Cine s-ar fi gândit acum 20 de ani că bătrânele modele Dacia vor deveni cândva piese de colecție, pe care o comunitate de oameni pasionați le va expune cu mândrie, iar un public numeros le va admira ore în șir?
Este incredibil câtă pasiunea se strânge în jurul evenimentelor organizate de Dacia Clasic – secția din cadrul clubului Retromobil România specializată pe Daciile istorice. Ajunsă la cea de-a opta ediție, întâlnirea Dacia Clasic a adunat în acest an 50 de modele istorice, Piața Sfatului din Brașov devenind pentru câteva ore centrul cultural al dacioților. Spre deosebire de edițiile anterioare, de această dată a fost permis doar accesul automobilelor atestate de Retromobil ca vehicule istorice. Pe lângă Dacii, în piață au putut fi admirate și câteva Renault-uri 12, modelul din care s-a născut, de fapt, Dacia 1300.
Dincolo de expoziția propriu-zisă din Piața Sfatului, întâlnirea Dacia Clasic este un eveniment mult mai bogat, care se întinde pe parcursul întregului weekend la motelul Timișul de Jos de lângă Brașov. Aici au loc concursuri de cultură auto, mecanică, îndemânare, la sfârșitul cărora sunt premiați câștigătorii. Posesorii de modele Dacia au posibilitatea să se cunoască mai bine și să-și compare mașinile, iar între mulți dintre aceștia s-au legat prietenii strânse, pornite din pasiunea pentru vechile mașini românești.
Revenind în Piața Sfatului, vedeta incontestabilă a evenimentului a fost Dacia 1300 cu seria de caroserie 0002, atestată oficial drept „cea mai veche Dacia 1300 din… lume’. Aceasta a fost produsă în 1969 și face parte din primul lot de mașini care au defilat pe 23 August la București. Iar dacă este luat în calcul și faptul că Renault 12 a fost prezentat abia pe 1 septembrie 1969, în cadrul Salonului Auto de la Paris, asta o face pe „Bătrâna Doamnă’, cum este alintată mașina restaurată și deținută de Dănuț Crainiciuc, să fie și cel mai vechi Renault 12 din lume. Asta dacă francezii nu au păstrat vreun prototip care să fi ajuns în mâinile unui colecționar.
O altă prezență exotică la întâlnirea Dacia Clasic a fost un model Dacia 10 restaurat impecabil. Acesta este, de fapt, numele sub care s-au exportat modelele ARO 10 pe unele piețe din America de Sud, iar exemplarul de față era destinat să trăiască în Columbia.
Însă probabil că și acesta a fost refuzat la export, asemenea Daciei 1300 Taxi vopsită în culorile negru-galben, aflată în posesia lui Radu Albei despre care ați putut citi un scurt reportaj în AUTO BILD nr. 9/2016.
Foarte apreciate au fost și cele cinci modele Renault 12 din Piața Sfatului, două dintre ele aparținând unor români stabiliți în străinătate care au venit special în Brașov pentru a lua parte la întâlnirea Dacia Clasic. Un caz aparte este cel al lui Dragoș Nagy, care cu 12 ore înainte de startul evenimentului, abia termina programul de lucru în Viena, orașul în care de altfel și locuiește. Înarmat cu o dorință arzătoare de a fi alături de ceilalți dacioți la întâlnire, Dragoș s-a urcat la volanul Renault-ului său 12 din 1977 și a condus 940 km în 11 ore, ajungând în Brașov înainte de startul expoziției din Piața Sfatului.
De lăudat este și efortul lui Remus Azoiței, celebrul violonist român stabilit la Londra, care și-a adus la Brașov mașina de suflet, un Renault 12 TL din 1971 cu volanul pe partea dreaptă. Exemplarul condus de Remus se află într-o stare impecabilă, fiind restaurat și întreținut de același Dănuț Crainiciuc din Suceava, recunoscut în comunitatea de dacioți pentru măiestria sa în recondiționarea vechilor Dacii.
La Brașov au putut fi admirate și două breakuri foarte speciale, ambele născute în 1975. Vopsit într-un roșu aprins, Renault-ul 12 Break care îi aparține lui Horațiu Popa, vicepreședintele secției Dacia Clasic, a fost finalizat doar cu câteva ore înainte de startul expoziției din Piața Sfatului. Toți cei prezenți au putut observa astfel deosebirile dintre modelul francez și Dacia 1300 Break, de asemenea prezentă la Brașov.
Rățușca, cum îi place să o alinte proprietarul său, Ovidiu Măgureanu, președintele secției Dacia Clasic, a trecut printr-o recondiționare lungă și anevoioasă. Însă a meritat tot efortul, pentru că acum funcționează excelent, iar vopseaua „verde culoarea oului de rață’, similară cu cea pe care aceasta a purtat-o din fabrică, arată fabulos!
Din păcate, restricția impusă de organizatori a făcut ca două mașini speciale să rămână în parcarea motelului de la Timișul de Jos. Prima dintre acestea este „Scufița Roșie’, așa cum îi place lui Răzvan Corneliu Vilt să-și alinte Dacia Nova din 1998. Această mașină are numai 1.070 de km la bord și a fost adusă pe platformă la eveniment, pentru a-i conserva rulajul incredibil.
Cealaltă vedetă de la Timișul de Jos căreia organizatorii nu i-au permis accesul în piață este „Sportiva’, o Dacia 1410 Sport din 1989 aflată în posesia lui Vlad Andrei Dorobanțu, despre care vom publica un material fascinant într-unul din numerele viitoare ale revistei AUTO BILD.
Însă regulile sunt reguli, iar participanții trebuie să le respecte. Dacia Clasic este o secție a Retromobil România, iar această organizație le oferă suport doar celor care dețin mașini cu atestat de vehicul istoric. Oricum, numărul de Dacii atestate crește abrupt de la an la an, în prezent fiind înscrise 350 de exemplare în Retromobil. Iar cu aportul pasionaților, multe altele vor fi salvate de la casare și transformate în piese de colecție, spre deliciul publicului care vine în număr tot mai mare la întâlniri. Măcar în al 13-lea ceas, românii au realizat valoarea Daciilor istorice!