BMW în viziune 3D: creat de imprimantă

Imprimarea 3D rămâne, pentru utilizatorul individual, o aplicație deloc necesară. Pentru producători precum BMW, este un vector al evoluției în producție.

Citește și:

BMW Motorrad Definition CE 04: Un maxi-scuter din viitor

Chasing iNEXT: o serie de episoade online marca BMW

BMW a publicat primele imagini cu viitorul SUV electric iX

Procesul de imprimare 3D nu-și are, în acest moment, rostul în cazul unui utilizator individual, ca mine sau ca tine. Mașinăria propriu-zisă e scumpă, materialele nu sunt nici ele la fel de ieftine ca hârtia și tușul, iar scopul în definitiv nu prea există. Deocamdată, pentru utilizatorul individual imprimanta 3D este mai degrabă un moft.

Pentru cel industrial însă este o soluție tehnologică nemaipomenită. Majoritate pieselor nu sunt simple, ci sunt constituite din mai multe componente, iar fiecare componentă necesită o matriță a sa, iar coordonarea matrițelor trebuie să fie impecabilă ca produsul final să fie unul calitativ. Imprimanta 3D intervine aici și facilitează considerabil procesul — cheltuiala de timp și bani — prin capacitatea sa de a „turna’ o piesă care altfel ar necesita multe matrițe. Din mai multe matrițe se face doar una. Una și bună. Și (încă) scumpă.

În ultimii 30 de ani, BMW a investit 30 de milioane de euro în dezvoltarea și crearea de imprimante 3D. Este pionierul acestei abordări, „toolless production’, adică producția de componente din plastic și metal folosind imprimante 3D. Un avantaj al pieselor „turnate’ la imprimanta 3D este cel al durabilității: cu cât sunt mai puține componente într-o piesă, cu atât mai mici și șansele ca ceva să se „slăbească’.

Sigur, nu toate elementele constituente ale unei mașini pot fi turnate la imprimantă. Una dintre opreliști ar fi cea a dimensiunilor: mașinăriile actuale pot printa componente de maximum 42x42x40 de centimetri. Apoi ar fi cea a complexității materialelor folosite. Însă nici drumul evolutiv al acestui proces tehnologic nu este, nici pe departe, aproape de punctul maxim de exploatare.

Însă chiar și așa, numărul de aplicații în cazul procesului de imprimare 3D este în continuă creștere. În ultimii 10 ani, în Campusul de Producție Aditivă de la Oberschleissheim — unde lucrează 80 de angajați care operează 50 de imprimante 3D — a produs peste un milion de piese în ultimii zece ani, dintre care 300.000 au fost produse în 2019. În acest context, am putea spune chiar că evoluția procesului de imprimare 3D abia acum începe să-și arate importanța.

Adaugă un comentariu