BMW iX5 Hydrogen: Mai multe alternative?

Deschiderea către tehnologie este cu adevărat la modă: cu aproximativ 100 de exemplare BMW iX5 Hydrogen, bavarezii vor să clarifice dacă propulsia electrică are și un viitor alimentat cu hidrogen. Timpul este împotriva lor.

“Trăim în anul 2008, sau 2009, undeva pe acolo.” Asta spune directorul departamentului de dezvoltare de la BMW, Frank Weber: „tot ce înseamnă tehnologie cu pile de combustie (FCEV) sau mașini electrice cu rezervoare de hidrogen cu celule de combustibil sunt astăzi acolo unde mașinile electrice cu baterie erau la sfârșitul anilor 90'. O restanță uriașă.

Apoi ne transmite să avem parte de multă distracție în spatele volanului lui iX5 Hydrogen. BMW a construit o mică flotă de test de aproximativ 100 de mașini pentru a afla dacă tehnologia hidrogenului reprezintă ceva mai mult decât o alternativă la familiarele mașini electrice cu baterii mari. Deschiderea către tehnologie este, de asemenea, expresia de ordine la BMW. În acest scop, actualele modele X5 au fost reconstruite.

Cu un motor electric de la iX pe puntea spate, două rezervoare de hidrogen și celula de combustie (fabricată în cooperare cu Toyota), centrala mică din față care generează electricitate în mașină ar trebui să funcționeze pentru a oferi o autonomie calculată la 504 kilometri.

Așa că am intrat să vedem diferențele. Nimic neobișnuit. Operare familiară, spațiu cunoscut din X5, portbagaj încăpător. Plecăm de pe loc și iar nu observăm diferențe față de mașinile electrice, care sunt acum conduse de milioane de oameni, iX5 fiind, de asemenea, una. Cântărește în jur de 2,5 tone, asemănător cu versiunea plug-in hybrid. Puterea continuă este cotată la 170 CP, în timp ce vârful ajunge la 401 CP, cifre mai mult decât satisfăcătoare pentru a mișca dinamic untosul SUV.

Bateria de rezervă poate fi încărcată prin intermediul sistemului de recuperare a energiei în urma frânării, astfel, cei 400 CP sunt disponibili pentru o scurtă perioadă de timp. În modul Sport, SUV-ul greu devine atât de distractiv, încât uiți că stai deasupra rezervoarelor de hidrogen care au o presiune de 700 de bari.

Aveți timp să vă întrebați de ce doar 107 FCEV-uri au fost înmatriculate (în regim privat) în Germania în 2022. Doar Toyota (Mirai) și Hyundai (Nexo) oferă astfel de mașini spre comercializare. Motivul cel mai evident: nu există nici măcar 100 de stații de alimentare cu hidrogen în Germania. În metropole precum Hamburg erau șase, acum sunt trei. În plus, FCEV-urile sunt încă prea scumpe. Dacă iX5 Hydrogen ar fi evaluat, un preț calculat onest ar trebui să treacă cu ușurință în pragul numerelor cu șase cifre. Și apoi, desigur, există eficiența mai scăzută față de mașinile electrice.

Avantajele combinației hidrogen/pile de combustie: autonomia nu scade iarna, iar mașina este încălzită folosind căldura reziduală de la celula de combustibil, explică șeful activităților cu hidrogen de la BMW, Jürgen Guldner.

Pentru șeful departamentului de dezvoltare, iX5 Hydrogen reprezintă un mers pe frânghie. Pe de-o parte, flota de testare ar trebui să clarifice cum și dacă BMW le-ar putea oferi clienților mașini electrice alimentate cu hidrogen la un moment dat. Pe de altă parte, mașinile de test nu ar trebui să fie „sub nicio formă un semn că ne abatem de la angajamentul nostru față de viitorul mașinilor electrice'.

La urma urmei, mașinile din „Noua Clasă' ar trebui, de asemenea, să poată circula și cu hidrogen (măcar pe hârtie).

 

Date tehnice

Motor/transmisie electric spate, tracțiune spate, transmisie automată – Putere continuă 170 CP – Putere max. 401 CP – Autonomie max. 504 km – L/l/h 4935/2004/1755 mm – Masă proprie cca. 2.500 kg – Portbagaj 650–1.870 l – 0–100 km/h  6 s – Viteză max. peste 180 km/h – Consum 1,19 kg hidrogen/100 km (WLTP)

 

Verdict

Hidrogenul și pilele de combustie vor prevala ca sistem de alimentare de bază pentru mașinile viitorului? Mă îndoiesc. Mașinile electrice cu baterie au deja avantajul clar când vine vorba de infrastructura stațiilor de încărcare, iar autonomiile oferite sunt similare.

Adaugă un comentariu