Cutia de viteze automată cu convertizor de cuplu – cum funcţionează

Construcţia unei cutii de viteze automată cu convertizor de cuplu permite ca transmisia sa fie decuplată automat de motor, atunci când turaţia acestuia scade sub o anumită valoare, nefiind necesar un ansamblu ambreiaj.

Rolul acestuia este preluat de un hidrotransformator de cuplu care transmite miscarea catre cutia de viteze prin intermediul uleiului de transmisie. Valoarea de cuplu ce trece prin convertizor variaza in functie de turatia motorului. Va fi mai mica in cazul in care motorul este la ralanti si creste pe masura ce marim turatia. Convertoarele de cuplu ale cutiilor actuale pot multiplica cuplul de doua sau trei ori.

Principiul de functionare este asemanator cu miscarea transmisa prin intermediul aerului de catre doua ventilatoare asezate fata in fata, dintre care unul este pornit.

Convertizorul de cuplu ofera avantajul decuplarii automate a motorului de cutia de viteze la turatie redusa si al amplificarii cuplului motor, dar prezinta si dezavantajul transmiterii miscarii prin fluid, aparand pierderi de energie din cauza frecarilor produse. Pentru a diminua acest neajuns, cutiile actuale sunt prevazute cu un ambreiaj care este actionat la o anumita viteza de deplasare (in general 20 – 25 km/h), creand o legatura mecanica intre componentele hidroconvertizorului. In continuare, ambreiajul va mai fi deblocat numai in momentul schimbarii treptelor de viteza si la reducerea vitezei de deplasare.

Din punct de vedere constructiv, cutia de viteze automata cu convertizor de cuplu este mult mai complexa decat cea manuala, incluzand un ansamblu de mecanisme planetare cu ambreiaje si frane multidisc. Mai exact, schimbarea treptelor de viteza se realizeaza prin actionarea inseriata a mecanismelor planetare, ambreiajele avand rolul de a egala vitezele de rotatie ale acestora, iar franele multidisc de a le bloca pe loc. Intregul proces este controlat de catre unitatea electronica de comanda.

Adaugă un comentariu

Articole similare