Dacia Spring versus Fiat 500e și Renault Twingo Electric: Trei electrice pentru oraș

Slăbește și trăiește mai economic. Au trecut deja câteva luni, iar supliciul traficului urban a început din nou cu ambițioase intenții în nou an. Și totuși, ne dăm seama cât de practic este că trei automobile de oraș rapide, mici, ușoare și accesibile, sunt chiar după colț? Cu ele orice obiectiv poate fi atins, cel puțin din punct de vedere auto. Și s-au lăsat deja de fumat, pentru că toate trei sunt electromobile.

 

Renault Twingo Electric

Twingo are cea mai mică baterie, cea mai redusă autonomie și se poate încărca doar cu maximum 22 kW.

 

Fiat 500e

Bateria mare (37,3 kWh) și tehnologia de încărcare rapidă (până la 85 kW) permit parcurgerea de distanțe mai mari cu 500e.

 

 

Dacia Spring

Cea mai slabă este cea mai economică, cu 15,8 kWh. Timpul de încărcare (până la 30 kW) și autonomia (173 km) sunt strâns legate.

 

Pană de curent în caz de accident?

La fel ca Renault Kwid din India, Dacia Spring se bazează pe o dezvoltare chineză materializată de Dongfeng. La testul de impact Global NCAP (2020), Kwid a avut rezultate slabe, obținând doar o stea cu airbagul șoferului. Renault explică: spre deosebire de Kwid, Spring se bazează pe platforma CMF-A și pentru piața europeană a fost echipat cu stâlpi B mai masivi și traverse ranforsate în zona scaunelor. În plus, Spring are șase airbaguri. Totuși, la testele de siguranță Euro NCAP, Dacia Spring a obținut tot o stea (prin lipsa din dotare a unor elemente din categoria sistemelor avansate de asistență a conducerii).

 

Renault oferă deja versiunea electrică a lui Twingo din 2020. Cu motorul cu combustie, a treia generație a micii mașini franceze există din 2014. Este diferit de Fiat 500e, care arată asemănător cu modelul retro construit din 2007, dar care reprezintă o nouă abordare care circulă pe șosele de peste un an. Iar Dacia, cu Spring, a intrat pe piața europeană abia în 2021. Dacia a luat minuscula caroserie de la producătorul chinez Dongfeng Motor Corporation și a transformat mini-SUV-ul cu origine Renault într-un electromobil.

În principiu, îl cunoaștem bine pe acest Twingo de 3,60 m lungime, nimic nu s-a schimbat în aptitudinile sale de bază. Pe scaunele din față și din spate, pasagerii vor găsi același spațiu ca și în versiunea cu combustie. Iar aceste elemente de comparație sunt de ajuns pentru o victorie la secțiunea caroserie, pentru că la Spring și 500e spațiul la genunchi este destul de limitat pe bancheta din spate. Ca de obicei, motorul și puntea motoare sunt în spate, ceea ce îl deosebește de Dacia și Fiat, care au ambele tracțiune față.

De altfel, raza de virare neobișnuit de mică nu se datorează faptului că este un vehicul electric. Chiar și cu un motor cu trei cilindri, Twingo vira într-un cerc cu diametrul de aproximativ nouă metri. Asta e chiar impresionant, deoarece cei doi concurenți ai săi au nevoie de cel puțin un metru în plus pentru efectuarea unui viraj complet.

Acționarea electrică îi conferă acestui automobil o nouă formă de agilitate. În special în oraș, silențios și rapid, cu motorul electric amplasat în spate, Twingo arată cu adevărat plin de viață, iar până la 60 km/h cu greu se simte mai lent la demaraj decât puternicul 500e. După aceea, totuși, puterea scade considerabil, chiar dacă Dacia Spring este mai ușoară, dar doar pe jumătate la fel de puternică, performanțele sunt net superioare. Cu toate acestea, pe drumurile naționale și pe autostrăzi, nu se mai simte la fel de încrezător ca 500e.

Un lucru plăcut: datorită bateriei mici, masa proprie a lui Twingo este minimă. Cu cele 1155 kg, este doar cu 100 kg mai greu decât frații săi cu motoare cu combustie, dar greutatea suplimentară nu are un impact negativ la volan. Repartiția perfectă a masei proprii între axele față și spate (50:50) și centrul de greutate coborât îi permite lui Twingo să fie și mai dinamic. Însă direcția dură și răspunsul indirect rapid nu lasă loc de joacă șoferului.

În acest trio, 500e joacă în mod clar rolul tipului sportiv. Și asta nu se datorează doar puterii motorului său. Imediat după ce a urcat, șoferul se simte foarte confortabil la volan, datorită poziției bune pe care o are pe scaun. În plus, legătura cu drumul este superioară datorită suspensiei mai tari. Iar datorită direcției mai directe, chiar și drumurile șerpuite nu ajung să îl copleșească, un astfel de circuit fiind cu adevărat distractiv în 500e. Nici confortul nu este lăsat la urmă. După cum am menționat deja, coordonarea arc-amortizor este fermă, dar totuși flexibilă, ceea ce are un efect pozitiv atunci când conduceți peste denivelări sau bucăți crăpate de asfalt.

În orice caz, Twingo troncănește violent pe drumurile proaste, iar Spring pare cu adevărat stângaci și împiedicat dacă îl comparăm cu celelalte, în ciuda suspensiei moi și a roților mici de 14 inchi. Pe o foarte largă plajă de viteză, Fiatul rămâne semnificativ mai silențios decât concurenții săi, mai ales față de Dacia, care are o insonorizare foarte subțire. În Twingo se aude cel mai clar zgomotul transmisiei din spatele banchetei din spate, motiv pentru care francezul primește un punct mai puțin.

500e câștigă lejer la capitolul dinamicii de conducere. Faptul că Twingo se menține totuși la un punctaj ridicat se datorează și frânelor sale stabile. Fie că frânele sunt calde sau reci, Twingo se oprește în mai puțin de 35 de metri de la 100 km/h – respect! Dar nici Spring, care între timp a pierdut puncte după puncte, nu face nicio greșeală la această disciplină și, în ciuda anvelopelor sale de 165, deosebit de înguste, a trecut foarte bine testul de frânare cu valori de aproximativ 36 de metri. Springul câștigă ceva teren în fața Fiatului, în clasamentul de mediu. Totodată, este cu aproximativ zece centimetri mai lung decât Twingo și 500e.

Dar datorită caroseriei deosebit de înguste, are o amprentă la sol mai mică decât 500e. În plus, masa sa proprie este mai mică de o tonă și, prin urmare, cu mai mult de 350 de kilograme mai mică decât cea a italianului. Însă, la majoritatea celorlalte criterii relevante pentru test, mica Dacie este lăsată în urmă. Performanțele slăbuțe sunt suficiente pentru deplasarea prin oraș, dar drumurile mai lungi în afară sunt stresante din cauza demarajului lent și a reprizelor slabe și ezitante. Mai ales atunci când trebuie depășit un camion. În plus, consumul Spring-ului din timpul testului este plăcut scăzut, dar nu semnificativ mai mic decât cel al lui Twingo.

La Spring, stresul condusului ar putea apărea, de asemenea, pentru că frânarea electrică cu recuperare de energie este considerabil mai slabă atunci când pedala de accelerație nu mai este apăsată.

Spațiul redus pentru pasageri, scaunele abia conturate și sensibilitatea scăzută a direcției și imprecizia ei au costat în cele din urmă Springul mai multe puncte decât se aștepta. Chiar dacă ne place cumva Dacia în toată simplitatea ei, nu este suficient pentru mai mult decât ultimul loc. {i încă mai primește câteva puncte în fața concurenților săi cu ajutorul celui mai mic preț, iar Twingo, care este doar cu 2.690 de euro mai scump în versiune de bază, ratează astfel victoria din punct de vedere al raportului preț-performanță.

În comparație cu Fiatul, semnificativ mai scump, francezii au schimbat situația clasamentului în ultimul moment. Cu o baterie comparativ mai mare, autonomie cea mai mare și cea mai rapidă tehnologie de încărcare, 500e câștigă clasamentul din punct de vedere al caracteristicilor unui vehicul electric, dar trebuie să-și recunoască înfrângerea la capitolul costuri.

La final, Twingo încheie testul pe locul câștigător. El pare să fie cel mai echilibrat dacă însumăm toate criteriile. Există condiții prealabile bune pentru îndeplinirea obiectivelor unui nou an pe termen lung.

 

LOCUL OCUPAT

Locul 1 – Renault Twingo – Compensează autonomia scăzută cu cel mai bun spațiu interior disponibil și un preț accesibil – 505 puncte

 

Locul 2 –  Fiat 500e – Câștigă calificarea în clasamentul caracteristicilor unui vehicul electric datorită confortului bun, conducerii pline de viață și tehnologiei de încărcare rapidă – 503 puncte

 

Locul 3 – Dacia Spring – Prețul vorbește pentru ea mai presus de toate. Dar Twingo, ceva mai scump, se poate descurca mult mai bine – 447 de puncte

 

Verdict

Aici toată lumea duce acasă o victorie. Cel mai reprezentativ, totuși, este Twingo, care este convingător ca un electromobil de oraș foarte manevrabil, cu costuri reduse și bun pentru activitățile de zi cu zi. Dacă însă cel mai important lucru este conducerea electromobilului, 500e este cea mai bună alegere. Iar dacă te încadrezi într-un buget redus, optezi pentru Spring.

Adaugă un comentariu