VW Passat Variant vs Citroen C5 Tourer – Maternitati diferite

Asa au fost si nu se vor schimba. Ei, constructorii de automobile, sunt diferiti. In acest test, nemtii aduc VW Passat Variant, iar francezii Citroën C5 Tourer.

Chiar daca stiu bine ca nu spun ceva nou, nu am facut afirmatia de dragul vorbelor, ci pentru a confirma ca lucrurile nu s-au schimbat cu trecerea anilor. Intocmai cum spunea Ecleziastul, „ce a fost va mai fi si ce s-a facut se va mai face; nu este nimic nou sub soare“.

Concret, fiecare dintre cei doi constructori porneste de la filosofii diferite in a construi automobile si, automat, are tinte diferite in piata.

Passat a venit pe lume inaintea lui C5. Si acest lucru se vede. Este mai retinut la design.

Vizavi de design, Passat este modelul mai in varsta al testului, cel care nu prea are multe de spus dincolo de rigurozitate si spirit practic. Nu prea stie sa te atraga. In schimb, C5 te captiveaza total. Are ceva numai al lui. Nu poti spune ca seamana cu… sau ca aduce a…

Aici este segmentul unde francezii joaca tare. Si lung. Dar si greu. Lamuresc imediat ultimele fraze. C5 Tourer (4.829 mm lungime) este mai mare ca dimensiuni decat Passat (4.774 mm). Interioarele celor doua sunt, practic, asemanatoare ca utilitate si modularitate. Banchetele locurilor din spate ale celor doua competitoare se pot rabata fractionat, iar dupa plierea completa a acestora ramane o suprafata de incarcare plana in ambele cazuri.

Astfel, Passat Variant poate inghiti 1.731 litri, in timp ce C5 Tourer poate fi incarcat doar cu 1.490 litri. In mod normal, fara rabaterea banchetelor, portbagajul lui Passat are o capacitate de 603 litri, iar cel al lui C5, 533 litri.

Ca spatiu interior, cele doua modele par asemanatoare, cu toate ca cifrele arata un usor avantaj pentru francezi. Si odata asezat in C5, locurile lui din spate iti lasa intocmai aceasta impresie. Citroen C5 Tourer cantareste 1.701 kg, in timp ce Passat ajunge la 1.563 kg. Iar aceste valori se resimt concret in volan, deci, in tinuta de drum a celor doua. Si mai au un impact. In dimensiunile interioare. Unde C5, asa cum era si de asteptat, puncteaza.

Dar daca tot am amintit de volan, trebuie sa vorbesc si despre un aspect care tine si el tot de volan si care este traditional la Citroen. Suspensia. Adica Hydractive III. Dincolo de denumirea in sine, Citroën se incapataneaza sa pastreze pentru C5 un astfel de sistem de suspensie. Care, pana la urma, este parte din imaginea marcii si a modelului. Hydractive III te face sa uiti de gropi, denivelari si de viteza cu care rulezi. Astfel, C5 este foarte confortabil si placut la drum lung. Am omis sa spun ca sistemul este optional si ca Citroen C5 este disponibil standard cu suspensie clasica sau conventionala.

Revenind la Hydractive III, am constatat ca automobilul se inclina mai mult decat te-ai astepta pe curbe, bineinteles in limite care nu impun niciun pericol, si da automobilului un stil aparte la rulare.

Este evident ca de aceasta data, Citroen a desenat un automobil frumos si robust.

Dar si soferul are parte de alte senzatii, prin intermediul volanului si al pedalei de frana. Vorbesc despre un stil cu care este evident ca trebuie sa te obisnuiesti. Acest tip de suspensie pneumatica poate culisa pe inaltime in marja a aproximativ 6 cm. Soferul poate opta pentru modul sport sau normal, dar poate alege si setarea maxima a inaltimii sau chiar pe cea minima, dar acestea din urma vor ramane activate pana la maxim 40 km/h, respectiv 10 km/h, sistemul ajustand automat garda la sol in timpul mersului. Trebuie spus aici si ca diferenta dintre modul sport si cel normal (selectat implicit) este usor sesizabila, trenul de rulare devenind usor rigid. Dar merita incercat. In special, pe loc, cand diferenta de garda la sol este mai evidenta.
 

Tot despre Hydractive III, mai trebuie sa adaug facilitatea pe care o ofera vizavi de incarcarea in portbagaj a obiectelor care sunt mai greu de manipulat – mobila, spre exemplu. Modelul testat de noi dispunea de un buton plasat in portbagaj, care, odata apasat, face ca spatele autoturismului sa coboare astfel incat planul de incarcare coboara si el pentru a facilita incarcarea.

Legendarul TDI dispune acum de common rail si este mai rafinat in functionare.

Prin comparatie cu Passat, sistemul pneumatic de suspensie al lui C5 ii aduce acestuia puncte pentru confort si utilitate, dar ii scade unele pentru performantele la rulare. Numai ca acest aspect poate fi interpretat, in functie de gusturi.

Passat este mai ferm pe sosea si abordeaza mai sigur virajele, iar din punctul meu de vedere, reprezinta un bun compromis intre confortul la rulare, rularea in siguranta si, bineinteles, manevrare. Pentru ca, trebuie sa recunoastem, Volkswagen Passat este un automobil mai abordabil din punctul de vedere al tinutei de drum. Are o coloana de directie mai precisa si mai realista in raport cu calea de rulare, spre deosebire de C5, a carui coloana de directie nu prea revine la punctul zero.

Cutia de viteze cu sase trepte de la Passat este mai precisa, iar rapoartele sunt mai bine etajate, asa cum reiese si din masuratorile din tabelul alaturat. Dar mai avem un detaliu tehnic. Motorul. Vorbim despre doua propulsoare renumite. Si ca abrevieri, dar si ca longevitate pe piata. In Romania, TDI-ul cred ca va prinde mai bine la public. Mai ales acum, cand a trecut de la alimentarea pompa-injector la sistemul de alimentare common rail, care il determina sa fie mai silentios, mai elegant si mai retinut in vibratii. Si, sa nu uitam de consum, care, in cadrul testelor, a fost mai mic cu aproape un litru.

Cei 140 CP ai TDI-ului se simt mai bine gratie rapoartelor cutiei de viteze. HDI-ul este si el silentios, dar este penalizat din cauza cutiei de viteze si greutatii caroseriei. Trage binisor, dar nu ii face fata lui Passat.

Interioarele celor doua familiste au mesaje diferite. In Passat iti gasesti locul si te plictisesti la un moment dat. Butoanele si comenzile sunt la locul lor. In C5 ai de studiat de fiecare data cand iti arunci ochii de undeva.

Din punct de vedere financiar, Passat Variant (versiune Comfortline) costa 21.275 euro (fara TVA), iar C5 Tourer (versiune Confort), 19.897 euro (fara TVA).

Ca dotari, Citroën C5 Tourer are standard clima automata bi-zona si computer de bord, care la Passat Comfortline se platesc extra.

Per total, Citroën C5 Tourer este mai ieftin si la pret de baza si la pret comparat, fiind mai bine echipat. De asemenea, costurile de intretinere sunt comparabile. La final, cei doi competitori joaca puternic, pierd sau castiga deopotriva. Passat obtine victoria in clasamentul general, in timp ce C5 dispune de cel mai bun raport pret/puncte.

Adaugă un comentariu