Cum funcționează sistemul hibrid de propulsie la Honda CR-V?

vezi galeria foto

Honda a lansat versiunea hibridă a SUV-ului compact CR-V, cu o soluția tehnică originală pentru sistemul hibrid. Iată care sunt particularitățile acestui sistem și cum funcționează.

Sistemele de propulsie hibride au devenit foarte populare în ultimii ani, mai ales în umbra scandalului Dieselgate, care a dus la căderea în dizgrație a acestor motorizări. Modelele hibride sunt populare în special în clasa compactă. În cazul modelelor mai mari și, în special, al SUV-urilor, motorizările diesel sunt încă majoritare, dar situația se schimbă destul de rapid.

 

Pionierul acestui segment a fost Toyota, care a propus o versiune hibridă a lui RAV4 încă de la generația anterioară a modelului. Acum însă, Honda are un rival, odată cu lansarea lui CR-V Hybrid. Tehnologia hibridă a lui CR-V este însă radical diferită de cea a lui RAV4. Acolo unde Toyota folosește un hibrid paralel, Honda a optat pentru o soluție mult mai sofisticată, care poate funcționa, în funcție de situație, atât ca hibrid paralel, cât și ca hibrid în serie.

Japonezii numesc această tehnologie Intelligent Multi Mode Drive sau i-MMD. Diferența este că, în cazul lui RAV4, atât motorul electric, cât și cel termic pot acționa roțile independent sau împreună, în timp ce, la Honda, CR-V funcționează în cea mai mare parte a timpului ca un model electric, folosind la nevoie curentul electric produs cu ajutorul motorului pe benzină (modelele electrice cu range extender funcționează asemănător).

Totuși, asta nu înseamnă că motorul termic nu poate antrena direct roțile, dar o face numai în cazul vitezelor mari de deplasare, acolo unde motorul termic funcționează cel mai eficient. Trecerea de la modul de rulare electric la cel hibrid în serie și apoi la cel hibrid paralel se face fără intervenția (și chiar percepția) utilizatorului. CR-V pornește de pe loc în modul electric, beneficiind de cuplul mare oferit de motorul electric, disponibil pe întreaga plajă de turații. Sistemul favorizează modul de rulare electric atât timp cât bateria are suficient curent (autonomia electrică este de aproximativ 2 km), iar cerințele dinamice sunt moderate.

Dacă se solicită o accelerare mai energică sau atunci când bateria se epuizează, pornește motorul termic în regim de generator. În acest mod de rulare, între motorul termic și roți nu există o legătură fizică, CR-V încă rulează în modul electric folosind curentul furnizat de generatorul antrenat de motorul pe benzină.

Odată depășit regimul optim de funcționare pentru motorul electric (viteza de deplasare crește la valori de autostradă), un cuplaj se închide între motorul termic și roți, ceea ce-i permite acestuia să antreneze direct roțile. Surplusul de putere este convertit în energie electrică și este stocat în baterii, pentru utilizare ulterioară.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE