Breakuri diesel stilate: Rivalitate și putere

Atenție, gabarit mare! și nu doar un vehicul de dimensiuni impozante, ci trei. Teoretic, aceste automobile sunt asimilabile clasei medii, fiind derivate ale unor serii sedan sau fastback din respectiva categorie.

Practic, sunt ceva mai mari. Ele provin de la producători care nu corespund explicit unor pretenții de lux calificat. Pe de altă parte, nu mai e vorba de versiuni break utilitar-austere, precum cele fabricate de-a lungul anilor 1990. Până la urmă, despre ce vorbim aici?

Să le privim pe fiecare mai îndeaproape. Opel Insignia Sports Tourer are o lungime de aproape 5 m și o finisare stilată, care bate deja spre opulență. Formele sale sunt rafinate, se vede destul crom pe caroserie. Mașina are o echipare consistentă în materie de sisteme de asistare a conducerii și dispune de un cuplu maxim de 400 Nm. Indiferent în ce clasă am întâlni aceste elemente, vehiculul în cauză sigur nu-i ceva de lepădat. Ceea ce nu înseamnă că Insignia Sports Tourer ar avea ceva excepțional față de concurenții săi. Sub forma actualelor generații, aceștia au evoluat într-o manieră similară. Fiecare insistă să se remarce prin câte ceva. Renault Talisman Grandtour propune chiar și o punte spate directoare, în timp ce breakul VW Passat TDI mizează pe multe detalii pretențioase, inclusiv suspensie cu tărie reglabilă. Propunerea mărcii din Wolfsburg are cea mai evidentă tentă de strălucire, însă care dintre aceste trei vehicule are mai mult de oferit din perspectiva breakurilor moderne?

Noua generație Insignia iese la înaintare cu un turbodiesel de 2,0 litri și 170 CP cuplat la o cutie de viteze automată cu 8 trepte. Renault vine cu o cilindree mai mică, motorul său 1.6 dCi furnizând 160 CP. Pentru transmisie, francezii au preferat o cutie cu dublu ambreiaj cu 6 trepte. În cazul Renault, cu totul aparte este sistemul 4Control – cel care gestionează funcția direcțională a roților din spate. VW Passat se ia în serios, punând la bătaie 190 CP obținuți de la motorizarea TDI de 2,0 litri. Cutia sa de viteze cu dublu ambreiaj are 7 trepte și asigură exploatarea considerabilei forțe motrice numai prin intermediul roților din față.

Am cam încheiat cu privirea de ansamblu. Grupul motopropulsor de la VW s-a dovedit a fi cel preferabil. Cutia de viteze execută schimbările de trepte rapid și cu finețe, aproape imperceptibil. Ezitarea tipică la kickdown a cutiilor de tip DSG încă persistă, fiind vorba despre întârzieri sesizabile în declanșarea schimbării, rezultând o sincopă în ini-     țierea accelerării care, apoi, decurge convingător. Motorul TDI e economic (s-a mulțumit cu 6,0 l/100 km în test), mai mult decât decent pe plan acustic (nu are un sunet intruziv) și realmente viguros pe o plajă largă de turație. Passat accelerează cu o ușurință impresionantă până dincolo de pragul celor 200 km/h.

Propulsorul dCi de la Renault se achită la un nivel convenabil de îndatoririle sale, dar nu fără sesizabile semne de efort. Desigur, el se află în inferioritate la capitolele cilindreei și puterii (30 CP îl separă de motorul VW). În treptele superioare de viteză, motorul franțuzesc răspunde cumva apatic la apăsarea accelerației. Transmisia nu se străduiește în mod special să facă situa- ția mai plăcută, schimbările treptelor de viteză fiind mai puțin cursive decât în cazul concurenței. Cât despre setea propulsorului de 1,6 litri înhămat la o treabă cam grea pentru el, vorbim despre un consum mai mare cu o jumătate de litru față de cel înregistrat de Passat.

Și experiența la volan oferită de Opel are câteva puncte discutabile. Consumul său în test a fost de 6,2 l/100 km, deci ceva mai mare față de al lui Passat. Nivelul performanțelor este discret inferior față de al lui Passat, iar în ambientul sonor se face simțită o frecvență pătrunzătoare, nu prea plăcută, tocmai în jurul turației de 1500 rpm, utilizată mai mereu în rularea cotidiană. De altfel, motorul cu 4 cilindri emite vibrații în cam toate regimurile. La eliberarea pedalei de frână, se simte un mic șoc în momentul plecării de pe loc. În principiu, cutia de viteze funcționează bine legat, cu observația că trecerile de la o treaptă la alta puteau fi mai fine. Destul cu inconvenientele? Încă nu. Scaunele lasă loc de mai bine în privința susținerii laterale oferite de spătar. Ar mai fi câteva aspecte neergonomice de menționat: comenzile climatizării sunt situate prea jos și butoanele sunt mici. Apoi, suportul pentru piciorul stâng vine sub un unghi oarecum incomod, dacă ar fi să așezi talpa pe el în întregime. Deși mașina are lungimea cea mai mare, portbagajul său s-a dovedit a fi cel mai mic. În fine, denivelările scurte nu sunt la fel de bine amortizate ca în cazul concurenței, fiind resimțite la bord inclusiv la viteze reduse.

Passat, în schimb, dovedește o maturitate conceptuală completă. Amortizarea lasă deoparte fermitatea seacă, iar oscilațiile caroseriei sunt bine ținute sub control. Pe drum, oferă impresii de agilitate și dezinvoltură superioare față de Opel. De altfel, masa proprie a breakului VW e cu 35 kg mai mică. Acesta e automobilul cu cele mai bune scaune, în plus rulează silențios, confortabil și se prezintă bine pe latura funcționalității. Nu prea ai ce să comentezi în privința lui Passat. Se mai fac simțite unele denivelări scurte – apropo de asta, presiunea de 2,7 bari recomandată pentru pneuri ni s-a părut cam mare.

Renault face notă aparte de manierele concurenței germane. Amortizarea pe care o oferă este mai suplă, iar zgomotul la rulare e mai redus, fiind mai puțin perceptibil în habitaclu. Pe de altă parte, Talisman suprinde prin tratarea seacă a denivelărilor scurte și frecvente. Dacă mașina e încărcată atunci când trece peste astfel de denivelări, reacțiile suspensiei tind să se amplifice, eventual să devină dizarmonice. Scaunele sunt relaxante prin consistența tapițeriei, dar astfel e estompată simplitatea ergonomiei lor. Răspunsul frânelor e mai puțin incisiv față de al concurenței.

Prețurile acestor automobile ar putea fi deconcertante pentru niște produse cu orientare practică ale unor mărci mainstream. Cu nivelurile superioare de echipare, pragul de 45.000 de euro este pasibil de a fi depășit. Ce-i drept, printre dotările disponibile se numără un head-up display (la Renault), cutia DSG și frumoasa finisare Highline (la VW) sau avansatul sistem multimedia de la Opel. Cât de compatibile sunt tenta premium cu ideea de break de clasă medie, asta rămâne o temă greu de tranșat.

Verdict

Passat câștigă testul pentru că se prezintă bine la mai toate capitolele. Noutățile cu care vine Insignia nu se ridică la nivelul așteptărilor, dar prețul său merită atenție. Talisman duce lipsă atât de spațiu, cât și de acord fin în privința prestațiilor.

 

Opel Insignia Sports Tourer      Renault Talisman Grandtour           VW Passat Variant 2.0 TDI Highline

Avans (20%)                                                               5.160                                                  6.168                                                              5.733

Perioadă de finanțare (luni)                                         48                                                        48                                                                  48

Rată lunară (valoare reziduală 0)                              617                                                       738                                                               309**

 

*Toate prețurile sunt exprimate în euro. Cu excepția cotațiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotații de leasing sunt orientative.  **Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru VW Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 190 CP, preț 28.664 euro fără TVA, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanțare 48 luni, avans 20% (5.733 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,89%, volum finanțat 22.931 euro, rata nu include CASCO și TVA. Oferta este dedicată persoanelor juridice și se supune unor termene și condiții.

Adaugă un comentariu