Limuzine low cost – Buget de criza

Renault a lansat un nou Symbol, iar Dacia a modificat Logan mai mult decat pare la prima vedere. Motive suficiente pentru a realiza un test comparativ intre cele doua modele ale grupului Renault, Chevrolet Aveo si Hyundai Accent.

Inevitabil, criza internationala afecteaza tot mai evident si Romania. Vanzarile sunt in scadere, mai ales in segmentele de preturi mici, unde cumparatorii sunt afectati de criza creditelor si asaltati de oferta second-hand.

Insa importatorii incearca sa reactioneze, venind cu oferte tot mai atractive si cu modele noi. Este si cazul limuzinelor compacte low-cost in trei volume. Grupul Renault si-a imbunatatit oferta cu noul Symbol (s-a renuntat la numele Clio) si cu faceliftul lui Dacia Logan, care au de infruntat concurenta acerba a lui Chevrolet Aveo si Hyundai Accent.

Dacia Logan demonstreaza ca un model low cost poate fi si de calitate
Dacia Logan este o mare si placuta surpriza dupa facelift. Desi la prima vedere nu pare, modificarile sunt de substanta. Logan ruleaza acum pe pneuri Continental, care ofera o tractiune mult mai buna decat pneurile low cost Montana sau Barum, care au echipat, in diverse momente, Logan de dinainte de facelift.

Dacia nu anunta modificari importante la suspensie, dar noul Logan are o tinuta de drum mai ferma, ruliul s-a redus, iar multumita si pneurilor, masina nu mai este atat de subviratoare. S-a pastrat si comportamentul ei subvirator progresiv, care confera incredere celui aflat la volan.

Dozarea fortei la pedala de frana este liniara, sistemul ABS fiind standard la echiparea Prestige considerata in test. Din pacate, sistemul de franare este, in continuare, doar cu discuri pline in fata si tamburi pe spate, care costa cativa metri in plus la franarea de la 100 km/h fata de Accent.

Motorul lui Logan trage foarte bine, avantajat si de cilindreea mai mare, dar, surprinzator, consuma si cel mai putin, desi este cel mai puternic model din test. Dintre toti concurentii din test, Dacia este singura masina veritabila de familie. Si asta, pentru ca este singura masina cu un ampatament de masina compacta, care este cu 13-15 cm mai mare ca la concurenta.

Acest lucru este evident la locurile din spate, spatiul pentru genunchi la Dacia, fiind, de departe, cel mai mare. In plus, si spatiul pentru cap este cel mai generos. Portbagajul are un volum foarte mare, are deschidere larga si este foarte accesibil, dar, din pacate, nu se ofera nici acum bancheta rabatabila si fractionabila.

In interior, sunt foarte multe lucruri noi. Materialele de bord arata mult mai bine, bancheta spate este mai confortabila, clantele interioare de la usile fata sunt, in sfarsit, de bun simt si functionale si a aparut si a treia tetiera spate, in forma de virgula, care se poate cobori mai mult pentru a nu deranja vizibilitatea spre spate.

S-au schimbat unele lucruri si la ergonomie, fiind modificat butonul de recirculare a climatizarii manuale. Nu mai este liniar, dar tot nu este un exemplu de ergonomie. La acest capitol, Dacia nu a progresat si este singurul lucru cu adevarat criticabil, alaturi de nivelul de zgomot, cel mai mare din test. Pozitia de condus beneficiaza acum de volan reglabil pe inaltime, pe langa scaunul reglabil pe inaltime, existent si in trecut la echiparea Prestige.

Symbol: mai scump, dar mai slab ca Logan
Asteptam mai mult de la noul Renault Symbol, chiar daca este construit pe aceeasi platforma cu vechiul model. Si la caroserie sunt modificari putine, chiar foarte putine. In spate, se sta in continuare la fel de prost, locul la cap fiind cel mai mic din test, iar cel pentru picioare este comparabil cu cel din Accent sau Aveo, adica la fel de ingust.

Portbagajul are aproape acelasi volum ca si inainte (506 litri), dar ce folos?! Se ofera o bancheta rabatabila, dar a ramas traversa dintre interior si portbagaj si nu prea poti incarca obiecte lungi.

O modificare de substanta s-a produs la scaunele fata. Pozitia de condus este mult mai joasa si mai comoda. In sfarsit, cei de la Renault ne-au auzit dupa ce am criticat ani de-a randul acest lucru. Dar, din nou, treaba a fost facuta doar pe jumatate. Scaunul continua sa aiba un spatar si un sezut scurt, fiind obositor la drum lung.

Plansa de bord a primit climatizare automata, oferita optional, pentru doar 175 euro. Dar nu este un mare avantaj, pentru ca blocul climatizarii este plasat mult prea jos, iar butoanele sunt mult prea mici. Si sistemul audio este un exemplu de „asa nu“. Este greu de operat si absolut deloc intuitiv.

In schimb, noul Symbol este cel mai silentios model din test. Trenul de rulare si motorul sunt mai silentioase, la viteze peste 120 km/h, fiind perceput doar suieratul din jurul oglinzilor. Confortabil ca si Logan, Symbol are o tinuta de drum buna, similara lui Logan, cu deosebirea ca ruliul caroseriei este ceva mai mare. Franele nu sunt la fel de bine dozate ca la Dacia, dar distanta de franare este ceva mai scurta decat la Logan, insa nu semnificativ.

Cutia de viteze este etajata putin mai lung ca la Logan (3.800 rpm in treapta a V-a la 120 km/h la Clio, fata de doar 3.400 rpm la Dacia) si este penalizata de reculul din schimbator, foarte deranjant.

Duetul franco-roman a invins dublul coreean
Hyundai Accent nu mai este un model foarte nou, insa se tine inca bine. Are cea mai incisiva directie, fiind foarte placut de condus. Accent era recomandat ca cel mai agil din clasa sa, lucru demonstrat in numeroase alte teste comparative pe care le-am realizat de-a lungul timpului. Dar, de aceasta data, el a fost incaltat cu pneuri Pirelli P3000, surprinzator de slabe. „Urlau“ la fiecare viraj si „chitaiau“ chiar la schimbarea brusca din treapta a doua in a treia.

In plus, masina de test subvira prea mult, tot din cauza pneurilor, pentru ca Accent era o masina care in trecut subvira mai putin decat Dacia. In acest test, din pacate, a fost invers. Accent continua insa sa aiba cele mai bune frane, cele mai scurte distante de franare, fiind singurul cu discuri ventilate pe fata si discuri pe spate.

Pozitia de condus este comoda si ergonomica, scaunele sunt mari, dar spatarul lor este cam plat si putin prea tare. Plansa de bord este un exemplu de ergonomie la aceasta clasa, totul fiind la indemana si mult mai bine organizat ca la Clio sau Logan.

In spate, locul nu este foarte mare, dar Accent ofera mai mult decat Clio si Aveo. Unghiul intre bancheta si spatar este mai larg si, de aceea, se sta mai confortabil in spate decat in orice alt model.

Portbagajul nu este foarte mare si regularitatea formei lui este afectata de pasajele proeminente ale rotilor spate. Accesul este insa mai bun decat la Clio si marginea de incarcare este mai joasa.

Totusi, Accent este avantajat de prezenta banchetei spate fractionabile, care ii confera o modularitate superioara. Accent este si singurul concurent cu sase airbaguri standard, o raritate in acest segment.

Chevy Aveo are acum acelasi pret cu Logan
Chevrolet Aveo intra neschimbat in al patrulea an de fabricatie, de cand a fost schimbat numele: din Kalos in Aveo. Modelul sud-coreean este destul de mic in interior, mai ales in spate. Locul pentru cap este ceva mai mare decat la Clio, dar cel pentru picioare este foarte stramt.

In fata insa, se sta foarte bine. Scaunele fata sunt cele mai bine configurate din test, au o sustinere laterala buna si sunt confortabile. Plansa de bord este foarte aratoasa si ergonomica, din acest punct de vedere atat Chevrolet, cat si Hyundai fiind exemple de urmat.

Volumul portbagajului este, de asemenea, destul de mic, la fel ca si in cazul lui Hyundai, iar bancheta spate este doar rabatabila.

Motorul lui Aveo este destul de vioi la acceleratii si se tureaza relativ usor, dar elasticitatea lui este penalizata de cutia de viteze, care are treptele prea lungi. Reprizele dureaza mai mult decat la concurenta.

Directia este prea larga si indirecta, feedback-ul ei fiind si mai redus ca la concurenta. La limita, ruliul este destul de pronuntat si masina nu are o reactie subviratoare normala. Se inclina si pleaca cu totul intr-o miscare de translatie, nefiind previzibila pentru un sofer normal.

Suspensia este moale, dar amortizarea denivelarilor scurte este destul de seaca. Aici, Chevrolet are multe de invatat de la Logan si Symbol. Dozarea pedalei de frana nu este deloc liniara si, desi nu am masurat distantele de franare dupa zece franari consecutive, am remarcat la coborarea pe viraje succesive un efect de fading, pedala devenind rigida, si distantele de franare mai lungi.
 

La final, victoria revine Daciei. Nu este deloc o surpriza, desi pentru multi asa pare a fi. Tinuta de drum mai ferma, confortul foarte bun, spatiul interior foarte generos, portbagajul mare, calitatea materialelor in crestere sunt atuuri de neconstestat.

Daca ar fi si mai silentioasa si ar avea un bord mai ergonomic, Dacia Logan ar fi masina low cost ideala. Dar si asa, este cel mai bun compromis. Iar dupa facelift, compromisurile sunt mai putine. Sigur, Logan 1.6 16V Prestige nu mai este chiar asa de ieftin. Costa, cu cele cateva optionale, 10.000 euro. Dar merita fiecare banut, pur si simplu pentru ca nu exista alternativa de masina noua mai ieftina cu aceleasi calitati.

Accent este elegant si sportiv, dar scump
Hyundai se claseaza pe locul al doilea, pierzand, in primul rand, din cauza pneurilor, care afecteaza tinuta de drum si calitatea sa de sportiv al clasei. Prezentarea interioara si ergonomia buna sunt puncte forte, ca si nivelul de siguranta conferit de pachetul de airbaguri si sistemul performant de franare. Insa Accent nu mai este ieftin, pentru ca altii au oferte mai competitive.

In contextul actual, o limuzina low cost este solutia ideala
Renault a pierdut numele Clio si a ramas doar Symbol, poate pentru a sugera ca nu mai face parte din familia moderna a lui Clio. Unele puncte negative nu au fost remediate de la vechiul model: configurarea scaunelor fata, spatiul din spate, mai ales cel pentru cap, ergonomia sistemului audio si a climatizarii.

S-a imbunatatit insa remarcabil pozitia de condus si nivelul de zgomot, calitati care se adauga confortului foarte bun al suspensiei. Dar si noul Symbol este destul de scump. Cel mai ieftin model din test, Chevrolet Aveo, a obtinut insa si cele mai putine puncte, fiind penalizat de interiorul mic, de tinuta de drum fara un feedback clar si progresiv, de franele slab dozate si distantele de franare lungi, de cutia prea lunga si de directia prea indirecta.

Aveo ofera, in schimb, o pozitie buna de condus, scaune fata foarte bine configurate si o plansa de bord aspectuoasa si ergonomica. In aceasta perioada, Aveo are si atuul celui mai mic pret din test, gratie promotiei cu TVA-ul gratuit.

Adaugă un comentariu