Educația rutieră ar putea reduce semnificativ numărul deceselor rezultate din accidentele auto în România

Realitatea este una sumbră pe șoselele din România. Țara noastră este pe primul loc în Uniunea Europeană la numărul de decese înregistrate din accidente la un milion de locuitori. O primă poziție pe care nu ar trebui să o mai ocupăm. Totuși, școlile de conducere defensivă din România sunt de părere că un plan bine pus la punct ce are ca scop răspândirea educației rutiere ne va putea salva de până la 50% din aceste decese în următorii cinci ani.

Printre măsurile propuse se numără educația rutieră pentru copiii între șase și 10 ani, cursuri de conducere defensivă pentru șoferi, utilizarea unor sisteme mai bune de supraveghere și de aplicare a legii și modernizarea infrastructurii. Reprezentanții școlilor de conducere defensivă au solicitat acest lucru în cadrul unei conferințe de presă la care au participat și reprezentanți ai autorităților publice centrale.

Avem nevoie urgentă de un plan pentru a reduce numărul de accidente și de victime din România. În 2020 am fost pe primul loc în Europa, cu 85 de decese raportat la un milion de locuitori, dublu față de media europeană de 42/mil. locuitori. Ne-am gândit pentru România la o strategie similară celei din Suedia, care în 1997 a adoptat Vision Zero, un plan prin care și-a propus să scadă la zero numărul de decese până în 2020. Și ei mai au de lucru, dar diminuarea este de 165%. Planul a avut trei piloni: educația, infrastructura și legislația. Noi am gândit deja o strategie similară, am fost în Suedia pentru a vedea ce fac specialiștii de acolo, am realizat chiar și un documentar, iar acum ne dorim să începem cât de curând lucrul alături de autoritățile din România. Această inițiativă are un impact major asupra tuturor: populație, mediul de business și statul român', a declarat Titi Aur, fondatorul școlii de conducere defensivă Academia Titi Aur și inițiatorul planului, în cadrul conferinței de presă.

Cele mai sigure șosele din Europa sunt cele din Norvegia (17 decese/1 milion de locuitori), Suedia (20 de decese/1 milion) și Islanda (22 de decese/1 milion), conform datelor Comisiei Europene pentru 2020 – cele mai recente date disponibile. Cele mai nesigure sunt cele din România (85 de decese/1 milion), Letonia (73 de decese/1 milion) și Bulgaria (67 de decese/1 milion).

 

Soluțiile propuse de școlile de conducere defensivă:

  1. Educația permanentă a conducătorilor de autovehicule. Președintele Klaus Iohannis a promulgat de curând legea prin care șoferii pot participa la cursuri de conducere defensivă;
  2. Educație rutieră pentru copiii care parcurg ciclul primar de învățământ. Vârsta de 6 – 10 ani este perioada cea mai bună pentru a forma deprinderile necesare pentru o deplasare corectă ca pieton. Este relevant exemplul Franței care a introdus „permisul de pieton' pentru copii;
  3. Respectarea legilor în vigoare privind utilizarea dispozitivelor de fixare a copiilor în scaun;
  4. Folosirea extinsă a cazierului rutier al conducătorului auto implementat în România în 2009 şi furnizat la cerere de către Poliția Rutieră;
  5. Îmbunătăţirea capacităţii de supraveghere şi impunere a legii prin împlicarea mai activă a polițiştilor rutieri alături de utilizarea frecventă a sistemelor automate de constatare a abaterilor;
  6. Întreţinerea infrastructurii rutiere şi asigurarea condiţiilor de siguranţă a acesteia;
  7. Dezvoltarea continuă a infrastructurii rutiere prin construirea de autostrăzi, drumuri moderne, întreținerea şi îmbunătățirea corespunzătoare a celor existente.

Dacă nu aplicăm acest plan, în fiecare an avem costuri sociale de aproximativ 3,32 miliarde de euro și de 1,5 miliarde de euro ca daune materiale plătite de asiguratori. Nu avem încă o evaluare despre cât ar costa planul pe care îl propunem, dar știm că rezultatele vor fi direct proporționale cu investiția făcută și direcțiile pe care se vor face aceste investiții. De exemplu, investiția unei companii în procesul de formare permanentă a șoferilor aduce o rentabilitate de minimum cinci ori suma investită prin reducerea costurilor rezultate ca urmare a unui accident rutier, dar și a costurilor de exploatare. Un șofer va conduce mai sigur, mai economic, dar și mai ecologic', a explicat Titi Aur.

 

De asemenea, în cadrul conferintei a fost prezentat Sânge pe șosea', un film documentar realizat în Suedia, despre soluțiile luate de autoritățile de acolo pentru creșterea siguranței pe sosele.

Adaugă un comentariu