Alfa Romeo Tonale: Metamorfoza

Primul model lansat în ultimii șase ani promite schimbarea pentru Alfa Romeo. Reușeste asta noul Tonale?

La metamorfosi este strategia italienilor de a aduce rapid Alfa Romeo în viitor. Potrivit oficialilor, brandul ar trebui să fie complet transformat într-unul 100 % electric în mai puțin de cinci ani.

Responsabil de această tranziție accelerată este noua Alfa Romeo Tonale, un SUV compact, care tocmai a intrat în cușca leilor Audi Q3, BMW X1 și Mercedes GLA.

După cum era de așteptat, această mașină marchează mai multe premiere pentru Alfa Romeo: este primul model din gamă care utilizează un propulsor hibrid și primul unde accentul pe tehnologie a depășit atenția acordată pentru cel din spatele volanului. Totuși, un aspect care încă rămâne universal acceptat este dat de design. Pare că echipa lui Alexandros Liokis a știut foarte bine ce face pentru a stârni emoții la fiecare vedere pe „viu' a mașinii, încă  de la Salonul Auto de la Geneva din 2019, moment în care a fost dezvăluită versiunea concept.

Fiecare exemplar Tonale este vândut alături de un NFT. Tehnologia blockchain este folosită aici pentru a cripta istoricul complet al mașinii, acesta fiind imposibil de alterat, fapt ce ar trebui să ajute la păstrarea valorii mașinii în momentul comercializării pe piața second-hand.

Noul model Alfa Romeo utilizează platforma SCCS, pe care o împarte cu Jeep Renegade și Compass, însă italienii ne asigură că a primit puternice modificări.

Sub capota exemplarului nostru se află un propulsor turbo pe benzină de 1,5 litri care produce 130 CP. O cifră modestă pentru o Alfa Romeo, mai ales dacă luăm în calcul și faptul că avem de-a face cu un SUV. Chiar și așa, micul motor se achită nesperat de bine de sarcinile zilnice. Marele ajutor este dat de sistemul mild hybrid, care se comportă uneori asemenea unui full hybrid, motorul electric cu 20 CP și 55 Nm fiind capabil să propulseze mașina până la viteze de maximum 30 km/h sau să mențină viteza constantă în regim de „glisare'. Trecerile dintre electric și termic sunt realizate foarte lin, însă componenta care elimină aproape complet emoția conducerii acestui model este transmisia automată cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte.

Indiferent de modul de condus ales (D – Dynamic, N – Natural sau A – Advanced Efficiency), Tonale nu reușește să emită nici măcar jumătate din pretențiile sportive ale siglei. Păcat, pentru că șasiul este unul bine pus la punct, iar jantele de 20 de inchi ajută direcția să fie una dintre cele mai incisive din regnul auto, indiferent de clasă sau valoare.

Pe scurt, lui Tonale îi lipsește constanța în spatele volanului, preferând, cu siguranță, un stil de condus mai relaxat, regim în care returnează consumuri chiar și mai mici decât cele specificate în fișa tehnică. Așadar, Tonale se poate recomanda ca un vehicul familial. Interiorul este frumos lucrat, confortabil și inteligent, iar locurile din spate și portbagajul permit transportul în limitele decenței chiar și pentru cinci pasageri adulți.

Nu-i putem blama pe italieni că au construit o mașină potrivită pentru publicul generalist, însă ne aduc din nou, cu întristare, la concluzia că mașinile viitorului vor elimina pulsul ridicat. Noroc că Stelvio și Giulia încă se mai fabrică.

 

Date tehnice

Motor L4, turbo + motor el. – Cilindree 1469 cmc – Putere 130 CP la 5750 rpm +20 CP (electric) – Cuplu max. 240 Nm de la 1500 rpm – Transmisie tracțiune față/automată cu 7 tr. – L/l/h 4528/1841/1601 mm Masă proprie 1.525 kg – Portbagaj 500–1.550 l – 0–100 km/h 9,6 s – Viteză max. 200 km/h – Consum 5,9 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 133 g/km – Preț de la 34.900 de euro (TVA inclusă)

 

Verdict

Fiecare Alfa Romeo nou lansată reprezintă un eveniment important în viața oricărui pasionat al mărcii. Totuși, curentul schimbării pe care Tonale îl aduce în gamă îi va îndepărta ușor pe fanii mașinilor analogice. În schimb, îi va atrage pe cei pasionați de design și tehnologie.

Adaugă un comentariu