Coupé-uri cu 4 uși și hayon: Kia joacă acum în prima ligă

Genul acesta de meci,  în care la final învinge cineva din Bavaria, nu prea mai prezintă interes. În ochii celor care cunosc tradițiile celor două mărci, cu atât mai puțin: Audi și BMW au particularități devenite atât de tipice, încât anticiparea punctelor lor tari sau slabe devine o formalitate pentru ei. Plictisitor! Din fericire, prin alte părți ale lumii se inițiază proiecte demne de campionatul bavarez local.

Cine citește curent Auto Bild și-a dat seama deja că nu-i de glumit cu Stinger (versiunea V6 de 370 CP), care i-a dat o lecție lui Jaguar XE și n-a pierdut tocmai rușinos în fața lui Audi S5 Sportback. Testul de față se referă la un nivel mai mic de putere, cel situat în apropierea pragului de 250 CP. Kia Stinger iese la înaintare cu 255 CP și, având tracțiune pe roțile din spate, devine rivalul direct al lui BMW 430i Gran Coupé. Cel de-al treilea automobil implicat este un A5 Sportback, al cărui motor turbo furnizează exact aceeași putere ca și motorul BMW (252 CP), numai că aceștia sunt exploatați prin intermediul tracțiunii integrale. Să nu uităm de avantajele practice ale acestui gen de caroserie: accesul la portbagaj se face printr-un hayon generos dimensionat.

Ce avem noi aici: sedanuri-Coupé cu motoare cu 4 cilindri.

Să luăm loc la bord, mai întâi în Audi. Ce plăcere! Calitatea finisării este cea mai bună, fie că vorbim de materiale, fie de asamblare. Ergonomia nu lasă loc de comentarii, nici măcar în privința locurilor din spate: poziția de ședere este neașteptat de comodă, iar spațiul e convenabil chiar și pentru persoane înalte de 1,90 m. Bineînțeles, cel mai impresionat de ambianța din mașină va fi cel ce va ocupa postul de conducere. Tabloul de bord virtual, a cărui configurație poate fi schimbată, acordând prioritate fie instrumentelor, fie navigației, este ceva încă neegalat. Indiferent care grafică e aleasă, imaginea arată excepțional.

Trecând în BMW, ochii îți rămân pe reușitul volan sport cu trei brațe. Dincolo de el, se văd cadranele cu formă clasică și nu se poate să nu încerci o senzație de nostalgie în comparație cu ceea ce ai văzut la bordul lui Audi. Din punct de vedere estetic, instrumentele din BMW arată foarte bine și conving pe tema sportivității premium. Întreaga sa planșă de bord este o expresie a acelei tratări ergonomice bine studiate și care evită de departe opulența gratuită sau elementele de frivolitate. Într-o ambianță sobră, de maximă seriozitate, constați că te acomodezi foarte ușor cu comenzile mașinii și asta n-ai cum să nu apreciezi. Scaunele sport oferă corpului o susținere laterală ireproșabilă, iar butoanele de pe partea orizontală a consolei centrale sunt perfect puse la îndemână. Locurile din spate nu sunt la nivelul celor din Audi: cei mai înalți de 1,80 m vor resimți limitele spațiului, iar tapițeria banchetei este destul de tare. Ca să intri acolo, trebuie să te ondulezi pe lângă montantul din spate al caroseriei, după care te lași să cazi pe banchetă.

Nici în Kia nu e prea amuzant să stai în spate și asta pentru că sub scaunele din față nu este deloc spațiu pentru picioare. Păcat, pentru că, altfel, lungimea considerabilă a ampatamentului a degajat destul spațiu în zona genunchilor. Mașina se prezintă bine în privința senzației de spațiu și asta îngreunează formularea clară a ceea ce nu convinge în privința ambianței interioare. Însă noi ne-am dat seama – e ceva invizibil: mirosul materialelor plastice turnate care vine din gurile de ventilație și de la destule dintre elementele situate în partea de jos a habitaclului. Designerul Peter Schreyer (cel care a creat Audi TT sau Golf IV) nu are aici o vină explicită, dar faptul afectează efortul său creativ. Răsufli și te lași pe spate în scaunul de la volan: excelentă poziție de conducere…

 

Cum merg: două oferă sportivitate, cealaltă – orice

 

Primul vot favorabil l-a primit Kia după numai câteva sute de metri. Ce sunet poate să scoată motorul său! Chiar și în programele de rulare sport, Audi și BMW nu sună comparabil. Să nu uităm că Stinger are sub capotă motorul variantei cu caracter competițional Hyundai i30N, de a cărei punere la punct s-a ocupat un anume Albert Biermann. Da, este unul și același personaj cu cel care pregătea BMW-urile diviziei M pentru cursele de modele de turism. De această dată vom spune că a exagerat un pic, din moment ce Stinger are de mers și prin orașe, unde nu toată lumea va aprecia spectacolul. Suspensia punții din față se simte cam prea dură, de asemenea, și nu lucrează chiar silențios. În afara orașelor, Stinger se dovedește a fi un atlet complet. La viteze mari, volanul devine un pic sensibil, ceea ce presupune corecții fine. Diferențialul din spate e cu alunecare limitată, ceea ce accentuează sportivitatea mașinii și generează răspunsuri la accelerație mai nervoase atunci când roțile din față sunt bracate. Asta poate să placă sau nu. Ceea ce sigur nu va plăcea: consumul mediu de 10,3 l/100 km. Cel maxim se ridică la peste 15 l/100 km – aspect deja negativ. Motiv de cartonaș galben în acest meci, dar jocul merge mai departe.

BMW și Audi au maniere mai galante. 430i Gran Coupé consumă, în medie, 8,4 l/100 km, cu vreo 2 l mai puțin decât Kia, iar în cazul lui A5 s-a obținut cifra de 8,7 l/100 km. Continuarea descrierii comportamentului este pe măsura unor înalte pretenții. și la BMW s-a simțit ceva duritate în funcționarea punții din față, dar finețea direcției și funcționarea silențioasă a suspensiei denotă superioritate. Puntea din spate nu „face pe nebuna' niciodată în regim de conducere rapidă, de unde rezultă o înlănțuire cursivă a virajelor sub accelerație – doar nu degeaba se spune că aceste mașini inspiră o bucurie a conducerii. ESP-ul e de cea mai înaltă clasă, intervenind într-adevăr numai atunci când e nevoie și fără a genera bruscări. Rafinarea dinamicii lui BMW trece și prin cutia automată cu 8 trepte furnizată de ZF. Aceasta preia cuplul motor fără ezitări, execută scurt schimbările, la turații impecabil alese și fără șocuri. BMW merge foarte bine și nu-ți vine să renunți la ideea asta nici după ce vezi ce face Audi. Pe scurt, automobilul mărcii din Ingolstadt frizează perfecțiunea. Dincolo de modurile de rulare standard, ai posibilitatea de a personaliza foarte liber comportamentul mașinii, reglând răspunsurile direcției, accelerației și suspensiei. Îți poți afla astfel un compromis propriu la îmbinarea sportivității cu confortul. În plus, datorită tracțiunii integrale, aptitudinile dinamice ale lui A5 Sportback se dovedesc a fi evident superioare. Direcția sa este cea mai fină – prin comparație, la BMW se simte o mică sensibilitate în jurul poziției neutre.

 

Ce ai de plătit: Kia îți mai lasă bani pentru altă mașină

Audi, echipat la pretențiile reale ale mărcii și având tracțiune integrală, e semnificativ mai scump decât BMW. Acesta va face deliciul celor care preferă o sportivitate în notă clasică, într-o ambianță mai degrabă marțială. Personalitatea lui Stinger se exprimă bine în mers și prin designul exterior. Cel interior nu poate fi blamat, dar materialele nu sunt la nivelul celor din BMW sau Audi. Echiparea e generos garnisită și, pentru a avea o mașină cu de toate, e suficient să achiziționezi așa-numitul pachet 15. În aceste condiții, Kia rămâne cu aproximativ 10.000 de euro mai ieftină decât Audi. Din nefericire, 10.000 e și numărul de kilometri la care trebuie să te prezinți la service pentru revizie – agasant…

 

Verdict

A5 Sportback nu a ratat victoria, scoțând la înaintare tehnologie de vârf, dinamică de elită și un ambient interior premium rafinat. |n acest test, nu a existat un sedan fastback mai bun. Jos pălăria și pentru BMW, a cărui platformă tehnică nu mai este defel la prima tinerețe, dar se comportă remarcabil. Kia: un newcomer care își merită fiecare bănuț!

Citește și Kia Stinger, un duș rece pe cei bogați și frumoși

 

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI    62.670  euro               BMW 430i Gran Coupe Sport    58.966 euro        Kia Stinger 2.0 T-GDI AT GT 42.824 euro

Avans (20%)                                           10.006                                                                                      9.910                                                                             7.197

Perioadă de finanțare (luni)                   48                                                                                                    48                                                                          48

Rată lunară (valoare reziduală 0)               528**                                                                                    1.185                                                                          861

 

*Toate prețurile sunt exprimate în euro. Cu excepția cotațiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotații de leasing sunt orientative.  **Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 252 CP quattro, preț 50.031 euro fără TVA  (cu bonus financiar 5% aplicat, ce obligă la încheierea asigurării CASCO prin Porsche Asigurări), produs PERFECT LEASING, perioadă de finanțare 48 luni, avans 20% (10.006 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,09%, volum finanțat 40.025 euro, rata nu include CASCO și TVA. Oferta este dedicată persoanelor juridice și se supune unor termene și condiții.

Adaugă un comentariu