Euro NCAP a cotat la o stea din cinci posibile siguranța oferită de Dacia Spring. Cât de grav este asta?

Media de scandal ar putea să trateze cazul Daciei Spring supuse la crash-test de către binecunoscuta organizație independentă Euro NCAP cu tot felul de formulări bombastic-apocaliptice fără a risca flagrant să exagereze. O stea din cinci e puțin. Totuși, noi vom trece la o abordare mai puțin emoțională, că nu vrem să băgăm spaima în nimeni. Doar vrem să condensăm relevanța testului Euro NCAP cu Dacia Spring (vehicul comercializat începând din 2021) dincolo de decepționantul rezultat de o stea din cinci.

Nici măcar nu mai suntem la începutul activității celor de la Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), care a publicat primele crash-teste în 1997 – prin urmare, nivelul de experiență și standardele la care lucrează ei nu prea mai sunt atacabile. Suntem la finalul anului 2021, la destui ani după ce Renault și-a consolidat o bună reputație în privința siguranței pasive pe care o oferă automobilele sale – cu atât mai greu de înțeles devine compromisul de siguranță făcut (nu numai) în cazul Daciei Spring.

O singură observație înainte de a face examinarea „la obiect': în timp, criteriile de evaluare la Euro NCAP au evoluat, complexitatea dotărilor avansate ale automobilelor ajungând să aibă o pondere considerabilă în exigențele presupuse de obținerea unui scor la siguranță de cinci din cinci stele. Bun, nu ai cum să iei cinci la o mașină de buget. Poate patru. Sau măcar trei? Nu a fost să fie, Dacia Spring a primit o singură stea.

Pe scurt, de ce „o stea' nu e deloc bine? Pentru că aceasta reflectă lacune de siguranță pe mai multe planuri. Pe de-o parte, dotarea relativ sumară (nu există airbaguri la nivelul genunchilor, vreun fel de airbag central și nici airbag-uri joase, pentru zona pelvisului), pe de alta, caracterul economic al mașinii (materiale plastice simpliste, componente interioare cu concept elementar) contribuie la apariția unor riscuri de leziuni cuprinse mai ales în plaja de la mediu la ridicat. Interesant: structura caroseriei autoportante nu s-a comportat rău la impact, rămânând destul de stabilă, însă acest fapt nu a fost suficient pentru protecția celor din interior. Exemplu de punct critic la coliziunea frontală: zona cervicală a pasagerilor din spate este expusă la leziuni grave, de cod roșu.

Despre dispozitive sofisticate de genul pre-safe, care să „pregătească' mașina pentru impact în clipele imediat premergătoare acestuia, nici vorbă. Preocupări pentru protecția pietonilor (gen capotă activă)? Nu. Nefiind un vehicul cu gabarit mai generos, Spring este dezavantajat și de dimensiunea redusă a zonelor deformabile. Nu e de mirare că s-au înregistrat decelerații de nivel critic asupra manechinelor de crash-test. Detaliul menționat mai devreme ar fi putut fi compensat cât e cât printr-o proiectare mai elaborată a caroseriei, ca în cazul modelelor de clasă mini Smart (amintim aici așa-numita celulă Tridion a caroseriei, cu care prima generație Smart a obținut trei stele în anul 2000).

Dar Smart nu e o marcă de buget și așa ajungem la chestiunea costurilor. Dacia Spring are la bază modelul minimalist Renault Kwid (dotat cu motorizări cu benzină), conceput la origine pentru piața indiană și lansat acolo în 2015. În ce măsură electrificarea ulterioară lansării, în urma căreia a rezultat Dacia Spring, avantajează sau nu siguranța pasivă, nu putem preciza. În orice caz, păstrarea prețului la un nivel minim își găsește reflectare în gradul de siguranță pe care îl oferă un automobil.

Slabă consolare pentru fanii Dacia: Renault Zoe, model compact conceput de la bun început pentru piața occidentală și pentru a fi dotat cu propulsie electrică, a obținut zero stele la crash-testele Euro NCAP. Chiar dacă un astfel de scor nu înseamnă „moarte subită' pentru ocupanții mașinii la orice fel de accident, problema rămâne reală. Asta iese în evidență mai ales ținând cont că există destule automobile cotate cu patru sau cinci stele la crash-teste și că nimic nu te oprește să le alegi pe acelea (nimic, cu excepția prețului). Așadar, în continuare ar trebui să tratăm ideea „ce preț pui pe integritatea fizică și supraviețuirea proprie', chestiune deloc simplă și supusă unor enorme presiuni cu caracter subiectiv. O să încheiem aici, adăugând doar că viitorul vânzărilor Daciei Spring va da sau nu dreptate celor care au calibrat automobilul la parametrii de performanță, siguranță și preț cunoscuți.

Adaugă un comentariu