Comparativ Chevrolet Cruze vs Skoda Octavia vs Renault Fluence vs Mazda3 – Vedete cotidiene

Limuzinele compacte in trei volume sunt favoritele romanilor. In test, noul Renault Fluence contra lui Skoda Octavia, Mazda3 Sedan si Chevrolet Cruze.

In Romania, s-a acreditat ideea ca un model in trei volume confera un statut aparte proprietarului. Pe acest aspect au mizat Renault si Dacia in campaniile lor si putem spune ca au avut castig de cauza. In ciuda aspectului practic mai slab decat la un break sau la un hatchback, limuzinele in trei volume sunt considerate mai „statutare“ in Romania, in timp ce in Vest cererea pentru ele este mult mai redusa.

Am comparat in acest test noul Renault Fluence cu trei modele similare ca arhitectura, dar destul de diferite in comportament. Fluence este urmasul lui Megane Sedan, dar nu mai poarta acelasi nume si nici nu are chiar aceeasi platforma cu noul Megane, puntea spate fiind de la fostul Megane, iar ampatamentul este cu 6 cm mai mare ca la actualul Megane. Doar interiorul este similar. Lui Fluence i-am opus o alta masina veritabila de familie – Skoda Octavia –, echipata cu un nou motor diesel cu commonrail de 1,6 litri.

Perechea familiala Fluence/Octavia se infrunta cu duetul asiatic Chevrolet Cruze/Mazda3 Sedan, care vin cu o alta abordare. Desi au gabarite exterioare apropiate de concurenta lor europeana, acestea au interioare si portbagaje mai mici, dar pun comportamentul dinamic pe lista de prioritati. In plus, Cruze mizeaza si pe un pret fara concurenta.

Sa mai notam doua aspecte interesante: doar la Mazda3 se vede derivarea directa dintr-un hatchback, Cruze, Octavia si Fluence avand caroserii de sine statatoare, iar doua dintre modele – Octavia si Mazda3 – au punte spate independenta. Toate au motoare diesel cu commnorail, dar Cruze ofera un motor mai mare si mai puternic la un pret chiar mai mic decat concurenta.

Locul 4 Chevrolet Cruze 2.0 VCDi 125 CP

Chevrolet Cruze este o masina dinamica, cu un design superb si un pret atractiv, dar sunt lacune la spatiul interior si la materiale.

Cruze face parte din noua generatie de modele Chevrolet, alaturi de noul Spark si Aveo, promovand un design indraznet si dinamic si un pret foarte atractiv, dublat de o echipare standard de siguranta activa si pasiva completa. Practic, modelul din testul nostru, cu motor de 2 litri, este disponibil la pretul la care concurenta poate oferi doar o versiune de 1,6 litri cu 15-20 CP mai putin. Pretul foarte competitiv se reflecta insa in plasticele tari din interior, care tradeaza economiile facute, iar textura placuta din zona centrala a bordului, prezenta la versiunile superioare, nu poate schimba prea mult impresia generala.


Chevrolet Cruze dispune standard de sistem ESP

De asemenea, locul din spate este mai mic decat la concurenta, atat la genunchi, cat si la cap, iar portbagajul are un volum cu 80-110 litri mai mic decat la Renault/Skoda, este destul de ingust in zona suspensiei spate, iar capacul scurt nu permite un acces prea facil. In schimb, modularitatea este buna, creandu-se suprafata aproape plana de incarcare prin rabaterea banchetei, fara a scoate sezutul. Motorul diesel de 2 litri are viata in el dupa 2000 rpm si ofera performante mai bune decat motoarele de 1,6 litri din test, dar reprizele sunt penalizate de cutia etajata destul de lung, care are si o timonerie destul de rigida.

Cruze este agil si ar fi fost si mai placut la condus daca directia nu ar fi imprecisa. Suspensia este mai ferma, oferind un confort foarte bun la viteze de croaziera, in ciuda lipsei unei punti spate multilink, dar la viteze mici, nu amortizeaza eficient denivelarile scurte. La viteze mari, nivelul de zgomot este mai mare decat la Skoda sau Renault.

Locul 3Mazda3 Sedan 1.6 CD 109

O masina eminamente sportiva, in care placerea la condus este primordiala, in dauna altor calitati.

In spiritul zoom-zoom, Mazda ofera un comportament dinamic accentuat, fiind mai sportiva decat Cruze, datorita unei directii incisive si precise si unui tren de rulare foarte ferm, care dispune de punte spate multilink ce confera o agilitate foarte buna (aceeasi configura-
tie exista doar la Octavia). Cutia de viteze cu cinci trepte este precisa si are o cursa relativ scurta. Pozitia de condus joasa este sportiva, iar scaunele fata, bine configurate, ofera un confort foarte bun.

Motorul, de origine PSA, este ceva mai zgomotos in Mazda3 decat in Peugeot 308, insa ofera un raspuns mai bun decat al lui Skoda sau Chevrolet. Mazda3 Sedan nu este insa o masina ideala de familie. Chiar intr-o echipare medie, comparabila cu a concurentei, pretul de lista este cel mai mare din test si din echiparea TE, considerata in test, lipsesc unele echipamente prezente la concurenta. Daca am fi optat pentru alta echipare, pretul ar creste si mai mult. Totusi, pretul este explicat prin calitatea materialelor, cele la vedere fiind foarte solide si placute la atingere. Portbagajul este cel mai mic din test si, din cauza capacului mai scurt, este mai greu accesibil, la fel ca si la Cruze. Desi gabaritul exterior este comparabil cu concurenta, spatiul din spate este mai mic decat in Fluence sau Octavia.

Ergonomia este relativ complicata. Sunt trei displayuri pe bord: doua cu afisaje rosii si unul cu afisaj alb, unele informatii aparand de mai multe ori. In schimb, volanul multifunctional ajuta mult in operarea func-tiilor. Am fi preferat o afisare mai simpla si mai compacta, la fel ca la vechiul model. In plus, suspensia este prea tare pentru o masina de familie si pentru drumurile din Romania.

Locul 2Renault Fluence 1.5 dCi 105 CP

Interior spatios, ambianta silentioasa, ambianta business si un motor rafinat. Dar dinamica este pe planul al doilea.

Fluence este o adevarata masina de familie, care ofera foarte mult loc in interior, pasagerii spate avand multa libertate de miscare in toate directiile. Pacat ca bancheta spate, cu sezutul mai scurt, nu ofera un confort pe masura spatiului. Si portbagajul este mare, are o forma practica, o plasa pentru ancorarea bagajelor si un acces foarte bun. Rabaterea banchetei este insa ceva mai laborioasa ca la Cruze, dar, pe de alta parte, sezutul este fractionabil.

Fluence ar fi fost o masina perfecta de familie daca ar fi pastrat suspensia originala de la Megane, pentru Europa de Vest. Dar suspensia pentru drumuri proaste, adoptata la Fluence, cu arcuri mai tari si legaturile suspensiei mai rigide, afecteaza confortul la trecerea peste denivelari. In ciuda cilindreei mai reduse, de 1,5 litri, motorul diesel de 105 CP este rafinat si silentios, si doar fortat, in sarcina, devine usor zgomotos. Propulsorul este ajutat si de cutia de viteze cu sase trepte, singura de acest gen din test, care reduce turatia la viteze de croaziera.

In oras, Fluence este foarte placut la condus, datorita directiei foarte asistate si usoare, dar in acelasi timp sedanul lui Renault nu este un maestru al virajelor. De apreciat la Fluence este, in schimb, pozitia confortabila de sedere, mai joasa ca la alte modele Renault si scaunele bine configurate. Fluence preia in proportie de 95% plansa de bord de la Megane, exceptie facand turometrul, care este clasic si nu digital, ca la Megane. Astfel, avem aceleasi critici legate de ergonomie ca si la Megane: butoane mici la instalatia audio si meniu complicat, buton activare pilot automat pe tunelul median.

Locul 1Skoda Octavia 1.6 TDI 105 CP

Un allrounder perfect: calitate de inalt nivel, interior spatios, ergonomie perfecta. Dar victoria se plateste prin pretul relativ mare.

Vremurile cand Octavia era o masina ieftina, s-au dus. Dar, pe de alta parte, Octavia II a marcat un pas imens fata de Octavia I. Comparativ cu concurenta, calitatea materialelor este superioara la Octavia II. Ai impresia ca te afli intr-un VW sau chiar Audi. Skoda nu mai este ruda saraca a Grupului VW. Vezi in acest sens blocul climatizarii preluat de la Passat CC sau sistemul audio cu touchscreen intalnit la Golf. Nu doar din acest motiv, ergonomia plansei de bord este ideala, cu butoane mari si clare si indicatoare foarte lizibile, cu afisaj central pozitionat perfect pentru computerul de bord.

Octavia reprezinta profilul perfect de masina de familie din mai multe motive. Trenul de rulare ofera cel mai bun compromis intre confort si dinamica, Octavia fiind mai confortabila si mai agila decat Fluence si datorita unei directii care ofera un feedback mult mai bun. De asemenea, Octavia ofera cea mai silentioasa ambianta, zgomotele la rulare si la vant fiind cele mai mici din test. Spatiul interior este generos, chiar daca in spate, la genunchi, Renault ofera cativa centimetri in plus. Octavia are, de departe, cel mai mare dar si cel mai accesibil portbagaj gratie arhitecturii in doua volume si jumatate.

Noul motor cu commonrail de 1,6 litri este rafinat si silentios, insa are o lipsa de cuplu la turatii joase, lucru care se simte in oras. Cutia de viteze este precisa si se manevreaza usor, dar pe autostrada se simte nevoia unei a sasea trepte. In final, Skoda obtine victoria, dar calitatea se plateste printr-un pret comparat relativ mare.

Adaugă un comentariu