VW Up GTI versus Pirelli-GTI: S-a şmecherit nepoţelul!

Timpul trece  şi, fără să ne dăm bine seama când şi cum, preferata noastră din tinereţe ajunge la muzeu. Privind în oglindă, constatăm că părul alb acaparează noi suprafeţe pe creştetul capului şi ne vine în gând întrebări de genul: „aşa-i că n-am mai fost cam demult pe la o discotecă?”. Dacă o ţinem tot aşa, avem şanse mari să ajungem şi noi în curând la muzeu. Sau nu?

Încă suntem în viaţă şi, chiar dacă nu ne mai aflăm la prima tinereţe, n-am uitat că peisajul auto al anilor ’80 a fost dominat de aşa-numitul fenomen GTI. Golf şi Scirocco erau la mare căutare, inscripţia GTI vizibilă pe caroseriile lor purtând mesajul superiorităţii dinamice democratizate. Pe atunci, treaba o făceau nişte motoare aspirate de 1,6 l şi 110 CP. Tuşa stilistică GTI miza pe tapiţerie în carouri – ceva asociabil sportivităţii clasice. Acum, aceste maşini pot fi văzute mai puţin pe stradă şi ocazional pe standuri de muzeu. Când pot fi găsite în stare bună pe piaţa second-hand, preţul lor tinde să fie mai puţin accesibil decât atunci când au fost noi. Ultima ediţie specială a primei generaţii, Golf GTI Pirelli, a fost produsă în 1983. În total, Golf GTI a fost fabricat în 10.500 de exemplare. Cele de la finalul producţiei au avut jante de 14 inchi (cu pneuri Pirelli, eventual) şi o motorizare de 1,8 l, care dezvolta 112 CP. Se poate vorbi despre tot felul de detalii de personalitate la Golf I GTI, însă factorul de atracţie real al acestei maşini ţinea tocmai de aptitudinile dinamice mai ridicate faţă de ale vehiculelor tipice de stradă în condiţiile în care nimic din tehnica sa nu era ieşit din comun (întotdeauna preţurile de service i-au stresat pe oameni) sau deranjant de scump. În august 1983, preţul de listă era de 20.285 DM. A fost odată…

Cum se prezintă roşul modern?

VW a revenit recent asupra temei GTI prin intermediul seriei Up. Cârcotaşii vor spune: da, e tocmai bun pentru livrări, astfel încât pizza să ajungă caldă. Punctul de vedere Auto Bild este că maşina nu are nimic de-a face cu unele posibile ironii urbane, de felul celei cu livrările de pizza sau ideea de taxi agresiv ori de vehicul al supermămicii care are de făcut cumpărături, de dus copiii la grădiniţă, de vizitat bunica de la ţară şi totul în mare viteză. Asta pentru că am văzut concret ce poate maşina. Nu degeaba s-a scris GTI pe tabla ei. O întrebare scurtă: urmaş direct pentru Golf GTI? Nu, ceva mai bun!

Acum să vedem cum a actualizat VW conceptul GTI. Grila frontală are structură de fagure de miere şi o dungă roşie. Aceasta este vizibilă şi la spate, iar emblema GTI păstrează designul celei originale. În comparaţie cu versiunea standard, Up! GTI este mai jos cu 15 mm şi are jante cu diametrul de 17 inchi (secţiunea pneurilor este 195). Bine, toate astea arată cumva spectaculos – numai că aici vorbim de poza din prospect, în timp ce maşina noastră are pneuri de iarnă cu jante de 15 inchi. Oricum, acestea sunt mai mari faţă de orice roţi de-ale lui Golf GTI (jante de maximum 14 inchi, pneuri cu secţiune 185).

Şi acum, o rapidă examinare a postului de conducere. Configuraţia scaunelor e mult mai bine studiată, tapiţeria personalizată se face observată, iar volanul multifuncţional gros şi îmbrăcat în piele cusută cu roşu completează tocmai bine amprenta stilistică GTI. Să pornim. Primul demaraj şi deja mesajul e clar. Cu motorizarea de 75 CP, Up! avea destulă vivacitate, după cum bine ştim. Un turbocompresor, 115 CP şi o rafinare a sunetului de motor fac marea diferenţă. Răspunsul la acceleraţie are incisivitate reală. La Golf GTI, cuplul maxim de 153 Nm era atins abia la 3500 rpm, în timp ce Up! lasă trecutul complet în urmă, cu ai săi 200 Nm disponibili între 2000 şi 3500 rpm. Bref: nu trebuie să urci în ture ca să ai „punch”. Cât timp maşina merge, acesta e aproximativ oricând disponibil. Ca urmare, „nepotul” o ia la sănătoasa pe autostradă ca un ştrumf alimentat cu cola. Totul e să lucrezi fără reţineri cu schimbătorul de viteze şi performanţele vin de la sine. Ghidarea sa este precisă şi cursele, scurte. VW a pus mai multă fermitate în răspunsul direcţiei şi al suspensiei pentru puricele său veninos. Am spus purice? O masă proprie de 1.070 kg, asta înseamnă cu vreo 200 kg mai mult faţă de veteranul GTI Pirelli. Lucrurile stau altfel cu acceleraţia de la 0 la 100 km/h, probă pe care vechiul GTI (8,8 s) o pierde cu 0,4 s. Cât despre viteza maximă de 196 km/h, aceasta era doar un vis frumos pentru posesorii primelor GTI, care nu treceau de 183 km/h.

S-au văzut şi GTI-uri mai lungi decât Up!, modelul din 1983 măsurând 3,81 m. La Up!, vorbim despre 3,60 m şi, eventual, o impresie vizuală de lungime mai mare în cazul caroseriei cu patru portiere. Să nu fim înţeleşi greşit, versiunea cu două portiere rămâne favorita noastră, deoarece arată mai cool. Şi visul nu este chiar imposibil de împlinit: preţul de bază al lui Up! GTI este de 16.975 euro. Şi, pe plan dinamic, primeşti tot ce trebuie. Climatizarea, sunroof-ul, navigaţia şi alte câteva opţiuni care ne sunt dragi în 2018 nu sunt exorbitante. Bordul nu este din vreun material rafinat, însă faptul poate fi pus pe seama unei tratări sportive. Mai puţin plăcut este că volanul nu poate fi reglat în adâncime. Aici ţi-ar putea trece prin gând: exact ca la Golf I GTI!

Verdict

Avem nevoie de 115 CP la o maşină atât de mică? Da, nici nu-ţi dai seama până nu vezi ce poate. Gabaritul redus şi spontaneitatea comportamentului fac o combinaţie irezistibilă – aici intervine similaritatea cu Golf I GTI. Datorită motorizării turbo, sportivitatea lui Up! GTI e convingătoare.

taguri
Adaugă un comentariu

Cauta masina

Articole similare