lipseste lui Bentley si celorlalte limuzine din clasa de lux: o doza de exagerare atent nuantata, tipic latina. Recentul facelift a accentuat vizibil aceasta caracteristica a sa.

Lasand cifrele la o parte, Maserati Quattroporte indica perceptia unei personalitati vulcanice, la fel de epatanta fata de tipicul clasei de lux dupa cum este un spectacol de opera fata de unul de teatru clasic. Unii vor aprecia, altii nu. Motorul sau V8 de origine Ferrari are, intr-adevar, voce si nu se multumeste doar sa-i lipeasca de spatarele scaunelor pe cei aflati in masina. Timbrul sau sonor creeaza o ambianta incomparabila la bord. Nu exista supraalimentare, totul se obtine in iuresul turatiilor inalte. Daca demnitarul sau patronul care sta in spate nu va fi tocmai bucuros de confortul calatoriei, soferul sau va fi, aproape sigur, incantat de senzatiile conducerii. Daca seful ii ordona cumva ceva de genul „du-ma cat de repede poti pana nu-stiu unde“, zambetul discret al celui de la volan va tine loc de „tu ai vrut-o!“. Parerea noastra: in Maserati Quattroporte, cel mai bine este sa fii propriul tau sofer.

Bentley Continental Flying Spur Speed este un vehicul de natura complet diferita. Daca n-am sti deja povestea aceea a limuzinelor clasice Bentley Continental, care au fost facute pornind de la modele de tip coupé, cu greu ne-ar putea trece prin cap ca la originea lui Flying Spur se afla un coupé (limuzina este identica pana la parbriz cu modelele seriei Continental GT).

Flying Spur este o limuzina destul de grea, conceputa pronind de la platforma lui Volkswagen Phaeton, avand o lungime de 5,3 m. Versiunea poarta un mesaj in legatura cu latura sportiva a marcii, latura care mereu s-a bazat pe abordarea „supercharged power“ si nu pe filozofia „lightweight“. Stim ca tehnica aflata acum dincolo de infatisarea britanica a masinii este de origine germana, insa aceasta nu-i afecteaza vizibil caracterul. Nemtilor le place sa lucreze cu cifre si de aceea reusesc sa evite greselile. Calculele lor au fost facute astfel incat sa rezulte un Bentley autentic.

Nici nu-i greu sa tineti minte urmatoarele trei numere care il descriu pe Flying Spur Speed: cilindree – 6,0 litri, putere – 610 CP, regim de putere maxima – 6.000 rpm. In aceste conditii, masa de 2,4 tone ajunge sa para un fel de cantitate neglijabila. Aceste caracteristici sunt oarecum asimilabile cu ale unor iahturi usoare din segmentul speedboat si nu ar fi lipsit de sens ca Flying Spur Speed sa fie considerat drept un rapid si luxos iaht rutier. Automobilul este capabil sa accelereze devastator, la fel de rapid ca si cele mai performante modele supersport.

In privinta manevrabilitatii si agilitatii, desigur, limuzina britanica nu este la fel de impresionanta. Forta necesara rotirii volanului este destul de mare, tocmai pentru a sugera, inca din prima clipa, ca nu este posibil sa te joci de-a raliul Monte Carlo cu un asemenea vehicul. Bentley Flying Spur Speed se cere a fi condus cu maniere de gentleman.

In schimb, automobilul ofera un confort regal. Rularea sa silentioasa, mai degraba semanand a plutire sau alunecare, ar putea linisti si cele mai zbuciumate spirite. Daca, in urma vreunei intruniri ori sedinte de informare, un presedinte apasat de tulburarile politice din tara sau un manager caruia situatia financiara a companiei ii ridica tensiunea ar petrece o ora pe bancheta din spate in timpul unei calatorii cu Flying Spur Speed, atunci gandurile sale s-ar putea limpezi intr-adevar.

Ar fi un gest ingrat sa sustinem ca aceste automobile nu ne-au impresionat profund, insa, pe de alta parte, nici nu ne e clar din ce motiv rational ti-ai putea dori sa posezi asa ceva cu titlu permanent. Mai bine il inchiriezi o zi sau doua. Astfel poti experimenta, in timp, mai multe limuzine chiar decat Sultanul din Brunei fara sa te stresezi cu intretinerea, alimentarea si cheltuielile fiscale. Gresim pe undeva cu astfel de consideratii? Bineinteles, desi nu ne dam seama cum. Altfel, am fi fost si noi superpresedinti sau mari patroni, asemenea celor care nu trebuie sa isi mai puna problema limuzinelor de lux.
 

Adaugă un comentariu