(P) Pleci într-o expediţie off-road? Ponturi pentru o aventură în siguranţă

Suntem obişnuiţi să mergem pe drumuri asfaltate, pentru că timpul petrecut la volan, atunci când vrem să ajungem din punctul A în punctul B, trebuie să fie cât mai scurt. Sunt destui şoferi, însă, care se uită lung la un drum forestier şi se întreabă ce se găseşte la capătul lui sau prin ce locuri minunate trece.

Nu e de mirare că în ţara noastră sunt tot mai mulţi pasionaţi ai excursiilor off-road şi mulţi dintre ei nu se sfiesc să plece la drum în autoturisme care nu sunt făcute să iasă de pe drumurile asfaltate. E cunoscut şi faptul că maşinile de teren, SUV-urile sunt populare printre români şi mulţi se încumetă să iasă de pe asfalt ca să testeze capacităţile maşinilor lor. Iată câteva ponturi şi sfaturi de ţinut cont înainte de a pleca într-o expediţie off-road.

Pregăteşte autovehiculul înainte de drum

Fie că pleci într-o călătorie în jurul ţării sau într-o expediţie off-road pe drumuri departe de ochii lumii, autovehiculul trebuie să fie în cea mai bună condiţie. Asta înseamnă un drum la service şi verificarea uleiului, a antigelului şi a lichidului de parbriz. De asemenea, anvelopele trebuie verificate, iar ştergătoarele trebuie să funcţioneze fără cusur, mai ales dacă te aştepţi să treci prin zone cu praf sau noroi.

O excursie off-road nu este un drum de plăcere până pe litoral, pe autostrada Soarelui. De aceea, e la fel de important să ştii ce poate să facă SUV-ul tău atunci când îl vei scoate de pe drumurile asfaltate şi vei intra pe coclauri. Lămureşte-te dinainte despre TCS şi ASR ce inseamna, dacă maşina ta e dotată cu sisteme de control al tracţiunii potrivite pentru off-road. Într-un cuvânt, asigură-te că ştii tot ce e de ştiut despre abilităţile autovehiculului tău.

Coboară presiunea în anvelope

Producătorii auto recomandă o anumită presiune în anvelope, însă aceste valori sunt valabile pe şosele asfaltate, drepte. Sunt calculate pentru a permite mişcarea autoturismului folosind cât mai puţină energie şi, astfel, reduce consumul de combustibil şi contribuie la o mai bună manevrabilitate a maşinii. Pe de altă parte, pe drumuri desfundate, presiunea prea ridicată poate să ducă la pierderea puterii de tracţiune şi la o experienţă… zguduitoare la volan.

Pentru drumurile off-road, anvelopele cu presiunea coborâtă absorb impacturile mai uşor şi reduc riscul apariţiei unor accidente. Asta, pentru că anvelopa intră în contact cu solul pe o suprafaţă mai mare şi asta se traduce printr-o repartiţie mai bună a greutăţii autoturismului. Iar pe nisip sau nămol, suprafaţa mai mare de aderenţă înseamnă că anvelopa are şanse mai bune să găsească puncte de tracţiune.

Alege trasee umblate

Mulţi dintre pasionaţii de off-road au trecut prin experienţe dificile pe drumuri necunoscute, unii au fost implicaţi în accidente mai mult sau mai puţin serioase din cauză că s-au răsturnat sau au rămas blocaţi prin cine ştie ce râpă, în încercarea de a bifa o nouă provocare. Principala lor greşeală e că nu s-au documentat mai înainte în legătură cu traseul. Nu orice drum forestier e potrivit pentru o aventură off-road.

De aceea, e de preferat ca întotdeauna traseul să fie ales la recomandarea altora care l-au parcurs. E recomandat chiar şi un drum în recunoaştere, făcut pe jos. Dacă nu ai ocazia să faci asta, foloseşte măcar Google Maps ca să studiezi zona, să identifici pericolele evidente şi să îţi faci o idee legată de ceea ce te aşteaptă la faţa locului. Câteva minute de documentare te pot scăpa de ore întregi de probleme, în cazul în care rămâi blocat pe drum sau, mai rău, îţi avariezi autoturismul de teren.

Abordează obstacolele cu precauţie

Spre deosebire de raliuri, de exemplu, viteza recomandată pentru o expediţie 4×4 este cea mai mică, nu cea mai mare posibilă. Viteza redusă te ajută să depăşeşti obstacolele, fie că e vorba de gropi, bolovani, şanţuri sau pante abrupte, în siguranţă şi fără să rişti ca vehiculul tău să păţească vreo avarie care-l va transforma într-un morman de fiare vechi. Mai ales la trecerea peste cursuri de apă, e important să verifici înainte adâncimea şuvoiului, pentru că sunt destui cei care s-au grăbit să treacă un fir de apă şi au rămas blocaţi în mijlocul lui.

Viteza ridicată şi o treaptă superioară te pot ajuta să urci o pantă mai abruptă, dar atunci când drumul e denivelat şi cu obstacole, e de preferat să foloseşti o treaptă inferioară şi o viteză redusă, pentru a nu pierde din tracţiunea anvelopelor. Cei mai buni şoferi de off-road ştiu când să ocolească un obstacol prea dificil, în loc să treacă peste el, şi nu se tem să se întoarcă din drum decât să rişte inutil un eventual accident.

Nu pleca singur la drum

O experienţă off-road e palpitantă, distractivă şi oferă fără doar şi poate ocazia de a explora zonele sălbatice ale ţării. Este, în acelaşi timp, şi o experienţă riscantă şi, uneori periculoasă. E un motiv bun ca să nu pleci niciodată singur la drum. Şi nu e vorba aici de prieteni sau de cei dragi, ci de un alt şofer experimentat într-ale off-roadului. Chiar şi într-o excursie scurtă, acesta te poate tracta dacă ai rămas înţepenit sau poate să caute ajutor în cazul unei urgenţe, dacă a avut loc un accident sau o altă situaţie neprevăzută.

O altă situaţie în care e nevoie de o pereche suplimentară şi experimentată de ochi e atunci când întâmpini o porţiune de drum dificilă. Trebuie să ştii ce obstacole ai în faţă sau în spate şi în laterale, şi e foarte greu să fii atent în toate părţile, atunci când eşti la volan. De aceea e nevoie de încă o persoană cu ochi format în asemenea situaţii, care are experienţă off-road, ştie care sunt limitele autovehiculului şi poate da sfaturi în timp real şoferului.

La final, mai trebuie menţionat un lucru extrem de important. Chiar dacă nu există un set de reguli bătute în cuie pentru pasionaţii de off-road, există unele nescrise, pe care e bine să le ai întotdeauna în vedere înainte să pleci la drum.

Urmează întotdeauna traseele deja stabilite, nu-ţi forţa norocul ieşind de pe un traseu doar ca să vezi ce se află dincolo de el şi încearcă să laşi locurile cât mai puţin afectate în urma ta. Stai departe de zonele protejate, nu lăsa gunoaie în urmă şi nu forţa nota intrând cu un autoturism 4×4 în locuri unde oamenii nu calcă deloc cu anvelopele şi foarte rar cu pasul. Respectă indicatoarele care anunţă accesul interzis, sunt puse acolo cu un scop bine stabilit.

O experienţă off-road este o adevărată aventură marcată aproape întotdeauna de lucruri care nu merg aşa cum ar trebui. De la condiţii meteorologice până la obstacole neaşteptate şi probleme tehnice, sunt multe detalii care pot deveni periculoase pe parcurs. Dacă vei ţine cont de aceste circumstanţe şi de sfaturile de mai sus şi îţi vei păstra flexibilitatea la volan şi pe traseu, lucrurile se vor încheia întotdeauna cu bine, iar aventura 4×4 va fi una demnă de povestit tuturor.

Sursa foto: Shutterstock

Adaugă un comentariu