Cutia de viteze robotizată – cum funcţionează

Constructia cutiei de viteze robotizată se bazeaza pe o cutie manuala clasica, careia i s-a grefat un ansamblu de servomecanisme electrice sau electrohidraulice ce inlocuiesc timoneria manetei de viteze si actioneaza ambreiajul.

Intregul proces de schimbare a treptelor este complet automatizat, fiind controlat de o unitate electronica de comanda, in baza unui algoritm prestabilit. Aceasta adapteaza turatia motorului in momentul schimbarii treptelor, comanda actionarea ambreiajului si selectarea treptelor.

Schimbarea treptelor se poate realiza si manual, prin actionarea manetei sau a padelelor de la volan. De data aceasta, unitatea electronica are rolul de a preveni sau bloca manevrele gresite ale soferului, asigurand protejarea ansamblului de transmisie.

In ceea ce priveste exploatarea unei cutii automate, este bine sa aveti in vedere urmatoarele aspecte:

  • in cazul unei cutii robotizate, este imperativ necesar sa trecem selectorul in pozitia N (Neutru) in timpul stationarii la semafor, pentru a evita uzura prematura a ansamblului ambreiaj. La celelalte tipuri, trecerea in pozitia Neutru se recomanda in cazul stationarii pe o perioada mai lunga de 1 – 2 minute
  • nu este recomandat sa treceti selectorul in pozitia N in timpul deplasarii, intrucat actionarea subansamblelor se realizeaza hidraulic, presiunea fiind proportionala cu turatia motorului. La turatii ridicate, presiunea este mare si va uza accelerat piesele componente
  • in cazul deplasarii inapoi, asteptati oprirea completa a masinii inainte de a selecta pozitia D (Drive). In caz contrar, suprasolicitati componentele interne si scurtati durata de viata a cutiei
  • pentru stationare, actionati frana de mana si apoi selectati pozitia P (Park). In pozitia P a cutiei de viteze, blocarea se realizeaza numai prin intermediul unei piese metalice de dimensiuni mici care va trebui sa suporte toata presiunea, putandu-se deforma in timp. Atentie insa la perioadele cu temperaturi foarte scazute. Atunci este recomandat sa evitati utilizarea franei de mana
  • la fel ca si in cazul cutiilor manuale, este bine sa nu accelerati brusc pana cand motorul nu ajunge la temperatura optima de functionare. Uleiul hidraulic careasigura functionarea cutiei automate are vascozitate mai mare la inceput si va forta piesele componente
  • in cazul imobilizarii, este recomandat sa nu realizati tractarea pe roti, ci sa apelati la transportul pe platforma

Citeşte şi

Cutia de viteze automată cu convertizor de cuplu – cum funcţionează

Adaugă un comentariu

Articole similare