Editorial – daca vrei sa afli cat te costa sa semnalizezi avem un raspuns pentru tine: cam 0,03 bani.

De foarte multe ori, in discutiile despre masini, am fost surprins sa aflu ca foarte multi dintre conducatorii auto cred ca electricitatea utilizata de o masina este pe gratis. Cand spuneam ca scaunele incalzite cresc consumul eram bombardat cu zeci de intrebari si afirmatii nefondate.

Dar cand omul nu crede si profilul sau nu este deloc tehnic este foarte greu sa-l convingi si nu doar de faptul ca e cum spui tu, ci ca astea sunt legile care se aplica de fiecare data cand consumi energie electrica. Si da, chiar si la masina. Totusi, niciodata nu am ajuns cu exemplele la cat consuma sistemul de semnalizare si ce costuri implica. Asadar, va invit sa cititi ce scrie mai jos, mai ales sunt sanse mari sa zambiti la final.

 

– Reglementările industriei auto specifică frecvenţa cu care semnalizatoarele trebuie să funcţioneze ca fiind într 1hz şi 2hz. Să zicem 1.5 hz.
– Distanţa înainte de care un autovehicul trebuie să semnalizeze intenţia de schimbare a direcţiei este de 50m (în oraş)
– Un autovehicul ce se deplasează cu 35-40km/h în trafic va parcurge distanţa de 50m în aproximativ 5 secunde.
– În 5 secunde, un bec de semnalizare va sta aprins timp de 2.5s.
– Un bec de semnalizare frontal/spate are, aproximativ, 30W. Unul lateral are vreo 10W. Total: 70W.
– Un consum de 70W/h înseamnă 0.04W în 2.5 secunde de funcţionare.
– Benzina are o densitate energetică de 42MJ/kg. Densitatea benzinei este de 0.7-0.8kg/l. Deci, un litru de benzină, aproximând la 0.75kg/l, are un conţinut energetic total de 31MJ. Adică 8.6KW.
– Eficienţa unui motor termic este de aproximativ 25-30% (Asta înseamnă că 70-75% din energia combustibilului este risipită sub formă de căldură. Da, acum am aflat eficienţa tipică, căutând datele. Şocant, ştiu). Vom lua cazul cel mai tragic, de 20%.
– Un alternator de maşină are o eficienţă de 70-80%. Vom lua cazul cel mai grav, de 70%.
– Combinând eficienţa motorului cu eficienţa alternatorului, rezultă o eficienţă totală, la ieşirea din alternator, de 14%.
– 0.04W sunt conţinuţi în 0.000004 litri de benzină.
– Luând şi eficienţa de 14% în calcul, rezultă că pentru obţinerea a 0.04W este nevoie de aproximativ 0.000028 litri de benzină.
– La un preţ de 6.4 lei/litru, o semnalizare regulamentară îl costă pe şofer 0.018 bani.
– Un bec este garantat vreo 200 de ore. Asta înseamnă vreo 288.000 de semnalizări. Să zicem 200.000. Să mai zicem că un bec costă 20 de lei. Asta înseamnă 0.01 bani costul becului în sine.
– Costul final este de 0.028 bani. Hai, 0.03 bani.

Intregul text de mai sus a fost publicat pe contul de Facebook de Mihai Trandafir, care sper sa nu se supere ca l-am preluat, dar mereu am incercat prin articolele de “Practic” din revista sa atragem atentia asupra faptului ca semnalizarea este foarte importanta pentru evitarea accidentelor in trafic si pentru fluidizare, in special in traficul din oras. Iar modul cum este descris totul are si o conotatie amuzanta si, de aceea, cred ca va prinde mai bine la public. Asadar, cam atat va costa sa semnalizati la schimbarea directiei de mers.  Informati-va despre aceste costuri si prietenii care nu si-au creat (inca) obiceiul de a semnaliza. Macar asa vor avea datele concrete ale castigului.

Si in final – nu uitati sa semnalizati.

P.S. Si abia astept sa deschid subiectul despre faptul ca, in frana de motor, consumul este zero.

Adaugă un comentariu