Rolls Royce 200EX – Mici experimente

Mai compact si aproape la jumatate de pret fata de Phantom, viitorul Rolls Royce pastreaza stilul si calitatea Rolls. Sub capota se afla un V12 BMW.

Rolls Royce este un simbol al suprematiei. Ar fi fost cat se poate de natural sa vedem ca britanicii prezinta o limuzina si mai mare decat cele deja cunoscute. Oare o noua limuzina Rolls Royce cu gabarit mai compact decat Phantom cadreaza cu aceasta imagine? Motivul notat vine contra demersului pe care il sustine 200EX, dar in favoarea noului model pledeaza mai multe motive.

Unele sunt de ordin functional, cum ar fi cel mentionat chiar de Tom Purves, presedintele marcii Rolls Royce: „In sfarsit, vom propune o limuzina care incape intr-un loc normal de parcare“. Tot in aceasta zona si oarecum in ton cu criza, pretul noului model se va situa sub cel la care este propus Phantom.

200EX arata solemn, dar renunta partial la atitudinea dominatoare
Cat despre imagine, lucrurile stau astfel: Rolls Royce 200EX nu are mai putini cilindri decat Phantom (motor V12) si nici nu este mai prejos in privinta finisarii. Mai putem vorbi aici si despre o umanizare a imaginii limuzinelor Rolls Royce.

Ati privit vreodata un Rolls Royce Phantom in timp ce va aflati intr-o masina normala? Daca da, cu siguranta ati retinut atitudinea dominatoare, sfidatoare pe care o degaja gabaritul masiv al limuzinei. Datorita dimensiunilor mai mici, 200EX are o atitudine mai prietenoasa, aproape binevoitoare. In fond, este o dovada de buna educatie sa vrei sa atragi mai degraba simpatia decat invidia ori impulsurile vindicative. Inaltimea lui 200EX masoara numai 1.550 mm, astfel incat pavilionul masinii se va situa aproape la acelasi nivel cu al celorlalte masini din trafic.

Viitorul Rolls Royce (nume de cod RR4) care va avea la baza conceptul lui 200EX, va fi mai prietenos si in ceea ce priveste pretul, care se va situa in apropierea pragului de 200.000 euro (amintim ca pretul lui Phantom cu ampatament scurt este de aproximativ 360.000 euro). Pe de alta parte, tehnologia costisitoare a aluminiului, folosita pentru structura si caroseria lui Phantom, nu a mai fost aplicata la 200EX, acesta avand caroserie autoportanta clasica, din otel.

Noul model Rolls Royce va fi disponibil din 2010
Dincolo de asemenea observatii, tehnic, lucrurile stau astfel: desi prototipul pe care l-au putut admira vizitatorii de la Geneva poarta indicativul EX (semnificand „experimental“, conform uzantelor de la Rolls Royce), designul sau se va regasi in intregime la noua serie de limuzine care va intra in fabrica tie incepand din 2010.

Infatisarea masinii, o abordare cu caracter evolutiv-dinamic in comparatie cu aspectul lui Phantom, a fost elaborata sub supervizarea designerului-sef Ian Cameron. Ca particularitate evidenta a sugestiei de dinamism, raportul inaltime/latime al clasicei grile de radiator RR s-a schimbat, latimea devenind clar mai mare decat inaltimea.

Din punct de vedere tehnic, apartenenta lui Rolls Royce la grupul BMW si-a lasat amprenta asupra conceptiei lui 200EX. Platforma provine de la limuzinele BMW Seria 7, ampatamentul fiind marit cu 85 mm fata de cazul modelelor germane 740Li/750Li. Sub capota din fata se va afla o motorizare V12 de 6 litri, inrudita cu aceea care va fi introdusa peste cateva luni la modelele BMW 760i/760Li.

Diferenta de lungime totala dintre limuzinele BMW 760 Li si Rolls Royce 200EX este de 187 mm. Respectivele diferente de dimensionare sunt mai mult decat suficiente pentru a pozitiona automobilele in segmente clar departajate ale clasei de lux. Chiar daca 200EX este un model de dimensiuni compacte (pentru un Rolls Royce), proportiile tipice marcii in ceea ce priveste lungimea capotei fata de lungimea totala, lungimea considerabila a consolei din spate, latimea mare a montantului lunetei si raportul dintre inaltimea zonei vitrate si a partii inferioare a caroseriei, plus rotile mari (jantele au diametrul de 20 inci) transmit nediluat mesajul majestuos al stilului caracteristic marcii.

In interior, bancheta din spate este configurata tot in genul canapelelor de salon, avand extremitatile rotunjite in vecinatatea portierelor. Portierele din spate sunt articulate pe montantul posterior al caroseriei, astfel incat accesul pasagerilor este foarte comod. Bancheta este configurata pentru doua locuri, iar tunelul destul de proeminent al transmisiei transeaza negativ eventualitatea imbarcarii a trei persoane.

Designul noii serii de limuzine duce mai departe explorarea temei neoclasice incepute cu Phantom. Farurile cu LED-uri (pentru faza scurta; xenon, pentru cea lunga) incadreaza inspirat masca de radiator traditionala, in timp ce dotarile hightech din interior stau foarte frumos alaturi de ornamentele masive din lemn de nuc. Aceste alaturari, aparent paradoxale, fac din Rolls Royce o marca de exceptie.
 

Adaugă un comentariu