Lexus GS: Pregatit pentru viitor

Lexus a lansat a patra generatie a gamei GS, cu care intentioneaza sa ofere o alternativa atractiva la Clasa E de la Mercedes sau la BMW Seria 5. Elementul distinctiv este reprezentat de sistemul de propulsie hibrida al versiunii 450h.

Daca producatorii europeni de modele premium isi bazeaza grosul vanzarilor pe motorizarile diesel, Lexus are o strategie diferita, care mizeaza pe experienta Toyota in domeniul modelelor hibride. In lumina ultimelor studii ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii, care pun particulele emise de motoarele diesel in Grupa 1 a substantelor cu efect cancerigen sigur, e foarte posibil ca strategia japonezilor sa se dovedeasca mai inspirata, pe termen lung. Pentru ca este aproape sigur ca, din acest moment, viitorul motoarelor diesel este compromis. In acest context, este de asteptat ca versiunea hibrida a lui Lexus GS sa suscite un interes major din partea cumparatorilor, fiind practic modelul care diferentiaza gama Lexus de cea a competitorilor sai europeni din segmentul premium.

Din punct de vedere stilistic, a patra generatie a lui Lexus GS este inspirata de designul conceptului LF-Gh, expus de japonezi in martie anul trecut la Salonul Auto de la New York. Obiectivul a fost imbunatatirea imaginii de marca Lexus si promovarea unui stil mai dinamic. Pentru aceasta, limbajul de design L-finesse, inaugurat odata cu CT 200h, a evoluat, unghiurile fiind mai accentuate si aspectul general mai agresiv. Noul GS are aceeasi lungime si acelasi ampatament ca si generatia anterioara, dar inginerii Lexus au reusit sa optimizeze mai bine spatiul interior. Astfel, spatiul la genunchi si la cap a crescut atat pentru ocupantii locurilor din fata, cat si pentru pasagerii din spate, cu pana la 30 mm. Un progres important a fost realizat in ceea ce priveste volumul portbagajului, unul dintre punctele nevralgice ale generatiei anterioare. Acesta a crescut cu 23%, la 530 de litri in cazul sistemelor de propulsie clasice. O adevarata performanta este insa cresterea volumului portbagajului in cazul versiunii hibride GS 450h, de la 320 de litri la 465 de litri (+45%).

In afara de dimensiunile exterioare, noul GS nu mai are nimic in comun cu cel anterior. Platforma este una noua, puntea spate a fost reproiectata, iar caroseria ofera acum o rigiditate torsionala imbunatatita cu 14%. A doua generatie a sistemului Lexus Hybrid Drive de pe GS 450h ofera aceeasi putere, dar mult mai multa economie prin imbunatatirea motorului V6 pe benzina de 3,5 litri, in timp ce la baza gamei a aparut o noua unitate V6 de 2,5 litri, pentru GS 250. Pentru anumite piete, din pacate nu si Romania, va fi disponibil GS 350AWD, care foloseste o versiune mai puternica a motorului V6 de 3,5 litri cuplat la un sistem de tractiune integrala.

Dincolo de imbunatatirile la nivelul mecanicii, noul GS ofera mai multe noutati in plan tehnologic, dintre care amintim suspensia adaptiva, directia cu demultiplicare variabila si puntea spate cu directionare activa. In ceea ce priveste sistemele de siguranta active, intalnim toate gadgeturile obisnuite in aceasta clasa: tempomatul adaptiv, care functioneaza la orice viteza, pana la 0 km/h, monitorizarea unghiului mort, sistemul activ pentru pastrarea benzii de mers si sistemul Lexus Night View, care permite identificarea pietonilor in conditii de noapte.

Interiorul noului GS reflecta atentia obsesiva pentru detalii a celor de la Lexus, rezultatul fiind o ambianta calda si, in acelasi timp, moderna. Combinatia inspirata de materiale face casa buna cu finisarea ireprosabila, ergonomia fiind, de asemenea, la un nivel inalt. Ca si la CT 200h, panoul de instrumente, in cazul versiunii hibride, se schimba in functie de modul de functionare ales, reprezentand fie fluxul de energie prin sistemul hibrid (incarcare/descarcare), fie un turometru clasic, in modul Sport S+ (disponibil doar impreuna cu suspensia activa, pe GS 450h F Sport). Probabil prima impresie va fi marcata de scaunele ergonomice cu reglare electrica pe 10 directii standard, care ofera un confort excelent si suport lombar si lateral foarte bune. Pentru pretentiosii dispusi sa investeasca suplimentar, echiparile Luxury si F Sport beneficiaza de scaune fata reglabile pe 18 directii.

In mod aproape surprinzator pentru un model japonez, pozitia la volan este joasa, favorizand o mai mare coeziune a soferului cu masina. Din pacate, aceasta coeziune este fracturata de sistemul de directie, care izoleaza complet volanul de rotile directoare. Este pacat, pentru ca directia lui GS este incisiva, iar demultiplicarea variabila de pe echiparea F Sport o face neasteptat de agila. In premiera pentru un model hibrid, GS 450h F Sport beneficiaza de o punte spate cu directionare activa, care imbunatateste tinuta de drum la viteze mari si manevrabilitatea la viteze de oras.

Cu prilejul lansarii internationale a noii generatii GS, am avut la dispozitie ambele versiuni de motorizare, care s-au dovedit a avea personalitati distincte. Noul motor de 2,5 litri se achita onorabil de sarcinile sale, dar cutia automata cu sase trepte este lenta si are o patinare pronuntata in convertizorul de cuplu, ceea ce face ca modelul de la baza gamei GS sa fie destul de zgomotos in sarcina, fara a produce efectul de tractiune scontat. Mult mai inspirata este versiunea hibrida, care a ajuns la un nivel de rafinament exceptional. Schimbarea modurilor de functionare ale sistemului hibrid se face extrem de discret, noua cutie E-CVT avand si un efect de prastie mult diminuat in comparatie cu modelele hibride anterioare. In aceste conditii, raspunsul la acceleratie este aproape instantaneu, GS 450h sprintand cu un apetit demn de un model sportiv.

DATE TEHNICE

MOTOR: V6, benzina+electric, cilindree 3456 cmc, putere maxima 345 CP (292 CP motor termic, 200 CP motor electric), cuplu maxim 352 Nm/4500 rpm (275 Nm motor electric). TRANSMISIE: spate, cutie CVT. DIMENSIUNI: L/l/h 4850/1840/1455 mm, ampatament 2850 mm. PERFORMANTE: 0-100 km/h 5,9 sec, viteza maxima 250 km/h, consum mediu 5,9 l/100 km, emisii CO2 137 g/km. 

Adaugă un comentariu