Audi A6 2.0 TFSI Multitronic vs Bentley Turbo R: Lux la 20.000 de euro

Un Audi A6 la mâna a doua este, incontestabil, o decizie bună. De aceiaşi bani ai putea avea un Bentley. Merită sau e deranj?

Dacă ratele la casă s-au terminat şi copii au crescut mari, înseamnă că a venit un moment tocmai bun pentru capul familiei spre a-şi oferi şi el o satisfacţie mai personală. Dacă omul nu a uitat de vremurile tinereţii, când îşi dorea o barcă, un avion sau o maşină luxoasă de top, aceasta din urmă ajunge să fie lucrul cel mai la îndemână dintre toate jucăriile scumpe. Relaxare stilată, călătorii în ambianţă distinsă, gâdilarea ego-ului. Fără anihilarea bugetului, dacă s-ar putea…

Pentru unii, Audi A6 trece drept o maşină de vis. Sub forma celei de-a patra generaţii, limuzina de clasă mare a mărcii din Ingolstadt este acum accesibilă la preţuri de ordinul a 20.000 de euro. Designul său păstrează un caracter modern şi nu se va demoda, având o identitate atât de pregnantă, încât aura sa de prestigiu va continua să strălucească. Interiorul e spaţios şi foarte frumos finisat, iar dotările încă fac parte din liga celor avansate. Totuşi, ar mai fi unele maşini care merită atenţie.

Alternativa cu caracter exclusivist vine din Anglia şi îşi face o intrare fastuoasă. Bentley Turbo R, o limuzină de cea mai înaltă clasă, era un fruct greu accesibil în anii 90, preţuit pe undeva pe la 300.000 DM. În prezent, un astfel de exemplar era disponibil la un dealer din Uetersen (la nord de Hamburg) în condiţii comparabile cu un A6 din a patra generaţie. Acum are la bord 96.000 km, afişaţi pe un contor analog, de modă veche. Preţul cerut e de 21.950 de euro. În afară de preţul SH, care situează alături limuzina Bentley şi sedanul Audi A6 2.0 TFSI găsit la Autohaus Bockel, nu se poate formula nici un alt termen de comparaţie între cele două maşini. Luxul autentic rămâne, evident, argumentul limuzinei britanice.

Audi nu e, până la urmă, altceva decât un kit de componente ale grupului VW foarte bine pus la punct. În interiorul lui Bentley, ai senzaţia că fiecare particulă de material respiră aer nobil şi exprimă abundenţă. Tapiţeria cusută manual are forme generoase, iar pielea bej, groasă, nu şi-a pierdut proprietăţile de fineţe pe care le avea cu 24 de ani în urmă. Stilul interiorului nu este modern, însă nici nu-i tributar vreunor efecte de design supuse capriciilor modei. Solid şi rafinat dincolo de orice comentariu, aşa se prezintă acest Bentley. Un ansamblu impozant, dar nu strident prin atitudine. Farurile duble par să nu fi fost cea mai fericită alegere stilistică pentru personalizarea maşinii şi, totuşi, aduc o tuşă atât de aparte, încât capătă un rol puternic pe latura identităţii. Ele reprezintă unul dintre cele mai vizibile detalii prin care limuzinele Bentley se diferenţiau (pe atunci) de Rolls-Royce.

Cine vede în oglinda retrovizoare venind un masiv Turbo R ar putea să-şi amitească de filmul „Duel pe autostradă' al lui Steven Spielberg, în care un camion monstruos se năpustea irezistibil asupra unui oarecare participant la trafic. Sub capota acestui Bentley se află un motor V8 de 6,75 litri supraalimentat prin intermediul unui turbocompresor Garrett. Vorbim, aşadar, despre 320 CP şi 600 Nm – mărimi care stârnesc respectul şi în zilele noastre. Remarcabil este că această forţă este însoţită şi de eleganţă. Magnificul Bentley îşi mişcă fără vreun semn de ezitare cele 2,5 tone şi asta încă de la regimuri joase, de ordinul a 1500 rpm.

Bine, bine, cu ce costuri implicite vine maşina asta? Bentley este solid, însă şi destul de complex. În privinţa asistărilor hidraulice, e clar: direcţia şi frânele necesită monitorizarea şi aducerea la nivel a lichidelor din sistem. De asemenea, la bord sunt multe acţionări electrice. {i lor trebuie să li se poarte de grijă. Cutia de viteze automată cu 4 trepte (să nu uităm că ea datează din 1992) ar putea pune probleme (dincolo de cele de întreţinere) într-un viitor apropiat. Iar reţeaua de service a mărcii are scoruri exorbitante. Nu-i exclus să fie nevoie să apelaţi la specialiştii din Anglia, pentru diverse probleme.

Este Audi o achiziţie mai bună? Dacă trecem cu vederea cutiile de viteze Multitronic (opţionale) şi oarecari scurgeri de ulei (doar vorbeam de motoarele TFSI), da. Utilizarea sa în regim curent e mult mai puţin stresantă şi costisitoare. Iar viaţa fără stres este, în felul ei, un lux. Ce-i drept, acel Bentley va deveni, în perspectivă, un vehicul clasic. Totuşi, nu-i cam scurtă viaţa ca să luăm asta în consideraţie?

Verdict

Cine are de gând să utilizeze curent un Bentley, trebuie să fie conştient de costurile mari. Printre alte plăceri, aceea de a vorbi câteodată cu cei de la service vine la pachet. Limuzina britanică e un articol de excepţie, care fascinează şi cere atenţie. Audi e doar o maşină normală, care merge şi arată într-adevăr bine.

Adaugă un comentariu

Articole similare