Dacă ruginește, se plătește!

Preferi să dai atenție protecției la coroziune sau acorzi totală încredere producătorului mașinii? Prima variantă e, totuși, preferabilă.

Nu-i exclus ca în cultura populară sau în statisticile TÜV referitoare la unele tipuri de automobile să fie menționată, printre altele, și tema neplăcută a ruginei. Chiar dacă insinuarea coroziunii este vizibilă prin unele locuri, de obicei este vorba despre așa-numita rugină cosmetică. Aceasta nu reprezintă un pericol explicit pentru fiabilitatea sau integritatea structurală a mașinii, însă procesul de oxidare continuă în timp și pătrunde în profunzimea metalului, chiar dacă pe dinafară pare să nu se mai întâmple mare lucru. Când acesta ajunge în proximitatea unor componente de rezistență sau funcționale, situația devine critică. Eliminarea ruginei incipiente este, bineînțeles, posibilă. Nu e ceva ieftin, dar cu cât se adună mai multă rugină, cu atât intervenția va deveni mai scumpă. Ca urmare, recomandăm o abordare în manieră precaută a coroziunii, mai ales dacă este vorba despre o mașină cu reputație discutabilă în materie. Din când în când, o examinare vizuală a mașinii prinde bine. Există zone în mod special expuse, unde se strânge murdărie și persistă umezeală. Acestea ar trebui să fie tratate preventiv pentru etanșare.

Zona frontală

Situația e generată mai ales când se rulează pe autostradă, cu viteze mari: particulele solide de praf sau pietricele sunt ridicate de roțile mașinilor care rulează mai în față și ajung în contact cu partea frontală a automobilului în care ne aflăm.

Problemă: vopseaua de pe panoul frontal, capotă, mască și număr de înmatriculare va fi, astfel, cu timpul, deteriorată prin abraziune. Ciupiturile vopselei pot fi suficient de profunde pentru a rugini.

Rezolvare: se îndepărtează rugina prin curățare și șlefuire, iar zona afectată se tratează cu un creion nuanțat. În cazul unor lovituri de pietre (mai mari), reparația presupune sablarea zonei și vopsirea completă a elementului de caroserie afectat.

Frâne

Saboți, tamburi, discuri și etrieri – umezeala și praful au cale de pătrundere la toate aceste componente. În funcție de materialul din care sunt fabricate, ele sunt expuse la coroziune. Mai afectate sunt mașinile utilizate rar și pe distanțe scurte.

Problemă: tamburii și discurile de frână, chiar și elementele cu ferodou, pot fi afectate de coroziune. Eficiența funcționării lor este inevitabil afectată.

Rezolvare: coroziunea de pe discuri dispare după câteva încetiniri, iar performanțele frânelor revin la normal. Așadar, țineți cont că primele frânări cu o mașină repornită după mult timp nu vor fi 100% eficiente! Orice alte componente ale sistemului care sunt afectate serios de coroziune trebuiesc înlocuite cât mai curând.

Exteriorul podelei

Automobilele moderne sunt tratate din fabrică împotriva ruginei. Un strat de izolație elastică are tocmai acest rol, de a împiedica pătrunderea coroziunii către suprafața metalică inferioară.

Problemă: unele porțiuni sunt protejate de scuturi din material plastic. Nu este exclus ca acestea să ajungă să fie lovite și să crape sau să cadă. Deteriorarea lor expune unele locuri la acumularea de praf umed sau o eventuală lovire directă ulterioară și expunere la coroziune.

Rezolvare: dacă ați auzit zgomote ciudate venind din zona inferioară sau știți că podeaua a încasat vreo lovitură, examinați mașina pe dedesubt fără întârziere. Unele elemente din plastic s-ar putea repara cu întărituri și bandă adezivă, dar pentru distrugeri mai serioase va fi necesară o vizită la service și înlocuiri de piese sau alte intervenții profesionale.

Punți

Piesele punților sunt printre cele mai solide, având rol structural și funcțional. Cu cât mașina e mai veche, cu atât mai probabil e ca rugina să-și fi făcut loc pe la bascule, platourile arcurilor și altele.

Problemă: vopseaua de pe punțile rigide, barele stabilizatoare și altele este, în general, insuficient de rezistentă pentru a le proteja pe termen lung. Dacă rugina afectează puncte de fixare, e grav.

Rezolvare: rugina superficială de pe metalul masiv este inofensivă, dar poate fi derutantă – deci, examinările punților trebuie făcute cu atenție. În zonele mai sensibile, se îndepărtează stratul de rugină prin abraziune și se aplică un tratament protector. Piesele afectate profund trebuie să fie înlocuite.

Trapă

Trapele cu mecanism de ridicare și translație reprezintă un real motiv de griji. Conturul decupării din plafon prezintă un risc considerabil la coroziune, fapt valabil în mod special pentru trapele montate în regim „retrofit”.

Problemă: praful și umezeala se acumulează constant în zonele de contact ale garniturilor cu metalul caroseriei. Vibrațiile ușoare din mers înlesnesc, pe de-o parte, erodarea vopselei în zona de montare și, pe de alta, pătrunderea acestei paste umede în cele mai fine spații.

Rezolvare: trebuie să fie verificată regulat starea trapei și a zonei sale de montare, iar garniturilor de etanșare le prinde bine o tratare cu talc, pentru a nu se lipi de trapă și a se deteriora atunci când aceasta este acționată.

Ramele ferestrelor

Cu cât automobilul e mai vechi, cu atât ramele geamurilor reprezintă o chestiune mai sensibilă. Se poate observa, dacă este cazul, cum apar flori de rugină pe sub vopsea, acestea „explodând” ulterior.

Problemă: apa persistă pe lângă garniturile geamurilor sau pe la elementele decorative și, ca urmare, rugina își face loc pe acolo, în timp. Atunci când sunt vizibile formațiuni de broboane, înseamnă că metalul este deja serios afectat.

Rezolvare: micile umflături trebuie îndepărtate prin abraziune, apoi se curăță zona și se aplică un creion corector de vopsea. Dacă deteriorările au luat amploare, se va interveni la un service de tinichigerie pentru înlocuirea unor piese sau porțiuni de metal contaminate.

Margini și canturi

Muchiile portierelor și ale pasajelor de roți sunt cele mai expuse la coroziune. De altfel, prin aceste zone apar, de obicei, primele broboane de rugină care se extind apoi destul de rapid.

Problemă: protecția anticoroziune din aceste zone sau cea de la muchiile formate prin suprapunerea a două foi de tablă este supusă unui atac constant de-a lungul anilor și, până la urmă, coroziunea găsește o cale de a atinge metalul.

Rezolvare: rugina de la marginile portierelor e greu de oprit. Cine nu e atent la evoluția sa ajunge să înlocuiască ușa cu totul. Pentru pasajele roților sunt mai multe soluții, unele vizând curățarea și protecția, altele constând în reparații de tinichigerie.

De la lucrări de amator la profi: trei sfaturi antirugină

Revopsire DIY

Sticluță cu vopsea în nuanță apropiată și minipensulă.

Preț: aprox. 15 euro

Timp de execuție: 10 minute

Creion de zgârieturi

Tehnică rapidă de reparație în ateliere service pentru mici deteriorări.

Preț: de la 100 euro

Timp de execuție: 2-3 ore

Etanșare profesionistă

Tratament dedicat detaliilor mașinii pentru prevenirea apari- ției ruginei efectuat în service cu materiale adezive, vaselină, mastic și altele.

Preț: aprox. 500–1500 euro

Timp de execuție: o zi

 

Sfatul nostru

E preferabil să investești în protejarea unei mașini care e în stare bună decât să constați că ai de luptat cu rugina. La cumpărarea unui vehicul, alege, pe cât posibil, unul produs de o marcă apreciată inclusiv  pentru rezistența la coroziune.

Adaugă un comentariu