Alfa Romeo Stelvio: Mecanica emoţiilor

Este, de departe, unul dintre cele mai frumoase SUV-uri de pe piaţă în acest moment. Semnătura Alfa Romeo de pe faruri, etrierii vopsiţi în galben, albastrul perlat de la exterior, liniile fluide şi rotunjite, două guri mari de evacuare cromate – este greu să nu apreciezi designul modelului italian. Nu degeaba sloganul lor este „La meccanica delle emozioni (Mecanica emoţiilor).

Alfa Romeo Stelvio este o întâlnire a contrastelor. Pe de-o parte, e singurul model relativ accesibil din gama SUV-urilor puternice care îţi dă o senzaţie de personalizare cum mai găseşti la modelele duble ca şi preţ. Pe de altă parte, te loveşti de lipsa unor dotări pe care te-ai aştepta să le primeşti la acest preţ. Italienii au mers cât mai departe pe anumite segmente, în detrimentul altora. Spre exemplu: sigla Alfa Romeo este ştanţată în tetierele îmbrăcate în piele, dar nu ai asistent de unghi mort. Poţi avea inserţii de lemn (nuc!) în bord, precum şi în console şi uşi, însă nu poţi creşte luminozitatea ecranului sistemului de infotainment. Per total, sunt lucruri cu care poţi învăţa să trăieşti. În schimb, poţi rula într-una din cele mai frumoase maşini de pe stradă.

Motorul pe benzină de 2 litri este minunat. O reuşită a senzaţiilor, dar nu şi a consumului. Însă aşa ceva nu există. Acel sunet vine cu un preţ care se plăteşte la pompă. Trebuie ţinut cont că avem de-a face cu un propulor pe benzină turbo de 280 de cai-putere, cuplat la o cutie automată cu 8 trepte. Şi despre ea, cuvinte de laudă. Schimbă fin, fără vreo smucitură, indiferent de turaţii. Tracţiunea integrală Q4 prezentă livrează în mod normal puterea către puntea spate, dar, la nevoie, 50% din aceasta se duce către roţile din faţă. Oricum, chiar şi la o accelerare bruscă, Stelvio nu te împinge din spate, păstrând confortul la bord. Un plus aici.

Cine va deschide capota va găsi şi o bară de rigidizare. Padelele pentru schimbarea treptelor sunt ataşate de coloana de direcţie, nu de volan, de aici şi lungimea lor exagerată. În acest caz, maneta semnalizatorului putea fi mai lungă, pentru că o foloseşti des şi dacă nu ai degete lungi, e greu de accesat.

La interior, la fel ca şi afară. Un cadru general cu accent pe design, cu anumite sublinieri, dar fără pierderi la capitolul funcţionalitate. Aceleaşi detalii speciale, în antiteză cu anumite dotări. Pielea domină interiorul, fără a ajunge pe bord. Alături, găsim inserţii de nuc şi aluminiu. Butonul start-stop de pe volan – un alt element inedit. Ce competitor mai are aşa ceva? Scaunele sunt comode şi late, cu suport lateral bun, şi oferă încă un motiv de bucurie. Cu memorii şi reglaj electric, bineînţeles, pentru că vorbim de o maşină cu aspiraţii premium. Deşi varianta mai puternică de Stelvio pe benzină are performanţe foarte bune (5,7 secunde până la 100 km/oră şi 230 km/oră), confortul rămâne o prioritate. Ergonomia la interior e bună, cu anumite menţiuni. Comenzile de climatizare sunt clare şi bine poziţionate, cotiera spaţioasă, diverse zone de depozitare prin diferite locuri, spaţiu berechet. Nu avem însă un ecran tactil pentru sistemul de infotainment, el fiind comandat de un joystick poziţionat între scaune. Nu este nimic în neregulă cu acest sistem, a fost folosit ani buni şi de către alţi constructori premium, însă ar fi util. Şi nimeni nu vrea toate comenzile într-un ecran. Într-un cadru ideal, totul ar rămâne la fel, dar ecranul din Stelvio ar fi tactil. Şi i s-ar putea regla luminozitatea. Reflexia luminii pune probleme în anumite momente. Aceeaşi problemă poate apărea şi la display-ul dintre cadrane. De mari dimensiuni, afişează suficiente informaţii pentru şofer, inclusiv comenzile sistemului de navigaţie, însă şi el poate fi afectat de reflexia luminii.

Altfel, selectorul DNA al modurilor de condus, cu ale sale trei variante de suspensie, direcţie şi răspuns al motorului, îţi arată într-un mod plăcut ce poate primul SUV al italienilor. Pentru că Alfa Romeo trebuie să se evidenţieze, nu avem Sport, Confort, Normal, ci Dynamic, Natural şi Advanced Efficiency. Dar, din nou, te face să te simţi că tu conduci altceva decât restul. Am apreciat şi butonul de volum sub formă de joystick mic, cu diferite opţiuni, poziţionat tot între scaune. Patru mufe USB în habitaclu, subwoofer în portbagaj şi închiderea hayonului din buton – alte adăugări.

Multe surprize plăcute au pus italienii în primul lor SUV!

 

Verdict

 

La doi ani de la lansare, Stelvio încă are resursele necesare pentru a se bate cu concurenţa. Un model reuşit, cu personalitate, în pofida unor lipsuri mici. Motorul pe benzină are un sunet frumos şi oferă performanţe bune.

Adaugă un comentariu