Transpunerea în electric a lui Volvo XC90 sosește în persoana lui EX90. Cum se descurcă la drum cel mai avansat model din gama suedezilor?
Introdus lumii în 2021 sub forma prototipului Volvo Concept Recharge și mai târziu fiind zvonit a se numi Embla, EX90 și-a arătat caroseria în formă finită în noiembrie 2022, în timp ce producția de serie a debutat în luna mai a anului trecut. Disponibil în configurație cu șapte locuri, noul SUV reprezintă vârful gamei electrice pentru suedezi.
Chiar dacă nu pare la prima vedere, EX90 este cu 10 centimetri mai lung decât un XC90 din 2025, măsurând 5037 de milimetri. De asemenea, este ceva mai lat, însă puțin mai scund. În ciuda gabaritului însemnat, mărețul SUV suedez are un coeficient aerodinamic de 0,29.
EX90 este frate de platformă SPA cu XC90, însă puternic modificată pentru a funcționa alături de propulsia sa 100% electrică. Aceeași tehnologie este utilizată și de către Polestar 3, cu care împarte și impresionantul acumulator de 111 kWh (capacitate brută, 107 kWh capacitate netă) fabricat de CATL. Volvo EX90 poate fi încărcat de la o stație ultrarapidă compatibilă cu o putere de până la 250 kW, fapt ce se traduce printr-o repriză 10-80% de circa 30 de minute. În același timp, Volvo EX90 se bucură de tehnologia V2L, ajutând la alimentarea altor deviceuri sau chiar mașini electrice cu energie din baterie.
În esență, Volvo EX90 este construit în China pentru piețele internaționale, însă exemplarele care sunt destinate pieței din Europa provin din uzina amplasată în Charleston, Carolina de Sud, Statele Unite.
Printre tehnologiie de la bord care fac din Volvo EX90 cea mai sigură mașină de pe drumurile din Europa, ar trebui să vorbim despre senzorul Lidar, observabil la scurt timp după ce dai ochii cu mașina pentru prima dată. Acesta vine standard pentru întreaga gamă EX90 și ajută la detecția pietonilor de la o distanță de până la 250 de metri. Alături de Lidar funcționează 16 senzori ultrasonici, cinci sisteme radar și opt camere, ceea ce înseamnă că EX90 monitorizează permanent traficul, gata să intervină pentru a preveni orice fel de accident. În același timp, aceste tehnologii îi oferă mașinii capabilități de conducere autonomă de nivel trei.
Mulțumită construcției sale fără tunel median și a așezării înalte (pe suporți) a scaunelor din față, podeaua aferentă locurilor din rândurile doi și trei este complet plană, creând loc suficient pentru picioarele pasagerilor care au norocul să călătorească aici. În unele piețe, EX90 poate fi comandat cu două locuri individuale pe rândul doi, sporind și mai mult confortul.
Apropo de pasageri, interiorul mașinii dispune și el de un radar ce previne uitarea accidentală a obiectelor, ori, dacă ești ceva mai visător, a animalelor de companie și a copiilor. De asemenea, șoferul este atent monitorizat în timpul condusului, iar mașina produce mai puține sunete de alartă decât ne-am fi așteptat, și acelea fiind foarte puțin intruzive în experiența serenă de la bord.
Cum era de așteptat, interiorul beneficiază de acea tușă luxoasă minimalist scandinavă. Calitatea percepută este extraordinară, iar materialele folosite sunt de cea mai bună calitate. Suedezii au mizat aici pe un feeling minimalist, descotorosind planșa de bord de aproape toate butoanele. Acum, nu rămâne decât să ai clasicele reglaje pentru volan și oglinzi operabile decât prin intermediul tabletei aferente sistemului multimedia.
În spatele acesteia lucrează puternica arhitectură Snapdragon Cockpit Platform by Qualcomm, fapt ce asigură funcționarea fluidă a serviciilor Android Automotive de la Google. Pe lângă suportul nativ pentru Google Maps, ce comunică în timp real cu mașina, oferind date de condus conform procentului de încărcare din baterie, utilizatorii au opțiunea de a instala o întreagă suită de aplicații, printre care enumerăm Waze, Spotify și așa mai departe, ceea ce face redundantă utilizarea Apple CarPlay sau Android Auto. Grafica instrumentarului de bord dedicat este pusă în mișcare de Nvidia Drive AI, ce folosește motorul grafic Unreal Engine, capabilități ce amintesc mai repede de o consolă de jocuri decât de o mașină.
Continuând pe tema high-tech, Volvo EX90 comunică în permanentă în cloud, în timp ce smartphoneul tău poate fi transformat într-o cheie de acces pentru mașină. În același timp, producătorul oferă alte două metode de acces și de pornire a mașinii, respectiv o cheie minimalistă fără butoane care descuie și încuie vehiculul în funcție de proximitate, în timp ce un card poate deschide portierele daca este amplasat pe mânerul ușii și poate porni mașina dacă este amplasat pe zona de încărcare wireless a telefonului mobil. Apropo de portiere, EX90 este primul Volvo din instorie care vine cu funcția soft close.
Dacă ai optat pentru tapițeria Nordico, Volvo ne spune că în interiorul mașinii se află peste 50 de kilograme de materiale reciclate. Tapițeria vegană în cauză, „Dawn” este fabricată din plastic reciclat și ulei de pin recoltat din surse sustenabile.
Atmosfera de la bord este îmbunătățită și mai mult în cazul modelelor Ultra prin integrarea unui plafon panoramic de dimensiuni generoase, dar care însă nu se poate deschide, iar jaluzeaua care îl acoperă poate fi atașată sau detașată doar manual.
În fată, confortul asigurat de scaune este pur și simplu minunat. Acestea s-au dovedit a fi excelente pentru călătoriile lungi, iar soluția cu un singur buton inteligent pe lateral pentru controlul acestora e de mare efect. Poziția la volan este înaltă, iar vizibilitatea asigurată este foarte bună, mulțumită ferestrelor înalte.
Accesul pe rândul trei se face ușor, existând multiple locuri de comandă (portbagaj și rândul doi) de unde pot fi ridicate sau coborâte electric cele două scaune. Chiar și cu toate cele șapte scaune în efect, portbagajul încă dispune de un volum utilizabil de 310 litri, fiind suficient pentru cumpărăturile săptămânale. Altfel, daca nu dorește toată lumea să meargă la supermarket, spațiul din portbagaj crește până la 669 de litri în configurație cu cinci locuri, ajungând până la 1.915 litri daca se pliază bancheta. Iar pentru acele momente când trebuie să cari acea bibliotecă lungă de la Ikea, scaunul pasagerului din dreapta se pliază pentru a permite transportul.
Cablurile de încărcare și diversele mărunțișuri și accesorii își găsesc cu ușurință locul sub capotă, unde Volvo EX90 primește un frunk cu un volum de 49 de litri.
Ajungem într-un final și la motorizare, unde exemplarul nostru se bucură de setupul Twin Motor. Fiecare punte este pusă în mișcare de câte un motor electric după cum urmează: 245 de cai-putere pe față și 163 de cai-putere pe spate. În total, EX90 Twin Motor ajunge la 408 CP, iar cuplul maxim combinat indică o cifră foarte sănătoasă de 770 Nm. Asta înseamnă că SUV-ul de 2,8 tone accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde, având în continuare viteza maximă limitată la 180 km/h.
Din prisma suspensiei, fără doar și poate, suedezii au creat cel mai confortabil Volvo văzut vreodată. Arcurile pneumatice transformă orice călătorie într-un real eveniment, făcându-te să te întrebi dacă rulezi în continuare pe același asfalt pe care îl țineai minte. Așadar, filtrarea imperfecțiunilor este ridicată la nivel de artă alături de jantele de 21 de inchi, reprezentând, în opinia noastră, dimensiunea ideală pentru acest model. De altfel, EX90 a primit în acest sens distincția de Best Electric Premium în cadrul competiției Best Electric Car în România 2025.
Culmea este că, față de alte electrice, Volvo EX90 emană o certă personalitate în spatele volanului, oferind tactil un spirit de rulare extrem de sigur, însă totuși se simte bine și atunci când îi pui șasiul la cale pe un drum virajat. Direcția răspunde neașteptat de bine, eliminând cumva din ecuație masa mare a mașinii. Frânarea regenerativă funcționează minunat alături de stilul de condus one pedal. Cui îi mai trebuie pedala de frână acum?
La Volvo nu există moduri detaliate de rulare în care sa reglezi fin orice element al mașinii. Totul funcționează deosebit de bine în modul implicit. Indiferent de viteza de rulare, în EX90 nu se face simțită prezența sunetului de vânt sau de rulare. Așadar, EX90 este unul dintre acele vehicule (pe care poți să le numeri pe degetele de la o singură mână) care a beneficiat enorm de tranziția către electric. Liniștea nu a sunat niciodată mai bine ca aici!
Acumulatorul de 111 kWh îi asigură lui Volvo EX90 Twin Motor o autonomie WLTP de 616 kilometri. Extraordinar, deoarece nu trebuie să oprești des pentru reîncărcare.
Am lăsat ceea ce este mai bun pentru final și anume sistemul audio ultrapremium de la Bowers & Wilkins, un adevărat testament al entertaimentului în divizia auto, aducând un nou standard al fidelității audio. Sistemul dispune de 25 de difuzoare și are o putere combinată de 1.610 wați, transformând complet orice experiență auditivă la bord. Cu asemenea facilități la bord, îți va fi greu să te desparți de mașină la finalul călătoriei. Chiar și pentru câteva ore.
Prima impresie
Volvo EX90 se recomandă drept un partener ideal de drum pentru persoanele care caută un SUV extrem de spațios, oferind totodată un confort suprem. Sistemul audio este cel mai bun din segment, însă operarea 100% dependentă de comenzile touch necesită ceva obișnuință.
Date tehnice
Propulsie 2x motor electric – Putere sistem 408 CP (245 CP față + 163 CP spate) – Cuplu max. 770 Nm (420 Nm față + 350 Nm spate) – Transmisie tracțiune integrală, cutie automată – Acumulator 111 kWh – Putere încărcare AC/DC 11 kW/250 kW – L/l/h 5037/1964/1747 mm – Portbagaj 310-1.915 l – Masă proprie 2.807 kg – 0-100 km/h – 5,9 s – Viteză max 180 km/h (limitată electronic) – Autonomie WLTP 616 km – Consum WLTP 20,7 kWh/100 km – Preț de la 100.360 de euro
Verdict
Vehiculele de genul lui EX90 vor face tranziția mai ușoară catre lumea 100% electrică. O mașină impecabilă din punct de vedere conceptual, dar și al execuției, un testament al confortului, dar și al siguranței, mărețul SUV Volvo are drumul pietruit către victorie.