Test comparativ: Seat Leon vs VW Golf, Ford Focus, Kia Cee’d, Opel Astra

Suflu nou in clasa compacta odata cu lansarea noii platforme MQB pentru VW Golf: pe aceeasi baza vine   si noul Seat Leon. In aceasta confruntare, Golf si Leon lupta contra lui Opel Astra, Kia ceed si Ford Focus.

Spania, olé! Regatul spaniol se afla in mijlocul unei crize economice severe. Fiecare al patrulea salariat este somer, datoria statului a depasit 1 miliard de euro, Catalunia – regiunea bogata din jurul capitalei Barcelona – ameninta sa se desparta de tara-mama aflata in suferinta. In acest context, este logic ca singurul producator de automobile din Spania sa nu aiba o situatie prea buna. Spre exemplu, in anul 2011, firma spaniola a pierdut 232 milioane de euro.

Insa fostul sef de la Seat, James Muir, inlocuit de curand de Jurgen Stackmann, este optimist si spera ca, incepand din acest an, Seat sa treaca pe plus, asa cum doreste concernul- mama. In aceasta actiune de salvare, marile sperante se leaga de noul Leon. Fratele compact al bestsellerului Golf utilizeaza noua platforma MQB, care inseamna o masa mai mica, motoare inclinate cu 12 grade spre inapoi, complet noi (inclusiv curea dintata la TSI, in loc de lantul de distributie buclucas) si arhitectura electronica noua, imbracata intr-o haina metalica reusita din colectia Luc Donckerwolke. Astfel infrumusetat, Leon devine topmodel printre compacte. Iar cu aceasta incredere in sine, firma spaniola amenintata de faliment ii provoaca pe toti cei care au un renume la un supertest comparativ. Nu mai departe de editia trecuta, Leon cu motor diesel invingea Volvo V40, Honda Civic si Hyundai i30. Iar acum cateva luni, Golf cu motor diesel castiga supercomparativul cu 12 competitori. Acum, accentul se pune pe motoarele pe benzina. Iar competitorii sunt cei mai buni din segment. In primul rand, VW Golf, premiantul clasei. Seat Leon vine cu aceeasi tehnologie, o echipare de baza cel putin la fel de buna, daca nu mai buna, si la un pret net mai mic decat Golf. Nu este deloc o reteta rea in fata unui frate care are un renume superior. Lupta este foarte apriga nu doar in interiorul concernului, ci si in afara lui. Kia ceed ataca cu un pret comparat cu 3.000 de euro mai mic decat Golf, este imbracata intr-o tinuta eleganta din colectia Peter Schreyer si are si o perioada de garantie fara concurenta, de 7 ani sau 150.000 km.

De la Opel vine Astra facelift, cu un stil, de asemenea, placut si mult confort. Focus a dovedit deja anul trecut in fata lui Golf VI cat de reusit este noul sau motor Ecoboost in trei cilindri cu turbo si injectie directa. Iar intre timp, calitatile sale au fost confirmate prin faptul ca a fost cea mai vanduta masina din lume in 2012.

Prin urmare, avem in fata un supercomparativ care nu va fi deloc plictisitor. Doi exponenti ai concernului VW infrunta doua modele consacrate de mare traditie – Astra si Focus –, dar si masina concernului cu cea mai mare crestere din 2012, noul ceed, dezvoltat si produs in Europa pentru Europa.

De mare interes este si comparatia preturilor. Ne asteptam ca Golful sa fie cel mai scump, dar nu este asa. VW Golf VII are mai multe echipamente standard decat vechea generatie si este putin mai ieftin decat Ford Focus. Si pretul de lista al lui Astra este mai mare ca la Golf, dar in realitate, in retea, pretul este cu circa 1.500 euro mai mic, acesta fiind luat in considerare in tabelul nostru. Revenind la echipamente, orice Golf vine standard cu un sistem audio 4x20W, cu display TFT capacitiv de 5 inci si cititor de card, in timp ce la Ford nu exista standard un sistem audio, iar la echiparea Titanium, cea mai ieftina optiune de sistem audio costa 1.800 de euro. Practic, in cazul lui Ford, mai bine cumperi direct sistemul de navigatie Sony, care, la 2.150 de euro, e doar cu 350 de euro mai scump decat sistemul audio. La concurenta, sistemele de navigatie sunt mai scumpe (VW de la 761 de euro, Opel de la 625 de euro, Kia 1.004 euro, Seat 932 de euro). Sistemul Bluetooth, care ar trebui sa devina un standard la aceasta clasa si la aceste niveluri de echipare, se plateste la toate modelele, cu exceptia lui Seat. Opel si VW sunt singurele la care se poate comanda un tren de rulare adaptiv (950 de euro FlexRide la Opel si 940 de euro DCC la VW). De asemenea, Opel este singurul care vine cu jante de aliaj de 17 inci, restul avand jante de aliaj de 16 inci. VW are cea mai lunga lista de optiuni si cea mai completa lista de sisteme de asistenta, la aproape acelasi standard fiind Ford si Opel. Seat si Kia au mai putine sisteme de asistenta. O surpriza placuta este, in schimb, pretul lui Seat. In urma analizei preturilor comparate, rezulta un lucru asteptat – Kia ceed este cu 3.000-3.500 de euro mai ieftina decat VW sau Ford – dar si o surpriza: noul Leon este cu 1.000-3.000 de euro sub concurenta europeana si cu doar 1.000 de euro mai scump decat Kia. Leon este mai bine dotat standard decat Golf (Climatronic si Bluetooth serie), dar are mai putine optiuni decat fratele sau consacrat. Si in cazul lui Leon se remarca noua politica de pret­uri a lui Seat, care face ca modelele Seat sa fie mai accesibile.

5. Opel Astra 1.4 Turbo Cosmo
Sase din zece europeni sunt supraponderali. Dupa facelift, Astra arata mai bine dar din pacate, nu a si slabit. Cu o masa masurata in test de 1462 kg, Astra este cu 220 kg mai grea decat Leon. Ca urmare, cei 120 CP trebuie sa trudeasca destul de mult si performantele dinamice nu sunt la nivelul competitorilor lui. Si, urmare a masei mai mari si a lipsei injectiei directe pentru motorul turbo de 1,4 litri, consumul este mai mare cu 1 l/100 km decat la Focus. Pacat, pentru ca in rest, Astra are multe lucruri bune de oferit. Trenul de rulare FlexRide (disponibil pentru 950 de euro) confera modelului din Russelsheim fie un confort de inalta clasa, fie un caracter sportiv plin de incredere. Iar excelentele scaune certificate AGR cu reglaj al inclinarii sezutului (465 de euro extra) transforma chiar si traseele lungi intr-o calatorie confortabila. Insa maneta de reglaj pentru inclinarea spatarului ascunsa dupa centura de siguranta nu e cea mai buna solutie. Desi Astra este cea mai lunga masina din test, spatiul la genunchi in spate nu este prea mare, pasagerii din spate nu au prea mult loc pentru a-si pune picioarele sub scaunele din fata, iar bancheta nu este prea comoda. Pretul este rezonabil fiind mai ieftin decat VW sau Ford, dar mai scump decat Seat sau Kia.

4. Kia cee‘d 1.6 GDI City
A doua generatie ceed impresioneaza prin designul elegant, interiorul cu o calitate foarte buna de fabricatie, foarte bine realizat si cu o ergonomie optima, tipica asiaticilor – simpla si functionala. In plus, garantia XXL de 7 ani e o dovada de fiabilitate, iar pretul este cel mai atractiv din test, fiind cu 3.000 de euro sub Golf. Insa Kia s-a clasat in final doar pe locul 4. De ce?  Trenul de rulare se inscrie pe o linie mediocra, nefiind facute prea multe progrese fata de vechea generatie. Acesta nu se remarca nici prin agilitate si nici prin confort, iar circulatia pe drumuri cariate devine obositoare. Trenul de rulare este reglat prea ferm si lipsit de armonie, iar la sarcina maxima isi arata limitele. Tunelul median ingust ofera loc mai mult pentru al treilea pasager din spate, dar pernele prea tari ale scaunelor nu ofera prea mult confort. Motorul de 1,6 litri, singurul aspirat din test, porneste vioi, dar reprizele sunt slabe. Cu un cuplu modest de doar 165 Nm, soferul trebuie sa retrogradeze mai des treptele la cutia cu 6 viteze pentru a obtine depasiri mai rapide. In schimb, gratie unei mase moderate si a unei etajari mai lungi a cutiei de viteze, consumul in test a fost printre cele mai mici, de numai 6,1 l/100 km.

3. Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium
La ora actuala, Ford se lauda cu sloganul „Go Further. Acesta nu e deosebit de original, insa in cazul motorului Ecoboost turbo cu trei cilindri de 1 litru este absolut intemeiat. Cu toata sonoritatea tipica unui motor in trei cilindri pe care totusi Ford l-a echilibrat foarte bine, acesta convinge in sarcina printr-o functionare calma si performante dinamice bune. Cei 125 CP se dezvolta perfect liniar inca de la turatii mici si motorul isi pastreaza suflul pana la peste 6000 rpm – remarcabil pentru un motor turbo atat de mic. Mai mult, consumul de 5,9 l/100 km este un record, fiind cel mai bun din test. Si atunci de ce doar pe locul al treilea? Focus irita prin plansa de bord intruziva, care rapeste din spatiul pasagerilor din fata si are o ergonomie prea complicata. Sistemul audio Sony disponibil la echiparea Titanium are butoane mici si nu se armonizeaza cu designul bordului. In plus, este extrem de scump si ridica mult pretul masinii. De asemenea, oferta de spatiu nu e cea mai mare din test, iar trenul de rulare este reglat destul de ferm pentru o masina de familie, chiar daca este mai moale ca al vechii generatii. In schimb, directia foarte precisa si schimbarea exacta a treptelor produce multa placere la condus.   Surprinzator insa, Focus este cam scump.

2. Seat Leon 1.4 TSI Style
Fara indoiala, caroseria lui Leon are un design mai atractiv decat a lui Golf. Iar sub haina sportiva se regaseste  o oferta buna de spatiu in spate pe care o depaseste doar Golf. Volumul portbagajului e spatios, dar marginea de incarcare e prea inalta si nu se creeaza suprafata plana de incarcare prin rabaterea banchetei spate. Motorul turbo de 1,4 litri, acelasi cu cel de pe Golf, confera cele mai bune performante din test, gratie si celei mai mici mase, de numai 1242 kg. Propulsorul urca usor in ture si dezvolta puterea liniar, iar cutia cu 6 trepte, avand curse scurte si precise, contribuie la caracterul sportiv. Pacat doar ca este mai gurmand (6,7 l/100 km) si mai zgomotos la turatii mari decat Golf. Fata de Golf, Leon are punte spate multilink doar la motorul de 180 CP si nu exista optiune pentru suspensie adaptiva. Dar nici puntea semirigida nu aduce vreun minus la siguranta sau la placerea la rulare. Trenul de rulare ferm confera multa agilitate, dar amortizoarele cu reactii scurte si seci mai zgaltaie uneori pasagerii din spate. Geamurile i­nguste si linia inalta a caroseriei perturba senzatia de spatiu si vizibilitatea in spate, dar in fata, montantii subtiri confera o vizibilitate foarte buna. Iar pretul e o surpriza foarte placuta.

1. VW Golf 1.4 TSI Highline
Poate deveni plictisitor ca Golf sa invinga de fiecare data, dar e greu sa ii gasesti hibe. Cu punte spate multilink (disponibila de la motorizarea din test in sus) si cu suspensia adaptiva DCC la bord (940 de euro extra), Golf trece imperturbabil peste asfalt cariat, iar pe modul Sport  este extrem de agil. Motorul TSI de 1,4 litri, acum cu o curea dintata in loc de lant, este rafinat si silentios, iar in combinatie cu masa redusa, de numai 1.274 kg, ofera, alaturi de Seat Leon, cele mai bune performante dinamice din test.  Consumul de 6,4 l/100 km este rezonabil, insa nu este cel mai mic din test, Ford demonstrand ca se poate si mai bine, cu un consum mai redus cu 0,5 l/100 km. Caroseria nu impresioneaza prin designul exterior, dar pune la dispozitie cea mai mare oferta de spatiu. In plus, scaunele excelent profilate de la echiparea Highline, calitatea fabricatiei si functionalitatea ireprosabila desemneaza noi standarde in clasa compacta, chiar daca luam in considerare si rivalii premium. Iar in Romania, Golful este mai ieftin decat in Germania, unde costa cat rivalii premium. La noi, are un pret mai mic chiar decat Focus, o dotare standard foarte buna si extrem de multe posibilitati de configurare, nemaiintalnite in segment.

1. VW Golf 1.4 TSI Highline
Confort de inalt nivel, mult loc si un motor dinamic. Si peste toate, un pret mai bun ca la unii rivali. Doar consumul putea fi mai mic.

2. Seat Leon 1.4 TSI Style
Mai ieftin cu 2.000 de euro decat Golf, spaniolul este la fel de dinamic si spatios ca fratele sau. Este insa mai zgomotos si mai inconfortabil decat Golf.

3. Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium
Motorul turbo de 1 litru este exceptional: dinamic, rafinat, economic. Directia si cutia sunt top class. Pacat de ergonomia slaba si pretul relativ mare.

4. Kia cee‘d 1.6 GDI City
Calitatea de fabricatie, designul sic, ergonomia buna, pretul si conditiile de garantie sunt atuurile sale. Dar motorul si trenul de rulare ar putea fi mai bune.

5. Opel Astra 1.4 Turbo  Cosmo
Astra se remarca prin confortul foarte bun (tren de rulare, scaune), dar motorul consuma relativ mult, iar masa mare penalizeaza dinamica.

Verdict
Cu riscul de a fi blamati, hegemonia lui Golf nu poate fi oprita, acesta avand mai multe atuuri ca oricand. Surpriza placuta este Seat, mai ieftin ca Golf, dar la fel de incitant la condus si bine construit. Ford se claseaza al treilea, in special datorita motorului excelent, care este o referinta din toate punctele de vedere. Kia are multe atuuri, dar trenul de rulare si motorul i-au rapit puncte pretioase. Opel ofera mult confort, dar trebuie sa astepte noile motoare pentru a se putea clasa mai sus.

[table id=415 /]

Adaugă un comentariu