Fiabilitatea pieselor: Ce și când o să crape?

Toți cei care plătesc un preț mai mare pe o mașină SH speră să fi luat ceva bun. Până la urmă, cât rezistă o mașină în timp?

Anul trecut, piața germană second-hand a însumat 7,2 milioane de tranzacții. Urmează o întrebare importantă: cât va rezista noua mașină second-hand pe care ai cumpărat-o? Vârsta medie a parcului SH german este de 9,5 ani.

Ce desprindem din testele de anduranță AUTO BILD: s-au văzut defecțiuni surprinzătoare la mașinile noi. Motorul unui BMW 218i a clacat după 36.331 km, cutia unui Citroën Cactus a cedat la 33.289 km, iar cutia DSG a unui VW Golf VII s-a defectat la 153.772 km.

Majoritatea automobilelor implicate în teste de anduranță au supraviețuit fără probleme importante. În cazul lui Mercedes Clasa C din 2007 (W204), notăm că a fost lăsat în urmă pragul de 500.000 km și mașina încă merge. Câteva reparații au fost, însă, necesare: tot ce ține de frânele de pe față a fost înlocuit la 102.605 km, catalizatorul s-a înfundat la 270.598 km, iar caseta de direcție a prins joc mare până la 461.920 km.

Adesea, defectarea unor componente este simptomatică pentru fiecare model de mașină și în spatele său se ascunde o proiectare improprie sau o fabricație mai slab calitativă a pieselor. Cine intenționează să ia o mașină second-hand ar face bine să urmărească rubrica dedicată din AUTO BILD. Slăbiciunile specifice ale mașinilor sunt evidențiate în aceste articole.

Dacă iei mașina de la un dealer, mai poți pune unele condiții privind diverse remedieri. Există și automobile second-hand cu garanție. Părțile așa-zis consumabile, cum ar fi plăcuțele de frână sau pneurile, nu fac în mod normal obiectul vreunei garanții, însă problemele motorului și ale transmisiei ar trebui să intre sub incidența contractului cu un dealer serios.

Inevitabil, apar variații în fiabilitate, legate de întreținerea fiecărei mașini și de stilul în care a fost condusă. Totuși, detaliile din articolul de față vă vor ajuta să vă faceți o idee atunci când vă orientați pe piața second-hand.

În imaginea prezentată mai sus se află un autoturism Kia Optima dezasamblat complet după un test de anduranță. Destule piese se prezintă încă bine după 100.000 de kilometri.

 

  1. Turbocompresor

Motivul defectării:

Corpuri străine în turbină, lipsa ungerii.

Simptome:

Turbocompresorul șuieră sau urlă în timpul accelerațiilor, se arde ulei și iese fum negru prin eșapament, scade puterea.

Cost aproximativ al reparației: De la 1.000 la 3.000 de euro.

Durată de viață: 180.000 km.

Pontul nostru:

Turbocompresoarele sunt sensibile la ungere insuficientă, așa că uleiul trebuie să fie schimbat la termen. După sesiuni de conducere sportivă, lăsați motorul să meargă un timp la ralanti. Minimum un minut după ce ați parcat.

 

  1. Motor și cilindri

Motivul defectării:

Ungere insuficientă, cedarea curelei de distribuție, uzuri mecanice anormale, probleme la răcire.

Simptome:

Funcționare zgomotoasă, bătăi cu diverse frecvențe, fum mult la eșapament, consum ridicat de ulei.

Cost aproximativ al reparației: De la 8.000 de euro.

Durată de viață: 250.000 km

Pontul nostru:

Nu treceți cu vederea schimbările sesizabile în funcționarea motorului. Zgomotele și avertizările de la bord trebuie luate în serios pentru a evita reparații scumpe.

 

  1. Cutie de viteze

Motivul defectării:

Ulei de transmisie alterat sau pierdut, supraîncălzire, componente cu vicii de proiectare sau fabricație.

Simptome:

Cuplarea treptelor nu mai este menținută (se zice popular că sare din viteză), zgomote în funcționarea angrenajelor din cutie.

Cost aproximativ al reparației: De la 4.000 la 9.000 de euro.

Durată de viață: 300.000 km.

Pontul nostru: Schimbați uleiul din cutia de viteze la cel mult 150.000 km. Respectați riguros intervalul de service al cutiilor cu dublu ambreiaj și la cele automate cu convertor de cuplu.

 

  1. Electronice

Motivul defectării:

Temperatură ambiantă foarte scăzută, pătrunderea umezelii sau a uleiului, scurtcircuite, contacte oxidate.

Simptome:

Se aprinde la bord martorul luminos de avarie tehnică, motorul funcționează în regim limitat, răspuns necorespunzător la accelerație.

Cost aproximativ al reparației: De la 1000 la 2500 de euro.

Durată de viață: 250.000 km.

Pontul nostru:

Există ateliere service care au integrat și sectorul reparațiilor electronice, inclusiv pentru tablouri de instrumente și alte sisteme din interiorul mașinii. Competențele lor variază.

 

  1. Ambreiaj

Motivul defectării:

Uzură intervenită în timp sau ca urmare a suprasolicitării, conducere ținând ambreiajul în patinare, ruperi ale arcurilor de pe placă.

Simptome:

Turația motorului crește și automobilul nu ia viteză. Schimbarea treptelor devine dificilă sau imposibilă, sunet ascuțit.

Cost aproximativ al reparației: De la 400 la 1500 de euro.

Durată de viață: 120.000 km.

Pontul nostru:

Nu țineți piciorul pe pedala ambreiajului decât când schimbați vitezele, la plecarea din rampă sincronizați cu atenție și rapid cuplarea și eliberarea frânei de mână. Aici, va conta mult și nivelul de experiență al utilizatorului. Chiar și așa, ai nevoie de noroc.

 

  1. Valva EGR

Motivul defectării:

Colmatarea cu reziduuri de combustie provenite din gazele de evacuare, debit de gaze recirculate ieșit din parametrii softului, furtunuri poroase.

Simptome:

Motor care se îneacă la începutul accelerațiilor, fum de eșapament negru, putere redusă, martor de avarie aprins.

Cost aproximativ al reparației: De la 300 la 1200 de euro.

Durată de viață: 90.000 km.

Pontul nostru:

Valva EGR din imaginea noastră este irecuperabilă. Dacă valva nu este atât de murdară, o curățare poate să dea rezultate bune. Mersul preponderent în mediul urban tinde să ducă la colmatarea EGR. Dacă nu îl repari rapid, strici și DPF-ul!

 

 

  1. Pompa de apă

Motivul defectării:

Lichid de răcire cu compoziție improprie sau în cantitate insuficientă, uzură datorată abraziunii metalice sau a impurităților ducând, eventual, la gripare.

Simptome:

Pompa funcționează zgomotos sau pierde lichid pe la furtunuri sau carcasă.

Cost aproximativ al reparației: Prețul unei pompe noi e de aproximativ 300 de euro, reparațiile nu sunt, în general, posibile.

Durată de viață: 150.000 km.

Pontul nostru:

Înlocuiți pompa de apă atunci când interveniți și asupra distribuției. Nu vă forțați norocul cu această componentă, poate să rupă cureaua de distribuție și să vă avarieze grav motorul.

 

  1. Filtru de particule

Motivul defectării:

Probleme în dozarea amestecului carburant, reziduuri de ardere dense, combustibil de proastă calitate.

Simptome:

Martor al stării filtrului mereu aprins la bord, faze frecvente de regenerare în timpul mersului, motor funcționând în regim limitat.

Cost aproximativ al reparației: De la 1000 la 2.000 de euro.

Durată de viață: 90.000 km.

Pontul nostru:

Există specialiști care curăță eficient filtrul de particule. De obicei, prețul este cam 400 de euro. Dezavantaj: mașina e imobilizată când nu are filtrul montat.

 

  1. Compresor climă

Motivul defectării:

Cantitate prea mică de agent de răcire, ungere insuficientă, impurități în instalație, scurgeri din conducte sau pe la îmbinări. Anual, cam 15% din agentul de răcire se pierde în mod firesc.

Simptome:

Eficiență redusă a răcirii aerului, urme de ulei pe carcasa compresorului, funcționare zgomotoasă.

Cost aproximativ al reparației: În jur de 1200 de euro.

Durată de viață: 180.000 km.

Pontul nostru: Prind bine intervențiile de întreținere o dată la trei ani, utilizarea frecventă a aerului condiționat menține compresorul într-o formă bună.

 

  1. Alternator

Motivul defectării:

Uzarea periilor sau cărbunilor, rulmenți deteriorați, rotor deteriorat, curea de antrenare slăbită.

Simptome:

Martor de încărcare insuficientă a bateriei aprins la bord, fluctuații ale luminilor, funcționare zgomotoasă, epuizarea bateriei.

Cost aproximativ al reparației: De la 250 la 700 de euro.

Durată de viață: 100.000 km.

Pontul nostru: La alternatoarele mai vechi, înlocuirea cărbunilor sau a periilor se face destul de ușor. Prețul unei asemenea intervenții: vreo 30 de euro.

 

  1. Electromotor

Motivul defectării:

Uzura intervenită în timp, porniri la rece cu solicitare îndelungată, funcția start-stop mărește nivelul solicitării electromotorului.

Simptome:

Funcționare neregulată a electromotorului sau cu turație scăzută, zgomot intens sau chiar ratarea pornirii.

Cost aproximativ al reparației: De la 300 la 800 de euro

Durată de viață: 160.000 km

Pontul nostru:

Uneori, înlocuirea solenoidului de anclanșare sau curățarea sa și a electromotorului rezolvă tema (100 de euro).

 

  1. Amortizor

Motivul defectării:

Automobil utilizat frecvent cu sarcină mare la bord, tractarea frecventă de remorci grele, erori de montaj.

Simptome:

Balans puternic al vehiculului pe suspensie, oscilații repetate, scurgeri de ulei vizibile pe amortizor.

Cost aproximativ al reparației: De la 420 la 660 de euro (pe ambele părți).

Durată de viață: 80.000 km.

Pontul nostru: Întotdeauna înlocuiți amortizoarele pe perechi. Examinați cu atenție amortizoarele demontate, pentru a detecta eventuale defecte adiacente ale suspensiei.

 

  1. Frâne

Motivul defectării:

Solicitare intensă în conducere sportivă, griparea etrierelor, pătrunderea corpurilor străine la discuri.

Simptome:

Scârțâituri, scăderea eficienței și sunet metalic date de consumarea plăcuțelor, aprinderea unui martor dedicat la bord, încălzire anormală a frânelor.

Cost aproximativ al reparației: De la 280 la 470 de euro.

Durată de viață: 60.000 km.

Pontul nostru:

Viața plăcuțelor se poate prelungi dacă, la un moment dat, cele din dreapta sunt înlocuite cu cele din stânga.

 

Verdict

Cunoașterea duratei de viață normale a unor componente și dispozitive ne poate face viața mai ușoară. Nu neglijați intervalele de revizie și acordați atenție nivelului fluidelor funcționale ale mașinii. Conducerea mai puțin solicitantă favorizează fiabilitatea.

Adaugă un comentariu