SUV-uri supersport – Confruntare extrema

Ce fac cele mai puternice SUV-uri hightech in timpul liber? Isi dezmortesc cilindrii, transmisiile si se tachineaza…

In mod obisnuit, modele precum BMW X6 xDrive 50i, Mercedes ML 63 AMG si Porsche Cayenne Turbo S au existente destul de anoste. Adesea, le vedeti jucand rolul de vehicul confortabil in traficul urban, intre cluburi, mall-uri si vilele posesorilor. Nimic mai frustrant! Este ca si cum ati programa un Terminator sa plimbe batraneii prin parcul sanatoriului.

Discrepanta dintre potentialul masinilor si treaba care li se da de facut este enorma si deprimanta. Blocate in turma vehiculelor care cu greu inainteaza pe bulevardele marilor orase, aceste masini arata asemenea unor monumente ambulante. Monumente pe roti, in memoria excelentei si performantei. Singurele provocari reale pe care le au de infruntat in oras sunt strecurarea pe strazi inguste si gasirea unui loc de parcare.

SUV-urile supersportive au o viata curenta anosta
Trei exemplare au fost mai norocoase decat cele mai multe dintre suratele lor. Ele au ajuns sa incapa, fie si pentru scurt timp, pe mainile celor care intr-adevar le apreciaza si nu le folosesc ca reflectare a unei situatii materiale prospere sau pe post de sperietoare pentru cei care au masini de gabarit decent. In sfarsit, cele trei modele super-SUV au prilejul de a-si pune rotile in miscare la modul serios, pe un traseu cu macadam fin. Mediul respectiv pare sa fie cel mai potrivit pentru acesti monstri care nu sunt nici automobile sport tipice, nici vehicule tot-teren in adevaratul inteles al termenului. Pentru confruntare, au fost alese cele mai sportive setari disponibile.
 

BMW X6 xDrive 50i are cilindreea cea mai mica, dar nu degeaba se spune ca inteligenta conteaza mai mult decat muschii. BMW a tot castigat in fiecare an o gramada de titluri la competitia „Motorul Anului“, iar propulsorul bi-turbo care echipeaza versiunea de varf a seriei X6 xDrive este un demn reprezentant al stiintei bavareze de a face motoare. Valoarea cuplului maxim este atinsa deja la numai 1.750 rpm, iar cei 600 Nm sunt pusi la bataie, fara nicio retinere, pana la regimul de 4.500 rpm. Mai notam ca BMW X6 este cel mai usor automobil din trupa aflata aici de fata. Finetea si promptitudinea raspunsului la comenzi vin tot in favoarea sa, asigurandu-i superioritatea in privinta agilitatii si a manevrabilitatii. BMW propune in cazul acesta cea mai bine dozata calibrare intre potentialul motorului si capabilitatea platformei tehnice. Printre efectele pozitive ale faptului amintit se numara acomodarea relativ usoara cu reactiile masinii, implicit venind apoi si satisfactiile pe care X6 xDrive 50i le ofera in conducere sportiva.

Una peste alta, odata depasit momentul in care te autosugestionezi ca masina e prea mare si prea grea si are puterea cea mai mica dintre cele trei participante, incepi sa vezi ca, de fapt, se poate merge foarte rapid cu ea.

BMW X6 xDrive 50i este cel mai usor si are un motor rafinat
De obicei, cand se aduna mai multe masini la un loc si una este Mercedes, se deduce simplu care este automobilul cel mai greu. Acum, surpriza: cel mai greu super-SUV din intrunirea actuala este Porsche Cayenne Turbo S. Cu toate acestea, Cayenne Turbo S are cel mai bun raport greutate/putere (kg/CP), deoarece motorul sau biturbo furnizeaza 550 CP – inca o cifra suprema in contextul dat. Cayenne Turbo S vine sa razbune umilirea pe care BMW X6 xDrive 50i i-a administrat-o pe asfalt fratelui sau mai mic, Cayenne GTS, acum cateva luni (vezi Auto Bild nr. 2/2008). Atunci simteam nevoia sa-l consolam pe Cayenne, care parea un gentleman pe langa bruta bavareza.

Acum, lucrurile stau exact pe dos: X6 xDrive 50i pare un personaj de bun-simt in fata acceselor de turbo-violenta de care e capabil Cayenne Turbo S. Si la BMW se fac simtite, la limita, excese de cuplu motor care tind sa perturbe pastrarea aderentei sau acuratetea tinutei de drum, insa Cayenne Turbo S reuseste sa surprinda si sa dea fiori, ca urmare a revarsarilor suprasolicitante de cuplu motor asupra rotilor. Din fericire, exista sistemul PSM, care inhiba astfel de excese inainte sa fie compromise motricitatea si stabilitatea. Totusi, senzatia ca te afli calare pe forte greu de controlat persista. Faptul ca masina cea mai grea din test poate fi facuta sa zvacneasca cel mai tare indeamna la precautie.

Cayenne Turbo S este greu, dar are cea mai mica incarcare kg/CP
Mercedes ML 63 AMG pare sa fie prezenta formala din aceasta intrunire super-SUV. Are designul cel mai conservator si propulsorul sau nu se aliniaza la noul trend turbo. Avem aici de-a face cu un V8 aspirat de o cilindree considerabil mai mare, pentru al carui cuplu maxim trebuie sa urci mult in ture, pana la 5.200 rpm. Asta nu inseamna ca la regimurile din prima parte a plajei de turatie nu se intampla nimic. Se intampla.

Rafinamentul si progresivitatea cu care raspunde motorul AMG sunt impresionante, insa nu-ti vine sa crezi ca acest propulsor cu maniere elegante de altadata ar putea fi mai eficient decat acele V8-uri turbo de la BMW si Porsche. Inclusiv in privinta designului, Mercedes ML 63 AMG sugereaza ca ar fi un gentleman plinut, care face sport strict de amorul miscarii in aer liber. Cat de gresite pot fi uneori primele impresii! ML se foloseste foarte bine de etajarea mai scurta a cutiei de viteze cu sapte trepte (celelalte doua modele au cate sase trepte). Tot ca fapt divers: comenzile lui ML 63 AMG lasa impresia ca au fost concepute pentru o conducere confortabila, cu eforturi reduse la rotirea volanului si la apasarea pedalelor.

Pentru ca Mercedes face masini cu personalitate distincta, cel care ia loc la volanul lui ML 63 AMG va trebui sa consimta la tabieturile masinii, in speta, comenzile mai „usoare“ decat ar fi fost de preferat pentru un vehicul sportiv.

Motorul AMG este aspirat si mizeaza pe cilindreea mare
Asadar, fiecare membru al acestei societati selecte are trasaturile sale aparte, bune si rele. In alte cazuri, numai privind masinile si poti anticipa invingatorul. Nu si acum. Mercedes ML 63 AMG a fost, in felul lui, revelatia intalnirii. Tractiunea sa integrala reactioneaza mai putin sportiv decat a celorlalte doua modele. Ca urmare, comportamentul sau are o discreta nuanta subviratoare, ceea ce te determina sa vii mai incet la intrarea in viraje. In schimb, accelerarea la iesirile din curbe decurge perfect, fara inconsecvente de motricitate.

ML 63 AMG lasa senzatia ca este o fire oarecum mai lenesa, mai comoda, motiv pentru care trebuie sa ai grija sa-l „stimulezi“, tinand mereu motorul in zona de sus a plajei de turatie. Ce rezulta de aici? ML 63 AMG, desi nu lasa impresia unei sportivitati dedicate, s-a dovedit mai rapid decat X6 xDrive 50i si, chiar daca nu se ridica la nivelul lui Cayenne Turbo S, reuseste sa-si onoreze blazonul AMG.

De la BMW X6 xDrive 50i poti cere oricand totul, cu toata increderea. Automobilul ramane controlabil si atunci cand entuziasmul te-a facut sa abordezi ceva mai tare un viraj, sistemul de asistare a stabilitatii si electronica sistemului xDrive intervenind eficient pentru a face vehiculul sa asculte de volan. Prin fiecare detaliu comportamental, X6 50i te invita sa mergi tare. Daca ar fi avut o putere comparabila cu a celorlalte doua modele, ordinea finala ar fi fost altfel.

La ture inalte, Mercedes ML 63 AMG devine foarte rapid
Porsche Cayenne Turbo S este altceva. Aici avem un automobil supradotat, in cazul caruia solicitarea la maximum poate insemna adesea un exces pur. Iar daca „te pui la mintea lui“ si accelerezi cat poate el de tare, dupa care nu franezi cu destula fermitate, s-ar putea ca la urmatorul viraj sa rezulte o traiectorie prea larga sau chiar mai rau. Morala: daca vrei sa exploatezi bine un Cayenne Turbo S, trebuie sa faci dovada de cumpatare. Nu uitati, fenomenala sa capacitate de franare se estompeaza pe macadam. Atunci, la ce sunt bune caracteristicile sale superlative? Marketingul stie mai bine…

In final, Cayenne Turbo S a dovedit ca poate sa obtina constant timpi mai buni de parcurgere pentru un traseu dat fata de Mercedes ML si BMW X6 xDrive 50i.
 

Adaugă un comentariu