Seat Arona în primul test comparativ: noua clasă conducătoare

SUV-urile, ca dinozaurii:  după ce primele generații au fost mari, zgomotoase și consumatoare, a urmat o fază de adaptare la mediu și reducere a dimensiunilor.

Mai întâi au ajuns la gabaritul lui Tiguan, apoi s-au micșorat până la cotele lui Mokka. Acum s-a ajuns la mărimi asimilabile ideii de S, aici un bun exemplu fiind Renault Captur – lungimea sa abia dacă trece de 4 m, ceea ce nu l-a împiedicat să devină favoritul pieței europene în acest segment cu creștere explozivă. Mai ieftine, mai manevrabile, mai înalte și, uneori, mai încăpătoare decât automobilele tradi- ționale de clasă compactă, SUV-urile de clasă mică ar putea să însemne finalul supremației pentru clasa lui Golf.

Creșterea prizei la public a SUV-urilor mici ne demonstrează că în respectivul sens ne îndreptăm. Cumpărătorii, oricât de tradiționaliști ar fi, nu pot să nu aprecieze avantajele lor funcționale, prețul atractiv și exploatarea mai puțin costisitoare. Automobilele acestea beneficiază implicit de argumentele celor mai recente perfecționări tehnologice pe toată linia (grupuri motopropulsoare și posibilități de echipare), prestațiile lor nelăsând nimic de dorit. Atât prețurile ofertelor, cât și costurile de alimentare curentă rețin atenția prin valorile decente.

Nu-i de mirare că s-a creat deja o presiune din partea pieței, care îi împinge pe toți producătorii generaliști către segmentul SUV-urilor mici, situat ca profil de utilitate undeva între monovolumele mici și hatchback-urile tipice clasei compacte. În zona men- ționată se naște, de fapt, o clasă nouă. Kia Stonic se face remarcată prin tratarea bicoloră a caroseriei, ducând cu gândul la o sportivitate gen GTI – de fapt, nu-i chiar așa.

Seat Arona a fost prima ofertă a grupului VW în clasa SUV-urilor mici și are șanse să deturneze o clientelă orientată în prealabil către VW Touran sau Tiguan. Arona ilustrează viziunea dinamică a mărcii Seat, iar calitățile sale dau de bănuit că va ajunge departe. Grupul german are gânduri mari cu conceptul său, urmând ca varianta VW a lui Arona, modelul T-Cross, să fie lansată în a doua parte a anului 2018. E de așteptat ca prețul și echiparea sa să fie superioare față de Arona, însă va rezulta și un prilej de confuzie: ei vor avea de ales între un SUV Polo (T-Cross) și un mic SUV Golf (T-Roc), foarte apropiate ca tehnică și prestații.

Pentru a mai lumina situația, includem și o comparație sumară între Seat Arona și Audi Q2 (platforma lui T-Roc).

 

Renault Captur TCe 120

 

De necrezut ce bine arată după patru ani de la lansare! Mai vizibil decât la celelalte mașini, Captur e jumătate van, jumătate SUV: bancheta din spate culisează, pragurile sunt joase, montanții parbrizului sunt mult înclinați și groși – notăm aici o oarecare obstrucționare a vizibilității. Locurile din față nu sunt excepțional de spațioase, dar pasagerii din spate sunt răsfățați în această privință (dacă nu sunt mai mult de doi). Personalizarea bine studiată a interiorului face ambianța foarte plăcută. Scaunele sunt comode, având dimensiuni trasate fără rezerve. Torpedoul constă dintr-un sertar gigantic. Propulsorul turbo de 1,2 litri își face auzit destul de discret sunetul în mers și răspunde fără efort la accelerație, chiar dacă nu poate oferi sprinturi impresionante. Consumul din test (6,8 l/100 km) nu impresionează în mod special pe latura economică, iar dozarea cu feedback diluat a asistării direcției deconcertează oarecum. Nu se poate vorbi despre vreo tentă sportivă în cazul său, suspensia având reac- ții realmente ferme doar când mașina nu este în sarcină.

 

Opel Crossland X 1.2 DI Turbo

 

Încă un Van la jumătate! Pachetul practic (opțional) face din Crossland X un maestru al modulării spațiului. Întâlnim aici cea mai manevrabilă banchetă spate și cel mai mare portbagaj (de la 410 la 1255 l). Suspensia e bine calibrată pentru o utilizare cotidiană lejeră, oarecum dinamică. Dezvoltând 133 CP, motorul cu 3 cilindri e capabil de prestații bune (206 km/h) și conducătorii celorlalte modele din test vor constata că la Opel au de folosit mai rar schimbătorul de viteze. Scaunele ergonomice conforme normelor AGR au multe posibilități de reglaj, iar sistemul multimedia și serviciile OnStar adaugă o notă hightech convingătoare. Sub forma acestei mașini recunoaștem ceea ce ar fi trebuit să fie un succesor al lui Meriva. Dozarea asistării direcției rămâne perfectibilă, iar levierul cutiei de viteze tinde să agațe. Soliditatea consolei centrale nu e tocmai „beton”, după cum dau de înțeles unele zgomote în mers.

 

Kia Stonic 1.0 T-GDI 120

 

Stonic e un SUV? S-ar spune că aici a fost aleasă o solu-  ție creativă mai subțire, de genul restilizării lui Rio și montării scaunelor la o înălțime mai mare cu 59 mm. La astfel de mașini se face observată moștenirea conceptuală legată de clasa mică, în cazul lui Stonic reținând atenția spațiul limitat pentru picioare la locurile din spate și aspectul simplist al materialelor de finisare. Planșa de bord nu presupune mai mult de câteva secunde pentru acomodarea cu tot ceea ce se află acolo. La rândul său, motorul manifestă sinceritate: „salut, suntem trei cilindri care muncim aici și sperăm să vă placă sunetul vibrant pe care îl scoatem”. Comportamentul suspensiei este lipsit de subtilități, amortizarea fiind mai degrabă seacă – măcar feedback-ul despre tendin-    țele de mers ale mașinii e clar. Stonic are o certă notă incisivă și conducerea sa sportivă, inclusiv pe softroad, se poate dovedi a fi amuzantă – dar nu cumva de la un SUV așteptam o ambianță mai relaxantă? În ambiția lor de a merge departe, coreenii au făcut o mașină cu tușă dinamică, bine gândită în ansamblu.

 

Seat Arona 1.0 Tsi

 

În ce loc ți-ai dori mereu să fii? Probabil pe scaunele lui Arona. Se stă bine în spate, iar zona din față e foarte aerisită. S-a lucrat cu multă atenție la acest interior, spre satisfacția celor mai preocupați clienți. Înălțimea scaunului de la volan e cu 20 mm mai mică decât la Captur, însă vizibilitatea panoramică e perfect asigurată. Niciun prilej de confuzie la planșa de bord, eventual muchiile evidente și materialele simple vor face o primă impresie reticentă. Aici Seat este afectat de distanța în jos care trebuie păstrată față de marca VW. Referitor la conducere, acest factor iese din discuție – acesta e un capitol la care nu se fac compromisuri. Direcția are acuratețe și o asistare realist dozată. Propulsorul răspunde viguros și asta în condițiile în care prezintă cel mai mic consum mediu din test: 6,2 l/100 km. Rularea ar fi fost mai confortabilă cu jante mai mici de 18 inchi (opționale), ceea ce ar fi însemnat și o economie la bani.

 

Arona versus Q2: cursă strânsă

 

Cum se prezintă Arona față de Audi Q2? Diferențele sunt mai mult formale. Q2 e cu 50 mm mai lung, dar – surpriză – dimensiunile sale interioare nu sunt mai mari. Arona valorifică mai bine interiorul caroseriei sale, fie că vine vorba de lățimea la nivelul umerilor, fie de spațiul la picioare al locurilor din spate. Totuși, respectivele avantaje sunt greu de sesizat altfel decât prin măsurători. Mult mai clar iese în evidență deosebirea dată de calitatea finisării în cazul acestor două automobile: materialele, forma scaunelor, aspectul tapițeriei și posibilitățile de dotare (inclusiv infotainment) explică diferența de preț considerabilă dintre Seat și Audi. Pe latura dinamică, amintim despre Q2 că folosește platforma Golf, deci are ecartamentul din față mai lat cu 61 mm și ampatamentul mai lung cu 40 mm. Audi are o atitudine rutieră mai matură, mai rafinată, confirmându-și superioritatea față de Arona (platforma VW Polo).

 

Verdict

Seat nu-i cel mai înalt de aici, însă stabilește standardele de calitate și dinamică ale testului. Și spațiul interior e un argument bun. Kia forțează nota originalității. Opel și Renault prezintă aspecte perfectibile.

 

                                             Renault Captur TCe 120              Opel Crossland X 1.2         Kia Stonic 1.0 T-GDI 120       Seat Arona 1.0 Tsi

 

Avans (20%)       euro                                   3625,20                                                2981,40                                                     2874,00                        3480,00

Perioadă de finanțare (luni)                               48                                                                48                                                         48                                    48

Rată lunară (valoare reziduală 0)                     390,47                                                  356,54                                                     343,70                         171,00*

 

*Toate prețurile sunt exprimate în euro. Cu excepția cotațiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotații de leasing sunt orientative.  **Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru SEAT Arona Xcellence 1.0 EcoTSI 115 CP, preț 17.400 euro fără TVA, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanțare 48 luni, avans 20% (3.480 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,89%, volum finanțat 13.920 euro, rata nu include CASCO [i TVA. Oferta este dedicată persoanelor juridice și se supune unor termene și condiții.

 

taguri
Adaugă un comentariu