Autostopul – Ce spune legea despre deplasarea cu mașini de ocazie

Zilele acestea, în contextul înfiorătoarelor crime din Caracal, românii au reînceput să dezbată riscurile autostopului. Din păcate, în absența unui sistem de transport în comun bine pus la punct, mulți cetățeni sunt nevoiți să apeleze la mașinile de ocazie pentru a circula dintr-o localitate în alta. Totuși, ce spune legea despre această practică?

Așa-numita lege împotriva autostopului a intrat în vigoare în iunie 2015. Este vorba despre Legea nr. 129/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. Cu alte cuvinte, autostopul este reglementat în România prin Legea Taximetriei, care la Art. 7 stipulează următoarele norme:

 

Citește și:

LEGEA RADARELOR: modificări importante! Nimeni nu mai scapă!

Faci asta la volan şi te trezeşti direct FĂRĂ PERMIS pentru 90 de zile!

 

Autostopul – Ce spune legea despre deplasarea în mașini de ocazie

(1) Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se execută numai de către transportatori autorizați, care dețin autorizații taxi valabile, în cazul transportului în regim de taxi, sau copii conforme valabile, în cazul transportului în regim de închiriere, eliberate în condițiile prezentei legii, pentru fiecare autovehicul utilizat;
(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1);
(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deține pentru acesta autorizație taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1), ori altă autorizație valabilă.

După cum vedem, legea interzice doar transportul contra cost de persoane de către un șofer care nu deține autorizație. Dacă acesta nu solicită remunerație în schimbul serviciului său, se consideră că nu încalcă prevederile actului normativ.

După cum se arată în expunerea de motive anexată legii, măsurile de mai sus au fost introduse deoarece „aceste practici ilicite determină efecte negative majore asupra activității economice a întreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplății taxelor și impozitelor aferente activităților de transport rutier de persoane neautorizate, cât și asupra siguranței circulației rutiere‘. Observăm că siguranța călătorului nu este listată drept argument.

În plus, Ministerul Transporturilor consideră că aceste practici îngreunează asigurarea unui mediu concurențial corect pe piața transportului rutier de persoane. Cu toate acestea, în anumite situații, cetățenii respectivi fie nu au o alternativă de transport, fie nu dispun de resursele financiare necesare deplasării interurbane cu taxiul.

 

Sursa: avocatnet.ro / Foto: Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21), via Wikimedia Commons

Adaugă un comentariu