Lexus RX 450h – Jucarie pentru copiii mari

Propulsia hibrida ii permite lui RX 450h sa aiba un consum surprinzator de mic, dar, pentru asta, potentialul proprietar trebuie sa-si schimbe complet stilul de conducere.

Daca in numarul trecut faceam prezentarile celui mai economic SUV de lux de pe piata – Lexus RX 450h –, iata ca a sosit momentul sa testam in viata reala performantele celei de-a doua generatii a sistemului Lexus Hybrid Drive. Cat este adevar si cat este marketing in specificatiile aproape incredibile ale acestui SUV hibrid?

Motorul V6 pe benzina de 3,5 litri si 249 CP al lui RX 450h este acompaniat de doua motoare electrice: unul pe puntea fata, de 176 CP, si unul pe puntea spate, de 86 CP. Transferul de putere intre cele trei motoare se face transparent pentru utilizator, oricare dintre motoarele electrice putand functiona si ca generator. Probabil ca cel mai interesant spectacol pentru soferul lui RX 450h este animatia, care arata in timp real modul de distribuire a puterii intre cele trei motoare.

Modul ECO al sistemului de propulsie presupune folosirea motorului electric la plecarea de pe loc (dar numai in cazul acceleratiilor moderate si numai daca acumulatorul este incarcat suficient) si adaptarea motorului termic pentru consum minim de carburant. Oricat ar parea de interesant, acest stil de condus iti va atrage cu siguranta antipatia colegilor de trafic, care nu ar intelege de ce te misti atat de greoi.

Teoretic, RX 450h poate rula si folosind exclusiv motorul electric (modul EV), dar acest mod se dezactiveaza fie la o apasare mai energica a pedalei de acceleratie, fie la depasirea unui anumit prag de viteza (in practica, aproximativ 40-50 km/h), fie nu poate fi selectat deloc, pe motive de viteza „excesiva“ sau „baterie insuficienta“. Daca te straduiesti suficient, insa, esti rasplatit cu o rulare complet silentioasa si virtual gratuita, care, din pacate, nu dureaza mai mult de 4-5 km, capacitatea bateriei fiind epuizata rapid.

Avantajul propulsiei hibride este insa valorificat din plin la acceleratiile puternice, cu pedala de acceleratie la podea. Acceleratia de la 0 la 100 km/h in 7,8 secunde nu spune nimic despre ce se intampla peste 100 km/h, dar senzatia este foarte placuta: ritmul nu slabeste deloc pana la atingerea vitezei maxime, ambele motoare electrice functionand in tandem cu motorul termic. Acest mod pare sa solicite semnificativ bateriile lui 450h, care se descarca aproape complet in timpul sprintului (cel mult 35 de secunde). Din acest moment, reprizele sunt penalizate semnificativ, motorul electric din fata fiind folosit ca generator pentru incarcarea acumulatorilor si functionarea motorului electric spate.

Transmisia integrala a lui RX 450h nu are in componenta un diferential, ci este una „virtuala“, puntea spate fiind antrenata exclusiv de motorul electric. In practica, acest sistem isi dovedeste rapid limitele, pe teren dificil puntea spate contribuind nesemnificativ la propulsie.

In final, vine si intrebarea: „Cat consuma pana la urma RX 450h?“. Raspunsul este acelasi pentru orice automobil, indiferent de sistemul de propulsie: depinde de conditiile de trafic si de greutatea piciorului drept al soferului. In cazul nostru, am reusit o medie sub 10 l/100 km fara sa ne stresam prea tare, pentru un parcurs mixt (sosea, oras si off-road) de aproximativ 350 km.

Chiar daca este inca departe de media specificata, de 6,3 l/100 km, este totusi foarte putin pentru un SUV de peste doua tone cu performantele dinamice ale lui 450h.

Adaugă un comentariu