Porsche Cayman S vs Porsche 911 Carrera – Nu te supara, frate!

Cat de departe este Cayman S ca performante de fratele mai mare Carrera 911? Am testat aceste doua modele pe circuitul de la Sachsenring, iar rezultatul poate parea surprinzator.

Acest lucru era de asteptat la un moment dat: un Cayman a reusit sa dea jos de pe podium monumentalul 911. In fata noastra se deruleaza un fel de „Moartea regelui“, in care cronometrul este neiertator.

Cayman S a reusit sa treaca linia de sosire cu exact 0,39 secunde mai repede. Diferenta dintre Porsche Cayman S PDK si Porsche 911 Carrera PDK este de doar 25 CP. Cayman are insa un mic avantaj in ceea ce priveste greutatea, fiind mai usor.

Porsche cere pentru Carrera 17.000 de euro mai mult decat pe Cayman. Chiar si cei mai inraiti fani ai lui 911 ar trebui sa-si puna o intrebare: merita oare sa platesti in plus pentru 911 Carrera valoarea unui VW Golf nou bine dotat?

Cei din Zuffenhausen au avut un motiv serios atunci cand au controlat foarte bine pana acum dezvoltarea lui Boxster si Cayman. Exista mereu frica ca acestea ar putea canibaliza „Sfantul“ 911. Faptul ca acest concept de masina cu motor amplasat central poate suporta performante mai mari decat cele oferite de fabrica este dovedit de tuneri, cu creatiile lor de peste 400 CP. Oricum, oficial, Cayman S livreaza 320 CP.

Noul motor cu injectie directa este derivat din cel de la 911 Carrera, dar, datorita unei curse mai scurte cu 4 mm, acesta are o capacitate cilindrica mai mica cu aproape 200 cmc. Din aceasta cauza, cuplul maxim are o valoare mai mica cu 20 Nm. Cutia cu dublu ambreiaj PDK, disponibila la Porsche inca din anii ‘80 in Grupa C, este in dotarea celor doua masini testate de noi. Atat intr-una, cat si in cealalta, isi face treaba perfect. Schimba treptele fara sa intrerupa puterea si o face foarte rapid. La kickdown, cutia PDK schimba intr-o clipita din treapta a saptea direct in a doua. Este pacat insa ca padelele de la volan nu ne-au convins de ergonomia sau logica lor.

Totusi, a devenit o lege nescrisa ca prin maneta din stanga volanului sa cobori treptele, iar cu cea din dreapta sa treci in cele superioare. Contrar logicii, la Porsche, schimbarea treptei in una superioara se face prin apasarea manetei in fata, iar pentru trecerea intr-una inferioara maneta trebuie apasata inspre sofer. Aceeasi schema se aplica si pentru schimbatorul de viteze din consola, daca se alege modul manual. Astfel, este nevoie de putina obisnuinta pentru a folosi cutia PDK fara a schimba uneori gresit.

Cand vine vorba de pista de curse, cei doi frati pot produce foarte multa placere. Ambele modele au o directie comunicativa si precisa, care faciliteaza mentinerea masinii pe trasa ideala. In curbele rapide, Carrera cere mai putine corecturi ale directiei si ramane – in ciuda ampatamentului mai mic – putin mai rapid. Primul lucru pe care il criticam de obicei la 911 era manevrabilitatea, insa acum masina a devenit mai stabila si ofera mai multa incredere, incat nici nu iti vine sa crezi ca te afli intr-o masina cu motor amplasat in spate. Bineinteles ca unor soferi le place sa produca drifturi spectaculoase cu Carrera, pentru ca este foarte usor daca ai experienta.

Daca actionezi pedala de acceleratie cu prudenta, poti fi recompensat cu o tura de circuit foarte rapida. Cayman da dovada de un caracter ceva mai salbatic: nu stie ce este aceea subvirare, vireaza usor si ramane neutru, iar la iesirea din viraj parca musca din pista. Acest model cu motor central este un adevarat sportiv, iar limitele sale dinamice sunt foarte inalte.

Ar fi exagerat daca i-am denumi comportamentul nesigur, insa, totusi, nu este la fel de previzibil precum Carrera. Modelul 911 este acel Gran Turismo pretabil folosirii zilnice, cu doi pasageri si ceva bagaj, si este mult mai confortabil pentru a pleca in concediu. Cayman S este insa pentru soferii sportivi, carora le place sa se lupte cu masina. Daca reflexele pilotului sunt corecte, atunci relatia cu acest model sportiv cu motor central este una extrem de incitanta.

Din punct de vedere al condusului, Cayman S ii poate arata eleronul spate legendarului 911. Si, pentru a rezolva si problema concediului, cumparatorul de Cayman va mai ramane cu bani si pentru un Golf.

Adaugă un comentariu