Porsche Panamera – 911 cu patru usi

Un Porsche cu patru usi si portbagaj mare care sa fie sportiv ca un 911? Pare imposibil, dar totusi el exista si se numeste Panamera.

Un Porsche ramane un Porsche si daca e un SUV sau limuzina: sportiv pana in maduva oaselor. Porsche a construit o limuzina sportiva de lux total diferita de concurenta care vine din zona limuzinelor de lux si a coupe-urilor cu doua sau patru usi.

Panamera este cu 6 cm mai lat ca un Mercedes Clasa S si cu 2 cm mai scund ca un Mercedes CLS. Dar ofera loc suficient pentru patru persoane, iar hayonul larg – unic in lumea clasei de lux – ofera acces la un portbagaj generos de 445 litri (432 litri la Panamera Turbo).

Prin montarea scaunelor direct pe podea ca la 911, persoane inalte de peste 1,80 metri au loc suficient pentru cap si in fata si in spate. Acest lucru a fost posibil datorita formei unice a rezervorului care nu este plasat sub bancheta, ci are o forma de S, fiind desfasurat o parte sub bancheta si o parte sub portbagaj.

La condus, Panamera este un Porsche adevarat, gratie centrului de greutate coborat. Motorul este montat foarte jos, o alta premiera mondiala. Arborele de transmisie fata trece direct prin blocul motor, nefiind montat sub motor. Aerodinamica este de exceptie, Cx-ul fiind de doar 0,29, ob]inut prin capsularea podelei si utilizarea noului eleron activ. La Panamera Turbo, acesta se misca pe patru directii. In plus, masina este foarte usoara, versiunea de baza cantarind doar 1.770 kg, cu 30 kg mai putin ca Audi A8, construit integral din aluminiu. E adevarat, si Panamera are capota, usile, hayonul din aluminiu si numeroase alte componente din materiale usoare.

Panamera este disponibil cu doua motorizari si trei versiuni: Panamera S (97.738 euro cu TVA), Panamera 4S (105.297 euro cu TVA) si Panamera Turbo (138.004 euro cu TVA). Primele doua versiuni au motor V8 aspirat de 400 CP, derivat din cel de 385 CP de la Cayenne si modernizat, iar Panamera Turbo are un V8 Turbo de la Cayenne Turbo.

Doar versiunea de baza cu tractiune spate Panamera S este disponibila standard cu cutie manuala cu 6 trepte. Celelalte au standard cutie cu dublu ambreiaj PDK cu sapte trepte, optionala si la Panamera S.

Pe circuitul de la Leipzig, unde am testat masina, Panamera se comporta ca o masina sport. Nu este deloc subviratoare, iar provocata, la limita, reactiile supraviratoare sunt stapanite de sistemul PSM. Directia activa este pur si simplu fenomenala, fiind incisiva ca la 911, iar franele sunt foarte bine dimensionate si liniare in raspuns.

Panamera Turbo este de departe cea mai sportiva limuzina de pe piata, doar noul BMW Seria 7 cu directie integrala si Dynamic Drive apropiindu-se de dinamica lui Panamera. Din punct de vedere dinamic, un Mercedes Clasa S sau un Lexus LS par ca merg pe valuri. Iar daca se comanda si sistemul de bare stabilizatoare active PDCC, ruliul este eliminat aproape total si Panamera merge parca tras pe sine. Faptul ca Panamera este dinamic nu este in sine o surpriza.

Dar el este si confortabil. Pe programul Confort al suspensiei adaptive PASM, Panamera ofera mult mai mult ca un 911, fiind la nivelul lui BMW Seria 7.

Panamera este asamblat la uzina Porsche din Leipzig, alaturi de Cayenne. Caroseria vine gata vopsita de la uzina VW din Hanovra, iar motoarele provin de la uzina Porsche din Zuffenhausen.

Planurile Porsche sunt de a produce 20.000 Panamera pe an cand se va ajunge la capacitate maxima, incluzand aici si versiunile V6 si hibride, care vor aparea in vara lui 2010.

Adaugă un comentariu