Schimbările de paradigmă afectează totul sau nu chiar totul? Gordon Murray T.33 ne-a adus în fața acestei întrebări.

Era în care automobilul a avut o importanță capitală pentru evoluția tehnicii și culturii umane este pe cale să se încheie. Utilitatea sa va avea, în continuare, o certă importanță în viețile noastre, dar nu se va mai repeta acel fenomen prin care secolul 20 a fost supranumit „secolul vitezei'. Obiectele de felul elitistului supercoupe Gordon Murray T.33 vor fi doar rarisime excepții de la regula generală.

Nu are propulsie electrică, nu vizează un succes de milioane de exemplare, nu consumă puțin, nu este ieftin și, în fine, nu oferă comoditate. Oferă doar ceea ce este mai performant și mai rafinat din esența conceptuală a automobilului cu motor cu ardere internă. Denumirea sa scurtă este GMA T.33, ceea ce n-ar putea face să nu-i dăm atenția meritată omului care a generat mașina: Gordon Murray. Acel inginer Gordon Murray de care se leagă o bună parte din masivul palmares de motorsport edificat sub culorile echipei McLaren. Gordon Murray este cel care a înființat, la un moment dat, firma GMA (Gordon Murray Automotive) și, în 2020, a prezentat coupe-ul GMA T.50 (motor V12 Cosworth de 3,9 l aspirat, amplasat longitudinal-central, capabil să furnizeze 663 CP și să funcționeze la regimul maxim de 12.100 rpm).

Suntem în 2022 și, în loc să se potolească și să treacă la ceva hibrid sau cu motor electric, neliniștitul Gordon Murray recidivează, prezentând coupe-ul GMA T.33. Filosofia este similară cu a lui T.50, dar motorul V12 de 3,9 litri cunoscut de la acesta a fost modificat în cazul lui T.33. Am observat că T.33 sună, cumva, mai modest decât T.50. Într-adevăr, regimul maxim e ceva mai redus (11.100 rpm), iar puterea maximă nu trece de 615 CP, obținuți la 10.500 rpm. Cât despre cuplul maxim, acesta atinge 415 Nm la 9000 rpm. Uimitor este că 70% din acest cuplu e deja atins la 2500 rpm, iar 90% devine disponibil începând de la 4.500 rpm.

Masa proprie a lui Gordon Murray T.33 se situează un pic sub pragul de 1100 kg (ceva mai mult, așadar, decât cele 986 kg ale lui T.50). Chiar și așa, producătorul a ținut să precizeze că T.33 este, orientativ, cu 300 kg mai ușor decât un „average supercar'. Structura portantă și caroseria, fabricate din aluminiu și fibre de carbon armate, este complet nouă.

Există și un portbagaj, care măsoară 280 de litri – tocmai bun pentru strictul necesar a a două persoane plecate să facă un tur scump al continentului. Designul exterior cu caracter purist și tratarea tehno-spartană a interiorului transmit un mesaj simplu: mașina aceasta nu există decât pentru satisfacție dinamică! Și estetică – desigur, nu ai cum să pierzi asta din vedere. Doar 100 de exemplare vor fi asamblate la atelierele GMA din Windlesham, Surrey. Performanțele nu au fost precizate, dar ar trebui să fie discret inferioare față de ale fenomenalului GMA T.50 din 2020. Numai că nici acelea nu prea au fost precizate…

Adaugă un comentariu

Articole similare