BMW X3 xDrive30d la primul comparativ cu Audi Q5 3.0 TDI quattro și Mercedes GLC 350 d 4Matic

Germanii sunt campioni mondiali la exporturi. Și (încă) campioni mondiali la fotbal. Germania a dat odată și un Papă și cu siguranță cine se gândește la Germania nu poate evita subiectul mașini, în speță SUV-uri.

Constructorii germani produc cele mai bune și mai dorite mașini supraînălțate din lume. Ei au transformat legănătoarele off-roadere, cum ar fi Jeep Grand Cherokee, care le-a intrat pentru prima dată pe mână acum 25 ani, în automobile desăvârșite. În autovehicule la modă, luxoase, scumpe, dar și controversate.

Noul BMW X3 este la fel de intens așteptat de brokerii din SUA, de experții IT din China, cât și de tații din Germania. Acasă, el trebuie însă să concureze imediat împotriva celorlalți campioni mondiali la capitolul SUV: premiantul clasei Audi Q5 și Mercedes GLC. În această ligă selectă există un standard, la care corespunde acum și X3. Noul și expresivul exterior intimidează, în timp ce portbagajul mare (550-1.600 de litri) încântă. Dar cel mai important: în față, șoferul tronează cu 6 cm mai sus decât în Mercedes și savurează ceea ce americanii numesc „command position” : adevărata senzație de SUV. Totodată, BMW a mărit ecranul tactil, iar acum, încă de la urcare, mâna găsește ușor comutatorul iDrive – totul făcând parte din experiența „command position”.

Audi Q5, o idee mai spațios în față, este singurul care prin bancheta sa variabilă (350 euro în plus) poate fi cu adevărat de ajutor la mutat. În plus – spre deosebire de X3 – hayonul se ridică până deasupra capului (1,98 m). Dar cine ar îndrăzni să murdărească tapițeria fină sau să zgârie ornamentele cu vechiturile bunicii? Calitatea de fabricație superioară a lui Audi a scăzut ușor. Rosturile sunt mai mari, plasticul este mai neprietenos  – trioul german este acum la același nivel, dar la prețurile piperate ar trebui să furnizeze calitate până la cel mai mic detaliu.

Acolo unde X3 joacă rolul de SUV, Mercedes este mai degrabă un combi supraînălțat. Pilotul urcă la jumătate din înălțime, stă în spatele cockpitului destul de abrupt pe verticală, în fața sa are ceasuri rotunde, iar la portbagaj modelul GLC oferă cea mai joasă margine de încărcare. De asemenea, GLC este singurul care are un airbag pentru genunchi. Abia în cursa echipărilor electronice se află ușor în urmă: la opționale îi lipsește la ora actuală sistemul de avertizare privind traficul transversal pentru zona din spatele automobilului sau suportul de încărcare prin inducție. Ei, și? Asta nu sperie nici un cumpărător! Mai ales că germanii stăpânesc arta de a implanta chiar și SUV-urilor lor senzația tipică a mărcii.

În Mercedes te așteaptă cunoscutul schimbător de viteze din spatele volanului și zgomotul specific al dieselului V6, vechi de 12 ani – un motor bun de uz cotidian, care furnizează un cuplu mare de la turații scăzute și determină caracterul relaxat al lui 350 d. „Bătrânelul” nu se turează cu prea multă plăcere (până la 4000 rot./min) și își permite o „înghițitură” în plus (8,0 l/100 km e media testului), dar la performanțele de rulare nu se lasă discriminat. Iar trenul de rulare răsfață în maniera tipică Mercedes: spectru larg, trecând prin toate fazele de confort. În versiunea de top, cu suspensie pneumatică cu 3 camere și amortizoare reglabile (2.261 euro în plus), nu îl mai ajung din urmă Q5 și X3. Din acest motiv am comanda scumpul Air Body Control? Niciodată, trenul de rulare din oțel este de ajuns.

Cei 3 campioni au venit supraechipați pentru primul comparativ, noi am fi comparat mai degrabă dieselurile de 2,0 litri, mai apropiate de utilizarea zilnică. Cu dieselul de 3,0 l Audi nu poate converti puterea de top (286 cai-putere) în viteză de top. El trage cu greu de supragreutatea sa (2.027 kg) și de roțile „grase” de 21 inchi, care deplasează zona de confort a suspensiei pneumatice în direcția de duritate sportivă. Păcat, deoarece, cu toate că volanul se mișcă prea ușor, Q5 iese în evidență ca o bijuterie pe patru roți plină de tehnică: atât de silențioasă, atât de confortabilă și de cizelată, încât experiența condusului se retrage undeva în fundal. Acesta este modul în care se manifestă Audi, aproape că îți dorești mai multe viraje și mai multă trăire. În Q5 te simți de parcă tot ce lipsește este butonul pentru rulare autonomă – altminteri SUV-ul ar fi deja complet.

BMW merge cu X3 mai degrabă pe „calea” aventurii, în oraș direcția sport variabilă (250 euro extra) face ca mașina să pară grea, în timp ce la virajele rapide de pe drumurile interurbane contribuie la luarea lor cu exactitate. Atât de multă plăcere provoacă zburatul în timp ce te afli la etajul 1. În cazul BMW, amortizarea în modul Comfort este tot atât de fermă ca la Mercedes în Sport. La aceasta se adaugă motorul cu 6 cilindri în linie, care turează cu plăcere, iar cutia automată găsește întotdeauna treapta potrivită.

Într-un final, BMW, cu tot temperamentul său aprins, obține cel mai economic consum din test: doar 7,5 litri la 100 de kilometri. Poate că așa se economisesc câțiva euro, care s-au dus pe cumpărarea opționalelor. Arta constă în a configura aceste „ispite” cât mai inteligent, așa cum a făcut Mercedes la GLC-ul de test, care de data aceasta ajunge înaintea lui Audi Q5. În frunte se află BMW X3 – dar adevăratul showdown urmează cu modelele echipate cu motoare diesel mai mici.

Verdict

Aici decide gustul, nu punctajul. Aceste SUV-uri sunt diferențiate doar de detalii și de configurare. X3 este o mașină mai distractivă, dar în ceea ce privește dinamica mașinilor supraînălțate se potrivește mai degrabă natura lui Mercedes.

Finanțare Audi Q5 3.0 TDI  quattro

Avans (20%)                       10.685 euro

Perioadă de finanțare (luni)     48

Rată lunară (valoare reziduală 0)    536 euro

Finanțare BMW X3  xDrive30d

Avans (20%)                      11.188 euro

Perioadă de finanțare (luni)     48

Rată lunară (valoare reziduală 0)    1124 euro

Finanțare Mercedes GLC 350 d 4Matic

Avans (20%)                      10.076 euro

Perioadă de finanțare (luni)     48

Rată lunară (valoare reziduală 0)    1012 euro

Toate prețurile sunt exprimate în euro. Cu excepția cotațiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotații de leasing sunt orientative.  Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru Audi Q5 Sportback 3.0 TDI quattro 285 CP, preț 53.423 EUR fără TVA cu bonus financiar scăzut, produs PERFECT LEASING, perioada de finanțare 48 luni, avans 20% (10.685 EUR fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobânda fixă EUR 5,89%, volum finanțat 42.738 EUR, rata nu include CASCO [i TVA. Oferta este dedicată persoanelor juridice.

Adaugă un comentariu