La ce piese auto trebuie să ne uităm atent când cumpărăm o mașină second-hand

România este o piață uriașă pentru vehiculele second-hand din Europa, aici ajungând mii de automobile lunar din țări precum Germania, Italia, Franța sau Spania. Țara noastră ocupă primul loc în Europa la înmatriculările de automobile second-hand în ultimii 2 ani și cifrele se pare că se mențin și pentru anii următori. Există și vehicule aduse de afară într-o stare excelentă, care mai circulă mulți ani fără probleme, dar multe dintre mașinile importate au probleme majore de siguranță. Așadar, dacă urmează să cumperi o mașină second-hand, iată la ce să te uiți înainte să dai banii pe ea.

 

Anvelopele

Anvelopele mașinii sunt că o carte de vizită, ele prezintă mașina mai bine ca orice. Niște anvelope de la un producător premium, în stare bună, de fabricație recentă, ne spun că proprietarul acelei mașini a avut grijă de ea, a investit bani și nu a făcut rabat când a fost vorba de întreținere. Dacă mașina pe care vrem să o cumpărăm are anvelope uzate, de la un producător necunoscut, vechi de 10 ani, e clar: așa cum a făcut economie la anvelope, care sunt niște piese auto importante care țin de siguranță, așa a făcut economie și la întreținere. Adică intervale de service mai lungi, piese schimbate mai târziu și așa mai departe. O mașină cu anvelope bune are toate șansele să fie o mașină bună.

 

Interiorul

Că să ne dăm seama dacă acea mașină adusă de afară are kilometrii reali sau nu, trebuie să studiem puțin interiorul. Adică să vedem cum arată pedalele, cum arată maciulia schimbătorului, volanul, chiar și clanțele de la portierele față. Dacă vedem zgârieturi multe, uzură, material luat în urma frecării, piele roasă și crăpată, dar kilometrajul ne arată 100.000 de kilometri sau pe acolo, e clar că nu vorbim de un număr real. O mașină începe să dea semne de uzură de acest gen după 200.000 de kilometri în general. La fel și cu scaunul șoferului care este cel mai uzat în timp, dacă are crăpături, rupturi sau reparații, dar mașina ne arată kilometri puțini, trebuie să ne punem un semn de întrebare.

 

Lichidele de sub capotă

Starea unei mașini este dată și de starea lichidelor de sub capotă. Respectiv a uleiurilor și lubrifianților care fac motorul să meargă. Mai precis, ne uităm atent la scurgerile acestor lichide: ulei motor, ulei servo, lichid frână, antigel. Un motor curat, fără urme de scurgeri, ne arată că a fost bine întreținut, cu intervalele de service respectate. Dar un motor care băltește, care are scurgeri de ulei sau de alte lichide, ne arată că a fost întreținut prost și chiar reparat prost. Ideal este să ne uităm și pe dedesubt, urcând mașina pe elevator, să vedem dacă există și în partea inferioară scurgeri de ulei sau alte lichide.

 

Turbină

Majoritatea mașinilor de azi sunt dotate cu un turbo-compresor, fie că sunt diesel, fie că sunt benzină. Această piesă este una din cele mai costisitoare piese auto, așa că e bine să ne asigurăm că funcționează și că e în stare bună. În primul rând, când facem testul de drum, motorul trebuie să tragă bine, fără să dea cu fum. La pornire, când motorul e rece, să ne asigurăm că nu iese fum negru sau alb, la fel și în accelerare puternică. Putem face această verificare dacă avem un prieten cu noi care să se uite în urma mașinii. O turbină care dă cu fum înseamnă că e pe ducă și că va ceda în curând.

 

Frânele mașinii

La fel ca anvelopele, și frânele mașinii spun multe despre proprietar și despre cum a fost îngrijită acea mașină. Dacă avem pe ea frâne uzate, plăcuțe la limita vieții, discuri vechi, cu șanțuri și crăpături, cineva a vrut să facă economie și a întârziat cât a putut schimbul de frâne. Dacă vedem însă frânele schimbate recent și chiar putem vedea pe plăcuțe marca acestora, dacă este una de calitate, înseamnă că proprietarul a investit bani frumoși pe întreținerea acelui vehicul și că merită cumpărat.

 

Articulația

Că să verificăm articulația și direcția mașinii avem nevoie de două lucruri: o testare pe elvator de către un mecanic specialist și un test de drum. Cel mai bine se testează articulația în mers, trecând peste mici obstacole, precum piatră cubică, șine de tramvai, gropi și așa mai departe. Suspensia trebuie să fie silențioasă și să nu se audă troncanituri de metal sau șocuri puternice în caroserie. Dacă auzim zgomote ciudate, înseamnă că trebuie să băgăm bani în articulații și că acea mașină a avut niște zile cam negre și că nimeni nu s-a ocupat de ea.

 

Nu există automobil second-hand care să nu necesite o investiție minimă imediat după cumpărare. Mașina poate fi în stare bună, dar tot trebuie să schimbăm ulei, filtre, distribuție, pentru că nu știm cu siguranță când au fost înlocuite ultima oară. Dar ce înseamnă cheltuieli suplimentare, e bine să le știm înainte de achiziție, că să ne asigurăm că avem bani ulterior pentru rezolvarea problemelor, dar și să putem avea o bază pentru a negocia prețul de cumpărare’ spun cei de la www.PieseAuto.ro.

 

În concluzie, când cumpărăm o mașină la mâna a doua, adusă de afară sau care a circulat în România, trebuie să ne așteptăm la niște cheltuieli suplimentare. Dar una este o cheltuială minimă, alta este o cheltuială care poate să ajungă aproape de costul mașinii, dacă o vom cumpără în necunoștință de cauză.

Adaugă un comentariu