Volvo XC90: Etalonul siguranței

A doua generație a lui Volvo XC90 a debutat încă din 2014, însă rămâne categoric relevantă și în 2025, mulțumită faceliftului amplu axat pe design și tehnologie.

Povestea lui Volvo XC90 a pornit încă din 2002, atunci când a fost prezentat la Salonul Internațional din America de Nord drept primul SUV luxos de dimensiuni mari din portofoliul brandului suedez. Noul model din gamă a fost conceput pe platforma P2, comună cu prima generație Volvo S80. Prima generație a ieșit de pe porțile uzinei Torslandaverken din Suedia. La sfârșitul lui 2014, a fost introdusă a doua generație XC90. Aceasta utilizează noua platformă numită Scalable Product Architecture (SPA).

Încă de la lansarea primei generații, au trecut 23 de ani în care Volvo XC90 și-a cimentat reputația de cea mai sigură mașină din lume'. Cel puțin în Marea Britanie, nici măcar o singură persoană nu s-a pierdut viața într-un accident petrecut într-un Volvo XC90 din 2002 și până în prezent.

 

Potrivit calendarului Volvo, în 2022 l-am văzut pentru prima dată pe EX90, model cu care am avut și noi recent un test drive. Practic, EX90 este succesorul de drept al lui XC90, însă normele ceva mai relaxate ale Uniunii Europene în ceea ce privește electrificarea gamelor și întârzierea introducerii normei de poluare Euro 7 au permis continuarea poveștii lui XC90 și dincolo de 2025. Așadar, ambele modele, EX90 și XC90 vor fi vândute în paralel până la noi ordine.

Printre modificările aduse de versiunea facelift se numără partea frontală reproiectată, cu faruri și grilă cu design nou, o bară de protecție reîmprospătată, stopuri LED actualizate, un nou sistem de infotainment cu ecran tactil de 11,2 inchi, spații de depozitare interioare cu volum sporit și un suport cu încărcare inductivă pentru smartphone repoziționat. Elementele de la bord folosesc ca punct de pornire materialele reciclabile, în timp ce izolația fonică este acum mai bună. O altă modificare pentru 2025: echiparea Ultimate a devenit Ultra.

 

Volvo XC90 este disponibil în continuare în variantă cu șapte locuri. Modelul de top este XC90 T8 AWD PHEV, un hibrid plug-in care combină resursele unui propulsor turbo pe benzină de doi litri și 310 CP cu un motor electric cu 145 CP dedicat pentru puntea din spate. Acumulatorul de 18,8 kWh este amplasat central și oferă o autonomie 100% electrică WLTP cuprinsă între 63 și 71 de kilometri.

Evident, versiunea PHEV T8, ce renunță la sigla Recharge, vine cu cea mai bună eficiență, dar și accelerație. Cu totalul de 455 CP, sprintul de la 0 la 100 km/h se desfășoară în 5,1 secunde. T8 îmbină performanțele superioare cu funcționarea silențioasă. Dacă bateria are o stare suficientă de încărcare, puteți apăsa complet pedala de accelerație înainte de punctul de kickdown, iar mașina va rula electric în continuare. Dacă totuși depășiți și acel prag, motorul termic se activează, oferind astfel întreg regimul de putere.

 

Cu alte cuvinte, XC90 T8 lasă motorul pe benzină să ia o pauză în timpul îndatoririlor zilnice, cu excepția cazului în care sunteți genul care accelerează rapid.Chiar și în viraje, XC90 este mai mult decât competent, date fiind dimensiunile sale generoase. Suspensia pneumatică, deși setată clar pentru a oferi cel mai bun confort, poate să țină mașina pet rasa ideală fără prea mari eforturi din partea șoferului. Direcția este și ea plăcută, însă nu inspiră sportivitate. Una peste alta, îți cumperi un XC90 pentru plăcerea momentelor liniștite trăite alături de familie.

Atualizarea din 2025 ridică SUV-ul Volvo în vârful clasei în ceea ce privește luxul perceput. Liniile curate au făcut întotdeauna parte din arsenalul de design al lui XC90, iar acest lucru continuă și aici. Sigur, experiența de utilizare ar beneficia de pe urma introducerii unor butoane fizice pentru funcțiile de bază, cum ar fi climatizarea, însă știm că tocmai aceste comenzi ar complica spiritual minimalist al planșei de bord . O porție generoasă de lemn adaugă pozitiv ambianței și este deosebit de plăcută la atingere. Un panou textil fabricat din fibre reciclate se află pe bord în partea pasagerului.

 

 

Ecranul tactil de 11,2 inchi domină partea central a bordului și funcționează asemenea unei tablete cu Android. De altfel, sistemul de operare beneficiază de softul Android Automotive, ce dispune de compatibilitate native cu Google. Așadar, există acces permanent la Google Maps fără obligativitatea unui abonament suplimentar. De asemenea, există posibilitatea instalării unor aplicații dedicate pentru muzică, de genul Spotify, sau chiar și Waze direct pe mașină, nemaifiind necesară conectarea telefonului mobil prin Android Auto sau Apple CarPlay.

 

Însă, ceea ce transformă complet experiența într-un Volvo XC90 este probabil cel mai inovator și rafinat sistem audio auto din lume. Vorbim așadar despre sistemul Bowers & Wilkins, reglat special pentru semnătura audio interioară a mașinii. Diferența dintre acesta și alte sisteme are de-a face cu separarea fizică a unui tweeter, fapt ce oferă sunete înalte mai pure și mai clare, punând în valoare vocea artistului.  de limitele unei incinte de difuzor oferă înalte mai clare și mai pure, deosebit de importante pentru voce. Incintele acustice beneficiază de tehnologia Nautilus de la Bowers & Wilkins, canalele de difuzie spiralate din spatele difuzoarelor absorb sunetul reflectat, reducând rezonanța.

 

În total, interiorul lui Volvo XC90 dispune de 19 difuzoare. Cele medii cu diametrul de 100 mm sunt fabricate din Kevlar, în timp ce puterea totală, furnizată de un aplificator de clasă D, ajunge la 1.400 de wați.

 

Concluzia? Volvo a reușit din nou. Producătorul auto suedez a adus la zi cel mai iconic model al său printr-o serie amplă de actualizări. Acest model ar trebui cu siguranță luat în considerare de oricine își dorește un SUV de lux cu trei rânduri de scaune și cu un rating de siguranță de invidiat. În România, Versiunea T8 AWD PHEV pentru Volvo XC90 pornește de la 95.250 de euro pentru echiparea Plus.

 

Prima impresie

Versiunea din 2025 a lui Volvo XC90 se prezintă cu un refresh estetic care îl aduce la zi. Tehnologia modelului T8 nu are parte de critici negative, mai ales în ceea ce privește puterea și rafinamentul. Uneori, răspunsul pedalei de frână nu este tocmai uniform, însă mașina rulează perfect în modul one pedal.

 

Date tehnice

Motor L4, turbo + motor electric – Cilindree 1969 cmc – Putere sistem 455 CP (310 CP termic + 145 CP electric) – Cuplu max. 400 Nm termic + 309 Nm electric – Transmisie tracțiune integrală, cutie automată cu 8 tr. – Acumulator 18,8 kWh – L/l/h 4953/1923/1767 – Portbagaj 262-1.816 l – Masă proprie 2.222 kg – 0-100 km/h – 5,4 s –  Viteză max. 180 km/h (limitată electronic) – Autonomie electrică WLTP 63-71 km – Consum WLTP 1,2-1,6 l/100 km – Emisii WLTP 30-36 g/km – Preț de la 95.250 de euro

 

Verdict

Pe scurt, Volvo XC90 rămâne la fel de relevant și în 2025, exact așa cum o face încă din 2002. Supranumit cea mai sigură mașină din lume', SUV-ul suedez duce povestea mai departe cu ajutorul motorizării plug-in hybrid, ieșind în evidență prin liniile elegante și interiorul deosebit de confortabil, ideal pentru o familie cu până la șapte membri care respectă călătoriile la cel mai înalt nivel.